از رونق بازارهای هفتگی تا رضایت شهروندان از عملکرد مطلوب شهرداری

بر کسی پوشیده نیست گفتمان اقتصاد مقاومتی نیازمند همراهی و مشارکت عمل‌گرایانه میان مردم و مدیران شهری است. اقتصاد مقاومتی دارای ادبیاتی جامع و کل‌نگر است که به همه زمینه‌های اقتصادی و فرهنگی با نگاه تولید بومی و ملی می‌پردازد.  اعتماد و مشارکت همدلانه شهروندان در مسیر توسعه و عمران بومی، همواره مهم‌ترین سرمایه‌های اجتماعی و حتی اقتصادی در گفتمان اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود. به همین خاطر مدیریت شهری ساری با ایجاد سازوکار بهینه برای ارائه خدمات موردنظر شهروندان و ارائه طرح‌های خلاقانه و هدفمند در طرح‌های عمرانی با پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی و حتی پدافندی توانست خود را به‌عنوان سازمانی کارا و اثربخش در لایه‌های خدمات‌رسانی عمومی مطرح کند.

یک ساری و ۱۴ بازار هفتگی محله محور

یکی از دستاوردهای عمده مدیریت شهری، بهینه‌تر نمودن خدمات مطلوب به شهروندان در حوزه کسب و کارهای خرد است. به همین منظور سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی هدف‌گذاری عملیاتی خود را مبتنی بر تنسیق امور کسب‌وکارهای خرد و ایجاد پیش‌زمینه‌های رعایت نظم و بهبود روند عرضه و تقاضا در محدوده شهری قرار داد.در حال حاضر ۱۴ بازار هفتگی در شهر برپا می شود که بیش از ۸۰۰ نفر در آن ها مشغول به ارائه خدمات هستند.


یک تیر خدمت برای کنترل چند مشکل شهری

رویکرد مدیریت شهری عمل‌گرایانه با تکیه بر برنامه‌ریزی، توانسته  اتفاقات خوبی در حوزه اقتصاد بومی رقم بزند. ساماندهی بازارهای محلی و هفتگی و در کنار آن چاپ کارت شناسایی فعالیت برای تعیین رسته‌های شغلی کسبه آن بازارها به‌تنهایی می‌تواند نقشی ارزنده در حذف واسطه‌گری و کاهش رفت‌وآمدهای شهری ایفا نماید. شناسنامه دار شدن این فعالان باعث نظارت اصولی تر بر عرضه محصولات نیز می شود. این دستاورد بااهمیت ازآن‌رو جدی‌تر است که هم‌زمان کاهش رفت‌وآمدها و سفرهای درون‌شهری غیرضروری را شامل شده و باعث کنترل روند ترافیک شهری و به دنبال آن کاهش آلودگی هوا نیز می‌شود. اگر چه کاهش تصادفات نیز بخشی از نتایج این گونه تدبیر در مدیریت شهری است.

اقتصاد بومی در مسیر توسعه گردشگری بازارمحور

تشکیل بازارهای هفتگی در ساری پیشینه قدیمی‌تری دارد و بخشی از هویت شهرهای شمالی کشور محسوب می‌شود. توجه جدی و نگاه راهبردی مدیریت شهری به بازآفرینی هویت تاریخی و بومی یک پیوست مهم در طرح‌های عمرانی به شمار می‌رود.

آنچه این راهبرد اصولی را در بحث بازارهای شهری، اثربخش‌تر می‌کند این است که بدانیم نه‌تنها در بسیاری از کشورهای دنیا بلکه حتی در برخی از کلان‌شهرهای کشور و حتی در همین استان مازندران، برخی از شهرها با بازارهای هفتگی خود به شهرت رسیدند. شهر ریچموند در کانادا، بانکوک در تایلند، کوالالامپور در مالزی و برخی شهرهای کشور همچون یزد، کرمان، رشت، اصفهان و زاهدان نیز به بازارهای محلی و هفتگی شهرت دارند. در مازندران نیز نام جمعه‌بازار جویبار یک عنوان آشناست اگرچه این روزها دستخوش اتفاقاتی نگران‌کننده است. تدبیر مدیریت شهری ساری و نگاه توسعه محورانه دکتر مهدی عبوری توانست با همکاری مدیران تابعه شهرداری و رعایت الگوها و ضوابط فرهنگی و اجتماعی بافت سنتی و محصولات بومی، به شکلی نظام‌مند برگزاری چنین بازارهایی را باهدف تسهیل در نظام عرضه و تقاضای بومی و ارائه محصولات تولید استان باقیمت مناسب، هوشمندی خود را نشان دهد. از سوی دیگر در برنامه کلان مدیریت شهری گسترش این‌گونه بازارها باهدف رونق صنعت گردشگری و توسعه بومی از طریق افزایش کمی و کیفی آن همچون راه‌اندازی بازارهای شبانه می‌تواند در آینده‌ای نزدیک به‌عنوان مصادیقی عینی از همگرایی اقتصادی ساختارهای بومی حکمرانی تلقی شود.

خدمت فراتر از قانون به شهروندان

نگاه توسعه محور و رعایت قوانین و دستورالعمل‌ها با چشم‌انداز درک اسناد بالادستی توسعه بومی و همچنین باور به حمایت از نقش‌آفرینی مردمی در مدیریت شهری می‌تواند باعث رویش جوانه‌های دیگری در افزایش سرمایه اجتماعی گردد. اقتصاد مقاومتی در مدیریت شهری ساری و در نگاه  مهدی عبوری و مدیران سازمان‌های تابعه نه یک شعار یا هدف مقطعی بلکه یک‌چشم انداز و رسالت سازمانی است که به‌صورت جدی در فضای کالبدی شهر نیز جاری و ساری است.

روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری ساری

لینک اصل خبر در سایت شهرداری ساری

    منبع خبر

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری یک شهرداری در شهر ساری می باشد

      نظرات