تدوین شیوه‌نامه اجرایی مناسب‌سازی معابر و ساختمان‌ها

در ستاد مناسب‌سازی شهر کرمان برای معلولان مطرح شد:


تدوین شیوه‌نامه اجرایی مناسب‌سازی معابر و ساختمان‌ها




سرویس خبر: مدیریت ارتباطات و بین‌الملل شهرداری کرمان
ستاد مناسب‌سازی شهر کرمان برای معلولان، با حضور شهردار کرمان، معاونان شهردار، شهرداران مناطق و شورش دلپسند، نماینده جامعه معلولان برگزار شد.
معاون معماری و شهرسازی شهردار کرمان در این نشست گفت: شیوه‌نامه اجرایی مناسب‌سازی معابر و ساختمان‌ها در قالب سه جلد شامل شیوه‌نامه مناسب‌سازی فضاهای عمومی، دولتی و شهری تدوین شده است.
مریم ایلاقی حسینی افزود: در جلد اول این شیوه‌نامه، تمام قوانین الزام‌آور، در جلد دوم، ضوابط مربوط به ساختمان‌های عمومی و دولتی و در جلد سوم، ضوابط مربوط به فضاهای شهری آورده شده است.
وی با بیان این‌که عدم توانایی فضاهای شهری به‌دلیل معلولیت اجتماعی‌ای که دارد، نمی‌تواند بین تسهیلات شهر و نیاز معلولان سازگاری ایجاد کند، به قوانین موجود در زمینه مناسب‌سازی فضاهای شهری و اماکن عمومی اشاره کرد و گفت: در این زمینه قوانین و دستورالعمل‌های مختلفی ابلاغ شده، اما این قوانین و دستورالعمل‌ها کلی است و در قالب یک شیوه‌نامه تدوین نشده تا تکلیف و وظایف واحدهای مختلف شهرداری مشخص باشد.
معاون معماری و شهرسازی شهردار کرمان افزود: به همین دلیل با همت همکارانم در معاونت معماری و شهرسازی، ضوابط مربوط جمع‌آوری و در قالب شیوه‌نامه‌های مشخص تدوین شده که تا یک‌ماه آینده آماده انتشار و بهره‌برداری است.
در ادامه، معاون حمل‌و‌نقل و امور زیربنایی شهردار کرمان با بیان این‌که اتوبوس ویژه‌ای در اختیار معلولان ضایعه نخاعی قرار گرفته است، گفت: سامان‌دهی تدریجی حمل‌و‌نقل عمومی برای معلولان در دستور کار قرار دارد.
محمدعلی قنبری افزود: هم‌چنین در بوستان‌ها و پیاده‌روهایی که در دست اجراست، ضوابط مربوط به مناسب‌سازی برای معلولان در نظر گرفته می‌شود، اما نیاز به شیوه‌نامه داریم تا کار براساس آن به نحو مطلوب‌تری انجام شود.
مهدی نیکویی، معاون خدمات شهری شهردار کرمان هم با بیان این‌که مسیر میدان آزادی تا میدان شهدا نیاز به یک‌سری اصلاحات هندسی داشت که به شهرداران مناطق ابلاغ شده است، گفت: علاوه بر آن در پارک‌هایی که در نقاط مختلف شهر در حال ساخت است، ضوابط مربوط رعایت می‌شود.
رضا خیاط‌زاده، شهردار منطقه یک هم با بیان این‌که در برخی پیاده‌روها برای جلوگیری از ورود موتورسیکلت‌ها، موانعی نصب شده که برای ورود ویلچر هم مزاحمت ایجاد کرده است، گفت: موانع مذکور در حال اصلاح است.
علی سعیدی، شهردار منطقه دو نیز با بیان این‌که در کنترل نقشه‌های اماکن عمومی، ضوابطی که طی مکاتبه ازسوی معاونت معماری و شهرسازی شهرداری ابلاغ شده، لحاظ می‌شود، گفت: در پروژه‌های شهریِ منطقه دو نیز ضوابط مربوط به مناسب‌سازی این پروژه‌ها برای معلولان در نظر گرفته می‌شود.
وی افزود: هم‌چنین برخی مسیرهای پرتردد و معضلات آن‌ها شناسایی و تیمی هم برای اصلاح این معضلات تشکیل شده است.
رامین امیرمداح، شهردار منطقه سه هم با بیان این‌که برخی مسیرهایی که برای نابینایان طراحی شده، به جای درستی منتهی نمی‌شود و نابیناها در این مسیرها امکان خروج از معبر را ندارند، گفت: این معابر در منطقه سه در حال شناسایی و اصلاح است.
وی افزود: یکی‌دو معبر هم به‌طور ویژه برای معلولان مناسب‌سازی خواهد شد.
محمدحسین مومنی، شهردار منطقه چهار هم با اشاره به مناسب‌سازی خیابان ۱۲ آذر گفت: خیابان ۱۲ آذر، یکی از خیابان‌هایی است که معلولان تردد زیادی در آن دارند؛ بنابراین، مناسب‌سازی این خیابان در دستور کار قرار گرفته و بخشی از کار هم انجام شده است.
وی افزود: سعی کرده‌ایم در بوستان‌هایی هم که در محدوده این منطقه در حال ساخت است، تمام موارد مربوط به مناسب‌سازی برای معلولان رعایت شود.


محمدرضا احمدی

  • برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید ۰۷۱.jpg

لینک اصل خبر در سایت شهرداری کرمان

    منبع خبر

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان یک شهرداری در شهر کرمان می باشد

      نظرات