طرح زندگی پیاده در شهر افقی اقتصادی و اجتماعی دارد


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، مهندس فرج زاده در هم اندیشی زندگی پیاده در شیراز با استراتژی توسعه انسان محور افزود: طرح های فرادست شهر شیراز که تمام ضوابط و مقررات و عملکرد حوزه شهری را در خود گنجانده اند، شامل طرح ساختاری راهبردی و طرح تفصیلی شهر شیراز به عنوان طرح مبنای شهرسازی و طرح جامع حمل و نقل می شود.
وی با بیان اینکه با توجه به رویکرد زندگی پیاده و پیاده محوری، نیازمند برنامه ریزی در این حوزه و تدوین طرح آن هستیم، تصریح کرد: از این رو معاونت شهرسازی و معماری از مشاوری برای تهیه و تدوین طرح ساختاری راهبردی زندگی پیاده در شهر بهره گرفت. این طرح به عنوان مبنای کار و یکی از طرح های فرادست شهرداری شیراز قرار می گیرد و با توجه به این طرح برنامه‌ریزی ها انجام می شود.
مهندس فرج زاده عنوان کرد: این پروژه برای مدت زمان ۱۰ سال پیش بینی شده است و مشاور کار عملیات بازنگری و طراحی آن را  آغاز کرده است. مشاور با اتخاذ افقی اقتصادی و اجتماعی اقدام به تدوین طرح خواهد کرد و طبق آن شهر و محدوده شهری برای شهروندان آماده خواهد شد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز تاکید کرد: پس از تکمیل مطالعات و تدوین طرح زندگی پیاده در شهر، معاونت شهرسازی و معماری بر اساس این طرح اقدام به برنامه ریزی برای انجام پروژه های مختلف انسان محور خواهد کرد.
مهندس فرج زاده خاطرنشان ساخت: به منظور توسعه زندگی پیاده در شهر سه محور عرفان (حافظ) محور به عنوان یکی از محورهای اصلی شمال جنوبی، محور کریم خان زند به عنوان یکی از محورهای شرقی غربی و  محدوده کوچه باغ های قصرالدشت به عنوان یکی از تفرجگاه های اصلی باغات شهر شیراز در دستور کار قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر بافت قدیمی و تاریخی شیراز از سکنه اصیل خالی و زندگی شبانه در این محدوده سخت شده است. همچنین در محدوده میانی نیز این اتفاق در حال افتادن است اما با توجه به برنامه‌ریزی ها و طرح هایی که برای این منطقه تدوین شده و با اجرای طرح ساختاری راهبردی و  زندگی پیاده در شهر شاهد نشاط، باززنده سازی و رونق دوباره بافت میانی و مرکزی شیراز خواهیم بود. در این راستا معاونت شهرسازی و معماری اجرای پروژه محور عرفان (محور حافظ) که از دروازه قران شروع و تا بازار وکیل ادامه پیدا می‌کند را در دستور کار قرار داده است.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز افزود: علاوه براین در محورهایی همچون خیابان مشکین فام، امید نوروزی، محدوده منطقه ۷، منطقه ۲، محدوده منطقه ۵ و در مناطق غربی، شرقی و جنوبی شیراز نیاز به باززنده سازی احساس می شود و در دستور کار قرار گرفته است.
وی تاکید کرد: با توجه به لزوم اتخاذ رویکرد اجتماعی و فرهنگی در محورهای شرقی و جنوبی شیراز، سالن چندمنظوره سینما، تئاتر و همایش در محدوده میدان کوزه گری و فرهنگسرایی در پارک شهروند با فعالیت اجتماعی و رویکرد مردمی ، در حال احداث هستند. عملیات اجرایی این پروژه ها با همکاری و همیاری حوزه های اجرایی شهرداری و مناطق یازده گانه شهرداری انجام و ادامه می یابد.
مهندس فرج زاده برگزاری همایش زندگی پیاده در شهر را به واسطه رویکردی دانست که مجموعه مدیریت شهری برای شیراز ضروری می داند و گفت: برنامه ریزی به منظور برگزاری این همایش توسط حوزه معاونت شهرسازی و معماری انجام شد.
مشاور«برنامه راهبردی زندگی پیاده در شیراز» گفت: شیراز دارای سه محور تاریخی است که مطالعات سه پروژه پیاده راه محور حافظ از دروازه قرآن تا دروازه اصفهان، محور زندیه از میدان شهرداری تا میدان امام حسین (ع) و کوچه باغ های قصردشت با رویکرد احیای این محورها انجام شد.
