شهردار شب؛ مدیریت شهر در سکوت

شهردار شب؛ مدیریت شهر در سکوت

شهردار شب؛ مدیریت شهر در سکوت

از مهمترین وظایف شهردار شب، مدیریت و بهبود کسب و کارهای شبانه، حمل و نقل عمومی و کنترل سر وصداهای خیابانی است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد و به نقل از خبرگزاری ایسنا، شهردار شب از جمله مشاغل، برای شهرهایی است که هرگز نمی‌خوابند. تغییر فرهنگ و عادات افراد باعث شده تا کار و فعالیت در شب هم ادامه داشته باشد و برخی از نهادها از جمله شهرداری‌ها ۲۴ ساعته شوند.
دنیای امروز، شب زنده‌داری را ترویج داده است و در برخی شهرهای بزرگ جهان، افراد هنگام شب نیز همانند روز فعال هستند و زندگی شبانه رونق دارد.
رشد سریع شهرها به این معناست که اکنون زمان آن رسیده تا سیاستمداران، تعادل مناسبی بین اقتصاد در شب، فرهنگ و تامین امنیت را در نظر بگیرند، البته قبل از انجام هر کاری باید فرهنگ فعالیت‌های شبانه در شهرهای بزرگ ارائه شود.
آمستردام در هلند ۳۵ سال است که شهردار شب دارد و قصد دارد با ایجاد مناطق ویژه برای کسب و کارهای شبانه، زندگی پرجنب وجوش شبانه را همراه با صلح و آرامش ایجاد کند.
رونق سیستم اقتصادی ۲۴ ساعته، ایجاد فضاهای کاری شبانه و کتابخانه‌های ۲۴ ساعته برای دانش‌آموزان از مهمترین برنامه‌های شهردار شب در آمستردام است.
رونق گردشگری و اقتصاد
از مهمترین مواردی که بعد از تامین امنیت در شهرها باید فراهم شود، ایجاد محیطی امن برای توسعه صنعت گردشگری شبانه و همچنین افزایش شغل و گسترش کسب و کار است.
یکی از موارد مهم در شهرها، تقاضا برای سفرهای شبانه است که رو به گسترش بوده و در بسیاری از شهرهای جهان، گردشگری شب انجام می‌شود و البته نیاز به نظارت دارد.
اقتصاد شبانه، پتانسیل‌های بسیاری دارد. طراحان، موسیقی‌دانان و افراد بسیاری از شب به عنوان زمانی برای ارائه مهارت‌های خود استفاده می‌کنند. آرامش در شب بسیار مهم است، البته در کنار تفریح و آرامش شب، رونق کسب و کار و اقتصادهای شبانه را هم باید در نظر گرفت.
بسیاری از شهرها قصد دارند با ایجاد امنیت و آرامش ۲۴ ساعته، اقتصاد را تقویت کنند.
وظایف شهردار شب
شهرداران شب، در جهان وظایف مختلفی دارند و بسته به منطقه خاص، باید تمهیداتی برای آسایش و آرامش ساکنان انجام دهند.
از مهمترین وظایف شهردار شب، مدیریت و بهبود روابط بین کسب و کارهای شبانه، امنیت ساکنان، حمل و نقل مناسب و کنترل سر وصداهای خیابانی است.
میانجی‌گری، حل و فصل اختلافات و کنترل برنامه‌های شبانه و ایجاد امنیت و آرامش در شب، از دیگر وظایف شهردار شب است.
نظارت بر ساخت و سازهای شبانه نیز از مهمترین وظایف شهرداری است؛ همچنین شهردار شب، نقش مهمی در ایجاد شهرهای توریستی جدید ایفا می‌کند.
شهرهای اروپایی از جمله زوریخ، پاریس، لندن و همچنین نیویورک در آمریکا، شهردار شب دارند و آمستردام در سال ۲۰۱۶ پیشگام این طرح بوده است؛ دو شهر خرونینگن و نیمیخن در هلند، شهرداران شب حرفه‌ای دارند؛ شهرداران شب، مدافع و ناظر بر صنایع شبانه شهرها هم هستند.
شهردار شب در امریکای لاتین نیز قصد دارد با جرم و ناامنی شبانه مقابله کند؛ چراکه این موضوع در رونق صنعت گردشگری شبانه موثر است. شب برای افرادی که احساس امنیت نمی‌کنند، ترسناک است.
نیویورک، اولین شهر بزرگ آمریکا نیز در صدد ایجاد یک سازمان رسمی برای نظارت بر زندگی شبانه است.
شهردار شب در ایران
فعالیت‌های شبانه در کلانشهرهای ایران هم اجتناب‌ناپذیر است و از نهادهایی که بالاترین میزان شب‌‌کاری را در ایران دارند، شهرداری است.
انتقال پسماند، شست وشوی خیابان‌ها‌، فعالیت فنی و عمرانی در شب از مهمترین فعالیت‌های شهرداران شب است. در واقع فعالیت شبانه شهرداران در تهران همانند روز است.
در هرکدام از مناطق تهران، بر اساس نواحی، شهردار شب با نظارت و سرکشی دائم در ناحیه به مسائل و مشکلات و تخلف‌ها رسیدگی می‌کند؛ تهران هر شب از ساعت ۲۰ تا ۶ صبح، شهردار شب دارد.
شهردار شب از بین معاونان، مشاوران و شهرداران مناطق انتخاب می‌شود و به صورت دوره‌ای هر کدام یک شب شهردار شب می‌شوند. شهرداران شب تهران، وظیفه گشت‌زنی شبانه در تهران، رسیدگی به امور و کارهای شبانه شهرداری، بررسی اقدمات شبانه شهر و ... را بر عهده دارند.
اطلاع از وضعیت و میزان آمادگی یگان‌های آتش‌نشانی، مدیریت مواقع بحران و رصد و پیگیری کیفیت خدمات شهری از مهمترین وظایف شهرداران شب است.
بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در شب آشکارتر می‌شوند و گاهی شهرداری‌ها می‌توانند بر آن نظارت داشته باشند؛ تمرکز بر فرهنگ در شب، انسجام اجتماعی بیشتری را در شهرها ایجاد می‌کند.
شهرهایی که فعالیت اقتصادی شبانه دارند، در تجارت و جذب گردشگر برای پول و شغل بیشتر برای کارگران شب، پیشتاز هستند.
مدیران شهری عنوان کردند: نادیده گرفتن زندگی شبانه شهروندان، زمینه‌ساز افزایش جرم در شهرها می‌شود که شهردار شب نقش مهمی در این زمینه خواهد داشت.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات