دکتر منصورپروین:  آموزش لازمه رفع معضل حاشیه نشینی است

دکتر منصورپروین: آموزش لازمه رفع معضل حاشیه نشینی است

معضل حاشیه نشینی به عنوان یک پدیده ناهمگون همواره بروز مشکلاتی را در پی داشته که این موضوع با شدت و ضعف در کشورهای مختلف وجود دارد

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر زاهدان؛ دکتر منصور پروین گفت: معمولاً حاشیه به مناطقی گفته می شود که خارج از محدوده شهری هستند که در این محدوده ها نه تنها ساخت و سازها بر اساس استاندارد و نظارت دقیق شهرداریها صورت نمی پذیرد بلکه بعضاً بناهایی به صورت غیر قانونی نیز احداث می شوند.

وی افزود: متاسفانه اجرائیات در شهرداریها بسیار ضعیف و ناتوان است و نمی تواند با مافیای ساخت و سازهای غیر قانونی مبارزه کند و این به عنوان یک هشدار جدی باید مورد توجه شهرداران محترم قرار گیرد.

وی اظهار داشت: مشکلات اقتصادی، بیکاری و نبود برخی امکانات در روستاها باعث مهاجرت روستائیان به شهرها می شود که این امر اکثراً به مقصد حاشیه شهرها ختم می شود لذا به علت ارزانی زمین در این مناطق و عدم نظارت دقیق شهرداریها، همواره شاهد ساخت و سازهای غیر مجاز در این مناطق می باشیم که در نهایت مساحت پائین سکونت گاه ها، ساخت و سازهای غیر اصولی و بی قاعده و ازدحام جمعیت را به همراه دارد.

وی گفت: روی آوردن به مشاغل کاذب با درآمد پایین همواره حاشیه نشینان را با کمبودهای بسیاری در زمینه های خدمات رفاهی، اجتماعی، ورزشی، بهداشتی، فرهنگی و سایر زیرساختهای شهری روبرو ساخته که تبعات این کمبودها در بسیاری از موارد به متن و مرکز شهرها نیز سرایت می کند.

وی تصریح کرد: نظارت دقیق و مستمر شهرداریها در امر ساخت و سازها به ویژه در مناطق حاشیه ای می تواند تا حدودی در کاهش مشکلات این مناطق موثر واقع گردد.

وی با اشاره به اینکه یک سوم جمعیت زاهدان در حاشیه زندگی می کنند گفت: هر چند حل مشکلات حاشیه نشینی به عنوان یک اولویت همواره مد نظر مدیران شهری بوده اما در شهری مانند زاهدان که رتبه دوم حاشیه نشینی در کشور را دارد آن هم در کشوری که یک چهارم  آن در حاشیه شهرها ساکن هستند نمی توان به راحتی کلمه معضل را برای آن به کار برد چرا که اگر برای رفع آن چاره ای اندیشیده نشود در نهایت این معضل اجتماعی علاوه بر افزایش آسیبهای اجتماعی، بعضاً آشوبها و اعتراضهای خیابانی را نیز به همراه خواهد داشت.

دکتر پروین در ادامه با بیان اینکه دولت در گذشته ۳۰درصد از بودجه استان را برای حاشیه اختصاص داده بود گفت: اختصاص ۳۰ درصد از بودجه استان برای رفع مشکلات حاشیه به صورت آزمایشی در زاهدان انجام شد و در نهایت دولت این طرح را برای اجرا در همه شهرها پذیرفت اما هرچند که بعضی از ادارات این طرح را اجرایی کردند، متاسفانه در برخی از دستگاه ها به این طرح توجهی نشد و عملیاتی نگردید.

وی با استناد به مشاهداتی که طی بازدیدهای مکرر از حاشیه شهر داشته است گفت: مشکلات و معضلات این مناطق در حوزه های مختلف بسیار زیاد است لذا پیشنهاد می شود که دولت محترم جهت تسریع در امور حداقل ۴۰ تا ۵۰ درصد بودجه را به حاشیه شهر زاهدان اختصاص دهد تا بتوانیم مشکلات این مناطق را به حداقل ممکن برسانیم.

