آماده برای یک «ساری» جدید
مدیریت این سازمان به «حمیدرضافضل الله نژاد» سپرده شده است. مدیری که سالها هدایت سازمان تاکسیرانی را عهدهدار بوده است و به واسطه برنامه های کلان «مهدی عبوری» موفق به کنترل روزافزون مجوز تاکسی ها و افزایش سطح رفاهی عمومی رانندگان شده است.
فضلالله نژاد یکی از اولین اقدامات سازمانش را «ساماندهی وانت بارها» عنوان میکند و میگوید؛
«ایجاد پارک سوار برای جمع کردن وانت بارهای پراکنده در سطح شهر به مردم کمک میکند تا با اطمینان به سراغ مراکز شناسنامه دار بروند و هم بار خود را بیمه کنند و هم از کیفیت حمل و نقل اطمینان حاصل نمایند. بعد از اجرای کامل این طرح دیگر وانت بارهای بدون مجوز اجازه تردد ندارند و متوقف خواهند شد و به بیانی دیگر سفارش شخصی معنا نخواهد داشت و همه باید از طریق شرکت های حمل بار اقدام به اسباب کشی یا حمل بار کنند. در حال حاضر نیز در حال رایزنی با راهور برای تشکیل کارگروهی به همین منظور هستیم».
او با اشاره به اینکه زیرساختها در حال فراهم شدن است و در این ۵ سال چندین روگذر و زیرگذر بزرگ و اثرگذار ایجاد شده، میگوید؛ «پارک ها و محلهای شیک اقامتی چندین برابر شده و با «نقشه جامع گردشگری ساری» حالا مسافران ساری را یکی از اهداف سفر خود می دانند. بنابراین سیستم حمل و نقل درون شهری نیز باید خود را برای یک ساری جدید آماده کند و به خدمات خود جهت بدهد تا در راستای اهداف کلان و برنامه های بالادستی شهری باشند».
فضلالله نژاد ادامه میدهد؛ «جالب است بدانید در تاکسیرانی حدود ۱۲۰۰ پیکان فرسوده را به تاکسیهای نو بدل کردیم. اگرچه این تعداد برای سرانه شهر ساری زیاد است اما با افتخار می گویم در این ۵ سال حتی یک تاکسی هم به مجموعه ناوگان شهری اضافه نشده است تا حداقل انباشتمان از این بیشتر نشود. به عقیده ما با ساماندهی مسافربرهای شخصی مشکلات ترافیکی و گلایه تاکسی دارها تا حد زیادی رفع می شود که البته این مسئله خارج از اختیار ماست اما برای تحققش از هیچ کمک و کوششی دریغ نخواهیم کرد».
مدیر سازمان حمل و نقل بار و مسافر درون شهری شهرداری ساری به مشکل رانندگان اشاره میکند و میگوید؛ «من خوب میدانم که رانندگان نیز مثل دیگر اقشار جامعه این روزها تحت فشارهای اقتصادی هستند. خوشبختانه با امضا و دستور آقای عبوری موفق شدیم ۲۰۰ راننده را به بیمه خدمات درمانی بازگردانیم و کارشناسان بیمه سلامت را هم در اداره مستقر کرده ایم تا همه تحت پوشش باشند و مشاوره رایگان هم بگیرند. با این حساب رانندگان تنها با پرداخت مبلغ اندک ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان درماه میتوانند بیمه درمانی با بازنشستگی شوند که اتفاق بسیار خوبی است. متاسفانه چندسالی است دولت حتی یک ریال یارانه به حمل و نقل نمیدهد و این باعث شده درآمد رانندگان کفاف زندگیشان را ندهد. گرانی لوازم یدکی و افزایش استهلاک در کنار کاهش قدرت خرید به دلیل گرانی، کمر رانندهها را خم کرده. نکتهای که کمتر به آن توجه شده این است که ما هرساله کرایه را افزایش داده ایم، درحالیکه پیش از شهردار شدن آقای عبوری ۴ سال نرخ کرایه تاکسی ثابت بود».