دکتر منصوری ضمن تشریح طرح پیاده راه محور حافظ از دروازه قرآن تا دروازه اصفهان عنوان کرد: طرح این محور بر اساس نظرات و نوشته های تاریخ نویسان و سیاحان مختلف تدوین شده است که طی آن با ایجاد خط تراموا و مسیر دوچرخه سواری در خیابان حافظ از حضور وسایل نقلیه شخصی جلوگیری می شود و مسیر برای عبور و مرور افراد پیاده مناسب سازی می شود. همچنین در این خیابان با ایجاد مبلمان شهری مناسب، آبنما، حوض، فضای سبز، آیینه خانه و ... منظر شهری بهبود می یابد و فضای گفتگو و تعامل فراهم می شود.
وی با بیان اینکه باغات قصردشت به عنوان یک فضای اکولوژیک طبیعی فراهم کننده فضای فراغتی برای شهر شیراز است افزود: بدون مداخله در عرصه باغ ها اقدام به تدوین طرح پیاده راه باغات قصردشت کرده ایم. بر اساس این طرح کوچه باغ های قصردشت به عنوان محلی برای گردشگری شهری شناخته و به چرخه زندگی شهری ورود پیدا می کنند و امکان حفظ فعالانه باغات قصردشت فراهم می شود. در پیاده راه باغات قصردشت به عنوان یک منظر تاریخی و طبیعی امکان پیاده روی، دوچرخه سواری، کمپینگ، ایجاد کبوترخانه و ... فراهم شده است.
مشاور این طرح محور زند را کانون رخدادهای اجتماعی و عرصه زندگی معاصر شیراز دانست و خاطرنشان کرد: این پروژه در راستای احیای مرکز شهر شیراز و رونق اقتصادی و اجتماعی این محدوده طراحی شده است. طبق این طرح با حذف پارک حاشیه ای شاهد توسعه معابر پیاده و و باتملک باغات شخصی و سازمانی اطراف این محور توسط شهرداری شاهد توسعه فضای سبز خواهیم بود. همچنین در محور زندیه مسیر ویژه دوچرخه نیز ایجاد خواهد شد.
دکتر منصوری با بیان اینکه در شهرهای بزرگ دنیا مثل تورنتو، استراسبورگ و لندن طرح های مختلفی برای توسعه زندگی پیاده در شهر تدوین شده و نشان می دهد که زندگی پیاده در شهر، برنامه ای جدید و رویکردی نوین است، افزود: شهرها فارغ از وجود افراد و حیات انسانی صرفا یک سازه عمرانی بدون حس و معنا است، از این رو باید حضور شهروندان در محیط های شهری را افزایش دهیم.
مشاور«برنامه راهبردی زندگی پیاده در شیراز» تاکید کرد: امروزه رویکرد توسعه شهرها از عمرانی به سمت توسعه انسان محور و رشد همبستگی اجتماعی سوق پیدا کرده است. از این رو با همکاری مدیریت شهری اقدام به تهیه و تدوین «برنامه راهبردی زندگی پیاده در شیراز» کردیم که این طرح هم اکنون به مرحله اجرایی رسیده است.
وی افزود: زندگی پیاده در شیراز بر مبنای اصالت بخشی به زندگی و توسعه اجتماعی و اقتصادی است و برای تحقق آن راهبردهایی همچون محله محوری و همبستگی اجتماعی، عدالت اجتماعی و شهر همه شمول، نوسازی مشارکتی، شهر سالم، شهر دوستدار کودک، گردشگری شهری و هنر شهری تدوین شده است.
مشاور«برنامه راهبردی زندگی پیاده در شیراز» با اشاره به اینکه توسعه زندگی پیاده در شهر به عنوان یک چشم انداز برای شیراز در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: در این طرح باید با اجرای سیاست هایی همچون حذف پارک حاشیه ای، اولویت پیاده مداری، احیای باغشهر شیراز، ایجاد آرامشهر مدنی، توسعه گردشگری، اصالت بخشی به رودخانه خشک و احیای مرکز شهر به سمت توسعه جنوب شهر، کاهش ترافیک در مرکز شهر، ادامه نیافتن رویکرد عمرانی، توسعه مشارکت مدنی شهروندان، فراهم شدن فضای گفتگو و تعامل و .. حرکت کنیم.
دکتر منصوری در انتها خواستار مشارکت و ارائه نظر، پیشنهاد و انتقاد از سوی متخصصان، نخبگان، مهندسان و ... در خصوص «برنامه راهبردی زندگی پیاده در شیراز» شد.
بر اساس این گزارش، دکتر سید امیر منصوری مشاور طرح «برنامه راهبردی زندگی پیاده در شیراز» دارای مدرک دکترای تاریخ معماری از سوربن و دکترای مطالعات شهری با تخصص معماری منظر از مدرسه عالی در علوم اجتماعی و دانشکده معماری پاریس است. وی با تدوین بیش از ۷۵ مقاله در نشریات علمی تخصصی داخلی و بین المللی از سرآمدان این عرصه محسوب می شود و هم اکنون استادیار دانشکده معماری دانشگاه تهران است.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری شیراز

    منبع خبر

    شهرداری شیراز

    شهرداری شیراز یک شهرداری در شهر شیراز می باشد

      نظرات