تدوین نظام‌نامه هماهنگ مطالعات و پژوهش در شهرداری مشهد

تدوین نظام‌نامه هماهنگ مطالعات و پژوهش در شهرداری مشهد

تدوین نظام‌نامه هماهنگ مطالعات و پژوهش در شهرداری مشهد

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد گفت: نظام‌نامه هماهنگ مطالعات و پژوهش به منظور ایجاد تمرکززدایی و بهبود وضعیت پژوهشی شهر مشهد تدوین شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، بتول گندمی با حضور در نمایشگاه پژوهش و فناوری خراسان رضوی که در نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، بیان کرد: مساله پژوهش از دو دهه گذشته مورد توجه مجموعه مدیریت شهری قرار گرفته، با این وجود، پس از گذشت این سال‌ها همچنان شاهد پژوهش‌های بلااستفاده از سوی نخبگان و دانشگاهیان بوده‌ایم که متاسفانه با توجه به ساختار اجرایی موجود شهرداری از آن‌ها استفاده نشده است.
وی با بیان اینکه پژوهش‌ها با راه کارهای موجود، فاصله زیادی دارند، گفت: اساتید، خبرگان و نخبگان نتوانسته‌اند برای حل این مسائل راهکارهایی را ارائه دهند و تمام این موارد باعث شکاف و فاصله بین دو نهاد دانشگاه و شهرداری شده است.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: در وهله نخست باید دید که شهر مشهد نیازمند چه نوع پژوهش‌ها و مطالعاتی است و مجموعه مدیریت شهری در تدوین برنامه ۹۷-۱۴۰۰ از ظرفیت دانشگاه‌ها در تدوین برنامه‌ها استفاده کرده است.
عضو شورای اسلامی شهر مشهد اضافه کرد: در حوزه معاونت برنامه‌ریزی نیز کارگروه‌هایی شکل گرفته است که تمرکز بر پژوهش و مطالعات پژوهشی دارند.
گندمی در ادامه با بیان مساله دیگر در حوزه پژوهش پرداخت و گفت: متاسفانه تمامی حوزه‌های شهرداری از سال‌های گذشته فقط به مشکلات حوزه خود پرداخته‌اند که در این راستا شورای شهر باعث ایجاد تمرکز همه جانبه در این حوزه‌ها شده است.
وی تاکید کرد: خوشبختانه نظام‌نامه هماهنگ مطالعات و پژوهش تدوین شده است که دستورالعمل نهایی آن در سال گذشته همزمان با بودجه سال ۹۷ نهایی شد.
به گفته گندمی، همچنین حوزه معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری گام مناسبی را در جهت مبادله پژوهش‌ها با شهرداری تهران و سایر کلانشهرها برداشته است که این موضوع خروجی مطلوبی را برای مدیریت شهری به ارمغان خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: شهر را نمی‌توان بدون نظر نخبگان جامعه و صاحب‌نظران اداره کرد که به تناسب آن نیز، این افراد بایستی نسبت به سازمان بزرگی چون شهرداری شناخت کافی داشته باشند.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای مشهد ادامه داد: برقراری پل ارتباطی میان نخبگان و افراد جامعه به مجموعه مدیریت شهری از جمله مواردی است که باید ایجاد گردد.
توجه جدی به مدیریت بحران و تاب آوری فضاهای شهری در افق ۱۴۰۰-۹۷
گندمی اظهار کرد: شهرداری مشهد نیز به مانند سایر شهرهای دنیا مسوول و متولی مدیریت بحران نیست و هرکدام از دستگاه‌های خدمات‌رسان و استانداری و فرمانداری و... نقش و تعاریفی را در این زمینه دارند، اما با توجه به اینکه اداره شهر بر عهده شهرداری‌هاست، لذا نسبت به تقویت آن در بخش مدیریت بحران عمل کرده‌ایم.
وی گفت: با رسمیت شناختن و توسعه ستادهای مدیریت بحران در مناطق، سازمان‌ها و .. گام مهمی برداشته شد.
گندمی عنوان کرد: هماهنگی بین دستگاه‌ها و نداشتن طرح جامعه مدیریت بحران به عنوان دو مساله و دغدغه جدی این حوزه مطرح است که باعث گردیده که بحث بحران و تاب آوری فضاهای شهری در برنامه ۹۷_ ۱۴۰۰، توجه جدی شود.
وی ایجاد سامانه شورایاوران را مفید و خوب ارزیابی کرد و افزود: باید نظرات شهروندان و نخبگان اخذ شود اما این اتفاق در کوتاه‌ترین زمان مثلا بازه زمانی ۱۲ روزه تا یک ماهه انجام می‌شود که بسیار زمان کوتاهی است.
به گفته عضو شورای اسلامی شهر مشهد، آلبوم بودجه شهرداری برای نخستین بار در سایت معاونت برنامه‌ریزی قرار گرفت که انتظار ما بر این بود که پس از شفاف‌سازی، از نظرات کارشناسی و مردمی برخوردار گردد که این محقق نگردید.
گندمی ادامه داد: این موضوع نیز در راه‌اندازی سامانه فاش شهرداری نیز محقق نگردید که باید مرکز پژوهش های شورای اسلامی به بررسی و دلایل این موضوع بپردازد.
وی در ادامه به نقش زنان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر زنان توانمندی در مجموعه شهرداری فعالیت دارند که می‌توانند به عنوان شهرداران مناطق یا معاونت‌های شهردار به ایفای نقش بپردازند و سهم زنان در مجموعه‌های مدیریتی ارتقا یابد.
زهرا غلامی

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات