هفتمین همایش ملی روز جهانی خاک درمشهد برگزار شد

هفتمین همایش ملی روز جهانی خاک درمشهد برگزار شد

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در هفتمین همایش روز جهانی خاک که صبح امروز در محل سالن ابونصر هروی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار داشت: سرانه ظرفیت زیستی ساکنان استان خراسان رضوی ۲۴ درصد بیشتر از ظرفیت زیستی کشور  است و جای پای اکولوژیک ساکنان استان نیز ۳.۱ درصد بیشتر از متوسط جای پای ساکنان کشور است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی،محمد عرفانی دراین همایش که به همت انجمن علمی علوم و مهندسی خاک و با همکاری مدیریت آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی ، ادارات کل حفاظت محیط زیست و  منابع طبیعی و آبخیز داری استان و با حضور مسئولان استانی، اساتید، دانشجویان و فعالان حوزه حفاظت خاک و محیط زیست برگزار شد،طی سخنانی گفت: نابودی ۴۰ درصدی تولیدات کشاورزی در بازه انتقال از اراضی کشاورزی تا رسیدن به دست مصرف کننده و تبدیل این میزان از تولیدات کشاورزی به ضایعات بسیار ناگوار است.

وی ضمن اشاره به اینکه الگوی کشت سنتی و غرقابی باعث افزایش برداشت از منابع آب زیرزمینی و افت سفره های آب زیرزمینی در اکثر دشت های استان شده است گفت: در ۳۴ دشت استان، سطح آب در حال افت است و ۱۵ دشت درحال حاضر درشرایط بحرانی است.

عرفانی با ابراز تاسف از اینکه در حال حاضر ۹۰ درصد آب مصرفی در بخش کشاورزی مصرف می شود، بیان داشت :متوسط مصرف دنیا در این بخش حدود ۷۰ درصد است و کشور ایران علیرغم قرار گرفتن در کمر بند خشک و وقوع پدیده خشکسالی در حدود ۲۱ درصد بیش از میزان جهانی مصرف آب دارد.

این مقام مسئول همچنین به ۱۸۲۴ حلقه چاه غیر مجاز در غرب دشت مشهد“ محدوده تامین آب شرب و بهداشتی کلانشهر مقدس مشهد و شهرهای چناران، گلبهار، شاندیز، طرقبه و رضویه“ اشاره کرد و گفت: حجم برداشت سالانه از آنها ۶۳ میلیون متر مکعب است و از طرفی در غرب دشت مشهد  ۶۴۰ حلقه چاه کشاورزی مجاز اضافه برداشت دارد و حجم آب اضافه برداشت حدود ۵۰ میلیون متر مکعب در سال است.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان درادامه به اقدامات حفاظتی این اداره کل اشاره کرد و گفت: خوشبختانه حدود ۳۴۸۰۰مترمکعب بر ظرفیت تصفیه فاضلاب صنعتی استان از طریق احداث ، ارتقاء و افزایش ظرفیت تصفیه خانه های فاضلاب کارخانجات و واحدهای صنعتی افزوده شده است.

عرفانی همچنین به آغاز عملیات اجرایی پروژه های تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی چرمشهر ؛ سپتاژ مشهد ؛ ارتقاء تصفیه خانه فاضلاب شهری پرکند آباد ۲ و بهره برداری از تصفیه خانه های فاضلاب شهری التیمور و خین عرب به عنوان اقدامات مهم صورت گرفته در حوزه مدیریت فاضلاب استان اشاره کرد و افزود: تعداد کل پایش زیست محیطی مراکز دفن زباله شهری و روستایی درشش ماهه گذشته نسبت به همین بازه درسال قبل،از ۱۰۷ مورد به ۲۰۴ مورد افزایش یافته است و از طرفی مجموع مکاتبات صورت گرفته با شهرداریها و دهیاریها و اخطاریه های ابلاغ شده به واحدهای صنعتی و خدماتی جهت دفع غیربهداشتی زباله های آلاینده منابع آبی استان از ۱۵۱ مورد به ۱۹۶ مورد افزایش یافته است.

گفتنی است رئیس سازمان جهاد کشاورزی و مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان نیز از دیگر سخنرانان این همایش بودند و این نشست یک روزه با سخنرانی تخصصی اساتید دانشگاه و پنل گفت و گو با حاضرین به پایان رسید.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات