از وقوع یک فاجعه‌ی بزرگ جلوگیری نشد!

از وقوع یک فاجعه‌ی بزرگ جلوگیری نشد!

سرای قاجاری «دلگشا» در بازار تهران به‌شکل کامل تخریب شد

خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) که صبح امروز (سه‌شنبه، دوم آذرماه) در بافت تاریخی بازار تهران حضور یافته بود، گزارش داد که به‌جز در ورودی سرای دلگشا، دیگر قسمت‌های این بنای تاریخی تخریب شده و زمین آن درحال گودبرداری است. در این شرایط، به‌نظر می‌رسد که دستور توقف موقت تخریب و اقدام فوری سازمان میراث فرهنگی برای نجات سرای دلگشا به جایی نرسیده است.

براساس دیده‌های خبرنگار ایسنا از لای در ورودی سفید‌رنگ سرای دلگشا با پلاک ۹۳۴ جدید که پشت آن چند دست‌فروش بساط خود را پهن کرده‌اند، می‌توان خاک‌های تلنبارشده روی هم را در جایی که پیش از این ساختمان‌های قاجاری قرار داشتند، دید.

این سرای تاریخی که تهرانی‌های قدیمی، آن را با نام «سرای وزیر نظام» می‌شناختند، دست کم ۱۳۰ سال پیش در ضلع جنوبی خیابان ۱۵ خرداد روبه‌روی میدان ارک ساخته شد و با توجه به قدمتش، سال ۱۳۵۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. از حدود دو سال پیش، مالک بنا با هدف ساخت‌وساز درخواست تخریب سرای دلگشا را مطرح کرد که پس از مخالفت سازمان میراث فرهنگی و شهرداری منطقه‌ی ۱۲ تهران، مالک به دیوان عدالت اداری شکایت کرد و این دیوان نیز به خروج اثر از فهرست آثار ملی رأی داد. به‌دنبال آن، از حدود دوماه پیش، تخریب تدریجی این سرا توسط مالک آغاز شد تا سرانجام این بنای قاجاری با خاک یکسان شد.

مهرماه امسال نیز مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران از صدور حکم توقف تخریب سرای دلگشا خبر داد و اظهار امیدواری کرد که با همکاری‌ قوه‌ی قضاییه و دیوان عدالت اداری، حکم قطعی توقف تخریب این اثر تاریخی صادر و از این طریق، از وقوع یک فاجعه‌ی بزرگ در محدوده‌ی بافت تاریخی تهران جلوگیری شود.

خبرنگار ایسنا در حال پی‌گیری است تا موضع و اقدامات مسؤولان اداره کل میراث فرهنگی استان تهران را در این‌باره منتشر کند.

    نظرات