شهر، باید به‌صورت همه‌جانبه مناسب‌سازی شود


اراده محکم شهردار کرمان جهت مناسب‌سازی شهر برای معلولان؛


شهر، باید به‌صورت همه‌جانبه مناسب‌سازی شود



سرویس خبر: مدیریت ارتباطات و بین‌الملل شهرداری کرمان
شهردار کرمان گفت: شهر، باید به‌صورت همه‌جانبه برای معلولان مناسب‌سازی شود.
سیدمهران عالم‌زاده در جلسه ستاد مناسب‌سازی شهر کرمان برای معلولان که با حضور رییس شورای اسلامی شهر کرمان، معاونان شهردار، شهرداران مناطق و شورش دلپسند، نماینده جامعه معلولان برگزار شد، با تاکید بر مناسب‌سازی شهر به‌صورت همه‌جانبه گفت: در این زمینه باید وضعیت تمام معلولان ازجمله جسمی-حرکتی، نابینایان، ناشنوایان و غیره در نظر گرفته شود.
وی هم‌چنین بر مناسب‌سازی ساختمان‌های عمومی تاکید کرد و گفت: اگر در ساختمان‌هایی که جدید ساخته می‌شود، ضوابط مربوط به مناسب‌سازی برای معلولان در نظر گرفته نشود، علاوه بر ارسال پرونده به کمیسیون ماده پنج و برگرداندن به حالت قبل، هزینه‌های سنگینی نیز در نظر گرفته خواهد شد.
شهردار کرمان افزود: هم‌چنین برای ساختمان‌هایی که پیش از این ساخته شده، ابزارهای تشویقی در نظر گرفته خواهد شد تا مناسب‌سازی شوند.
عالم‌زاده ادامه داد: به خیرانی هم که آمادگی دارند در مناسب‌سازی به‌صورت عمومی و یا در قالب ساخت فضاهایی برای معلولان اقدام کنند، زمین و پروانه ساختمانی رایگان داده خواهد شد.
وی هم‌چنین خطاب به شهرداران مناطق تاکید کرد: کارشناسان مناطق باید در این زمینه ریزبین باشند تا شهر مناسبی برای تمام اقشار داشته باشیم.
شهردار کرمان مناسب‌سازی شهر را یکی از اولویت‌های مهم شهرداری کرمان دانست و بر برگزاری جلسات ستاد مناسب‌سازی شهر کرمان برای معلولان به‌صورت ماهانه تاکید کرد و گفت: هم‌چنین در صورت نیاز، کارگروه‌هایی زیرمجموعه این ستاد تشکیل خواهد شد.
عالم‌زاده افزود: ضوابط مربوط به مناسب‌سازی، باید طی یک‌ماه آینده تدوین و آماده انتشار باشد؛ ضمن این‌‌که طی این مدت با سازمان نظام مهندسی ساختمان مذاکره شود تا با برگزاری سمینار یا دوره‌های آموزشی، ضوابط برای مهندسان عضو این سازمان تبیین شود.
وی با بیان این‌که طبق قانون اگر مهندس ناظر ضوابط مربوط را رعایت نکند، مشمول مجازات‌های سنگینی خواهد شد، گفت: مهندسان شهرداری نیز ضوابط مربوط را هنگام صدور پروانه ساختمانی و گواهی پایان‌کار کنترل می‌کنند، اما اگر در کنترل ضوابط توسط مهندسان شهرداری، نکته‌ای از قلم افتاد، رافع مسئولیت مهندس طراح نخواهد بود.
شهردار کرمان افزود: ضوابط مربوط به مناسب‌سازی، از ابتدای بهمن‌ماه اجرایی خواهد شد؛ ضمن این‌که ساختمان‌هایی که هم‌اکنون در حال ساخت است، باید کنترل شود تا حداقل مناسب‌سازی در این ساختمان‌ها انجام شود.
عالم‌زاده بر کنترل ضوابط معماری و شهرسازی ساختمان‌های اداری توسط مناطق چهارگانه نیز تاکید کرد و گفت: باید علاوه بر اخطار قانونی به اداراتی که مناسب‌سازی نشده‌اند، با استانداری هم مکاتبه شود تا این موضوع مورد پیگیری قرار گیرد.
وی افزود: ساختمان‌های تجاری و پزشکان هم باید شناسایی شده و با مدیران این ساختمان‌ها مذاکره کنیم تا کار مناسب‌سازی ساختمان‌ها را انجام دهند.
مناسب‌سازی خیابان ۱۲ آذر در محدوده منطقه چهار که معلولان تردد زیادی در این خیابان دارند نیز، از دیگر مواردی بود که شهردار کرمان بر آن تاکید کرد و گفت: معابر موجود در سایر مناطق چهارگانه هم براساس اولویت‌هایی که نماینده معلولان اعلام می‌کند، باید مناسب‌سازی شود.
عالم‌زاده افزود: به‌سازی و آسفالت معابری که معلولان در آن‌ها سکونت دارند و از طریق نماینده معلولان اعلام می‌شود نیز باید در دستور کار قرار گیرد.
وی ادامه داد: در هر منطقه، باید یک بوستان ویژه معلولان مناسب‌سازی و تجهیزات مورد نیاز معلولان در این بوستان‌ها نصب شود.
نصب علائم و تابلوهای ویژه معلولان در نقاط مختلف شهر و سامان‌دهی محل تردد معلولان در بولوار جمهوری‌اسلامی، روبه‌روی سازمان بهزیستی نیز، از دیگر موارد مورد تاکید شهردار کرمان بود.
عالم‌زاده افزود: حمل‌و‌نقل عمومی ویژه معلولان هم باید به‌تدریج سامان‌دهی شود.
شهردار کرمان هم‌چنین تاکید کرد: ورودی ساختمان شهرداری مرکز و شهرداری‌های مناطق باید در اسرع وقت مناسب‌سازی شود.


محمدرضا احمدی

  • برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید ۵۶۰.jpg

لینک اصل خبر در سایت شهرداری کرمان

    منبع خبر

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان یک شهرداری در شهر کرمان می باشد

      نظرات