او درباره تاکسی های برخط هم با بیان اینکه، نمیخواهد وارد جزئیات شود که اسنپ، تپسی و ... چگونه در کشور مجوز گرفته اند و مراحلشان چیست و هنوز از سازمان ما مجوزی ندارند، میگوید؛ « به تمامی دستگاه ها نیز نامه زده ایم و معایب و محاسنش را گفته ایم. بارها نیز خودم و کارشناسانم بازدید میدانی کرده اند. از نظر ما «تاکسی من» و «آی تاکسی» قانونی و دارای مجوز کامل هستند و پیشنهاد ما هم این است مردم از این دو به علاوه «تیراژه» استفاده کنند که اولا سودی به شرکت های بومی ساری برسد و هم اینکه هرنوع اعتراضی داشتند می توانند به ما مراجعه کنند تا رسیدگی کنیم. نرخ این شرکتها نیز بسیار منصفانه است و رانندگانشان هم به دلیل بومی بودن با راه ها کاملا آشنا هستند».
توضیحات فضلالله نژاد درباره ترافیک ساری هم جالب است؛ «نخست اینکه همانطور که پیشتر گفتم هیچ شهرداری به فکر طرح جامع ترافیکی نبود و وضعیت فعلی ساری حاصل همان بی توجهی است، خوشبختانه دکتر عبوری فاز یک راه تمام کرده اند. در بسیاری از مناطق نیز جانمایی های تاریخی نادرست مشکل آفرین است. مثلا بیمارستان امام(ره) در خیابان امیرمازندارنی اصلی ترین دلیل ترافیک این خیابان و خیابان های منتهی به آن است که واقعا راه حلی برایش نیست جز یک تغییر ساختار اساسی، هرچند ما چند پارکینگ در آن حوزه در نظر گرفتیم اما دلیل اصلی ترافیک پیاده کردن بیماران جلوی درب اورژانس است».
او برای روشن شدن بهتر وضعیت مثال هایی را برمیشمارد که همگی در ۵ سال اخیر اجرا شده و نقشی کلیدی در حوزه حمل و نقل و ترافیک ساری داشتهاند.
*تعریض خیابان مازیار در جنب بوستان بزرگ ولایت که واقعا در کاهش ترافیک چند خیابان اصلی تاثیر شگرفی داشت. خصوصا اینکه شهردار اجازه قطع کردن درختان را هم نداد و این بسیار دشوار است که شما با حفظ بافت طبیعی آن هم در شهری تاریخی مثل ساری گره ترافیکی را بشکنید.
*تعریض میدان شهرآشوب ( دروازه بابل سابق) که همه می دانیم گره ترافیک فردوسی، رازی و شیخ طبرسی را تا حد زیادی کاهش داد و البته نمایی بسیار زیبا و منحصربه فرد به بخش مرکزی ساری داد.
*روگذر بزرگ در قالب پل های شهید نوری در ذغالچال که معضل ترافیک ورودی شرقی ساری را بعد از دو دهه حل کرد.
*زیرگذر شهید کمالی در قسمت زیرین پل های شهید نوری که پس از چند دهه پرحادثه سرانجام مهمترین مطالبه ساکنان زغالچال را پاسخ داد.
*زیرگذرهای تخصصی پل گردن در بلوار داراب که برای نخستین بار درشمال کشور توسط یک شرکت بومی ( متعلق به ساری) اجرا شد. در حالیکه تمام طرح های عمرانی قبل از آقای عبوری توسط شرکتهای غیربومی و بعضا توسط شرکتهایی از شهرهای دیگر مازندارن انجام شد!
*احداث میدان کارگر در خیابان امیرمازندارنی که ترافیک شهبند، بازار روز و امیرمازندرانی را از میان برد.
*بازگشایی میانگذر بلوار پاسداران به کمربندی غربیکه از باغ کلبادی می گذرد و به زودی از مشکل ترافیک میدان امام(ره) تاحد زیادی خواهد کاست.