وی تصریح کرد: پیگیری اجرای نهضت آسفالت در حاشیه شهر به عنوان یکی از خواسته های مهم مردم مطرح می باشد که در صورت اجرای کامل آن، کمک شایانی در جهت رفع بخش عمده ای از معضلات خواهد کرد ضمن اینکه اجرای پروژه های بزرگ و سرمایه گذاری های کلان در حاشیه شمالی زاهدان نیز بر رفع مسائل و مشکلات موجود بسیار موثر واقع خواهد شد ضمن اینکه انقلاب ورزشی هم به عنوان یک راهکار مناسب و کارآمد می تواند حلال بسیاری از مسائل در این مناطق باشد.

اهمیت آموزش و نقش موثر آن در کاهش آسیبهای اجتماعی از دیگر مواردی بود که دکتر پروین آن را مورد توجه قرار داد وگفت: مردم حاشیه شهرها به آموزش های شهروندی و فراگیری مهارتهای زندگی و توانمند سازی خانواده ها به شدت نیاز دارند که در این خصوص می توان به برگزاری دوره های آموزشی همچون کسب مهارتهای شغلی، تربیت فرزندان، فراگیری مسائل بهداشتی، مدیریت و توانمند سازی خانواده ها در این راستا اقدام کرد.

عضو شورای اسلامی شهر زاهدان با ابراز خرسندی از وجود برخی پتانسیلها در منطقه خاطر نشان کرد: هرچند زاهدان وسیع ترین و پرجمعیت ترین حاشیه را در خود جای داده و رتبه دوم حاشیه نشینی کشور را بعد از مشهد دارد اما خوشبختانه وجود برخی ظرفیتها از جمله دانشگاه بزرگ سیستان و بلوچستان که بزرگترین دانشگاه در جنوب شرق کشور محسوب می شود و سایر مراکز علمی می تواند در کاهش مشکلات حاشیه نشینی از طریق ورود دانشجویان عزیز به این امر نقش بسزایی را ایفا کند.

وی از مشارکت مردم به ویژه قشر تحصیل کرده به عنوان یکی از مهم ترین عوامل در حل مشکلات یاد کرد وگفت: اساتید، دانشجویان، صاحبان قلم و سایر افرادی که اندیشه آبادانی این مرز و بوم را در سر دارند بایستی با یک عملکرد جهادی دست در دست هم دهند و در کنار مسئولین امر قرار گیرند و از طریق برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای حل مشکلات شهر با اولویت حاشیه وارد عمل شوند.

وی گفت: شورای اسلامی شهر امیدوار است تا به کمک تمامی دستگاه های ذیربط و مشارکت حداکثری و همه جانبه مردم به ویژه همت دانشجویان و همراهی آنان، مشکلات و معضلات حاشیه نشینی را به حداقل برساند.

وی در پایان ضمن تاکید بر همکاری و تعامل تمامی دستگاه ها و نهادهای ذیربط در امر ارتقای فرهنگی حاشیه نشینان اظهار داشت: فقر اقتصادی و فرهنگی در مناطق حاشیه ای زمینه ساز بروز بسیاری از ناهنجاریها در این مناطق و گسترش آنها به سایر نقاط شهر می باشد لذا می طلبد تمامی نهادهای ذیربط از جمله سمن ها و نهادهای مردمی، آموزش و پرورش، دانشگاه ها و به ویژه دانشجویان عزیز جهت مقابله با آن به بهترین نحو ممکن عمل کنند که البته همکاری و سلامت اداری شهرداریها نیز می تواند در به حداقل رساندن مشکلات در حاشیه شهر کمک کند.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر زاهدان

    منبع خبر

    شورای شهر زاهدان

    شورای شهر زاهدان یک شورای شهر در شهر زاهدان می باشد

      نظرات