*زیرگذر میدان فرح آباد که گردشگران را مستقیما به دریا هدایت می کند و معضلاتی را که ساخت پل روگذر قبلی ایجاد کرده بود پوشش می دهد، ضمن اینکه نمای بسیار زیبایی به خروجی شمالی ساری داده است.
*بررسی احداث دوربردگردان از ابتدای جاده ساری به جویبار، محدوده مجتمع ورزشی مرحوم داراب که از گره ترافیکی این منطقه به شکل معناداری خواهد کاست.
*بازگشایی میانگدر شهیدمهدوی که خیابان فرهنگ را به بلوار طالقانی متصل کرد وترافیک چندساله میدان شهدا را از بین برد.
*احداث پل روگذر شهیدان رضایی که بلوار کشاورز را به کمربندی متصل می کند. این پروژه به ساکنان جنوب شهر ساری نشان داد که توسعه متوازن است و اگر مثلا در میدان فرح آباد کاری صورت می گیرد بلوار کشاورز فراموش نمی شود. این روگذر که مزین به نام برادران فرماندارمحترم ساری است تشخص دیگری به جنوب شهر داد و از مشکلات ترافیکی این راه پرتردد تا حد زیادی کاست.
*احداث زیرگذر شهید مصطفی علمدار که تا چند هفته دیگر ترافیک کمرشکن میدان هلال احمر را از بین می برد دردی را چاره می کند که گذشتگان از درمانش عاجز بودند.
*اصلاح هندسی ده ها دوربرگردان در اقصی نقاط شهر به ویژه نقاط پرحادثه که دهه ها به حال خود رها شده بودند.
*بازگشایی و تعریض خیابان منتهی به امامزاده عباس و تعریض ورودی امامزاده یحیی(ع) ازجمله اتفاقاتی بود که بسیاری آن را باعنایت به حواشی اجتماعی اش غیرممکن میدانستند اما جالب است بدانید مردم شخصا سندها را به شهردار تقدیم می کردند و این همیاری حاصل خدمت شهرداری به مردم و اعتماد ایجاد شده میان آنهاست. تعریض این دو بخش نه تنها به گردشگری ساری کمک دوچندانی کرده، بلکه مشکلات ترافیکی را نیز تا حد بسیار زیادی کاهش داده است.
*افتتاح فاز اول پروژه میان گذر شمالی که شرق به غرب ساری را متصل می کند و همزمان از ترافیک کمربندی و خیابان امیرمازندارنی میکاهد.
مدیر سازمان حمل و نقل بار و مسافر درون شهری شهرداری ساری یکی دیگر از مشکلات ترافیکی ساری را تعداد خودروهای موجود بیشتر از ظرفیت شهر میداند و میگوید؛ «بعضا در یک خانواده چند اتومبیل وجود دارد. فرسودگی ناوگان در حوزه اتوبوس ها هم باید برطرف شود. تقریبا خرید هر اتوبوس بیش از ۱ میلیاردتومان هزینه دارد که در توان راننده نیست و دولت هم یارانه نمیدهد».
فضلالله نژاد با بیان اینکه در حال حاضر ۵۶ دستگاه اتوبوس و مینیباس در شهر مشغول سرویسدهی هستند، میگوید؛ « ناوگان اتوبوسرانی ما نیازمند حمایت بیشتری است. ما البته هروقت بتوانیم کمک می کنیم اما به هرحال ما در هر منطقه نیاز به یک «پارک سوار» شیک داریم. الان زمینی که ابتدای خیابان مدرس سالها رها شده بود و پاتوق معتادان بود، چندسال است با دستور آقای شهردار بدل به پارکینگ اتوبوس ها شده که هم از ترافیک و تجمع اتوبوس ها در خیابان کم کرده و هم منظره شهری را مخدوش نمی کند».
لینک اصل خبر در سایت شهرداری ساری
نظرات