باید با فاصله از مونولوگ‌ گروه و قبیله به دیالوگ «تعامل» برسیم

باید با فاصله از مونولوگ‌ گروه و قبیله به دیالوگ «تعامل» برسیم

سعید ابریشمی‌راد در آیین پایانی چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان که در تالار آزادی دانشگاه کاشان برگزار شد سپری شدن ۱۴ دوره جشنواره در موسم خزان و پیرایش طبیعت را نشانه‌ای معنادار خواند و اظهار کرد: این اتفاق می‌تواند نشانه ای باشد برای آنانکه جوانه زدن شکوفه امید را در فصل نومیدی ها باور نمی‌کنند آنانکه در جست‌وجوی نور فرزانگی در برابر هجوم سایه های جهل ایستاده‌اند.

وی با طرح پرسش‌هایی نظیر اینکه « چرا شهرداری کاشان با وجود چالش‌ها و مشکلات فراوان همچنان به برگزاری یک رویداد هنری اهتمام می‌ورزد» خاطرنشان کرد: در وهله نخست، برگزاری جشنواره سراسری تئاتر مهر از یک رویداد سازمانی و نهادی فراتر رفته و به مطالبه‌ای از سوی هنرمندان و مخاطبان هنردوست مبدل شده است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان، با تاکید بر اینکه شهرداری‌ها از یک نهاد خدماتی صرف فراتر رفته و به نهادی اجتماعی تبدیل شده‌اند عنوان کرد: بر همین مبنا، این نهاد عمومی غیردولتی، باید عملکردی مبتنی بر نیازهای این اجتماع داشته باشد و چه ابزاری قادر است موثرتر از زبان گویای هنر عمل کند.

ابریشمی‌راد سپس به نمونه‌هایی از کارکردهای آموزشی تئاتر برای ارتقای فرهنگ شهروندی پرداخت و افزود: تئاتر به مخاطبانش می آموزد همانطور که برای ارائه یک اثر جذاب، باید تمام عناصر دراماتیک به وظیفه شان آگاه باشند، برای به ثمر نشستن یک اتفاق خوب برای شهر، باید تمام اهالی آن، در کنار اطلاع از حقوق خود، به تکالیف شهروندی خویش نیز عمل کنند.
وی همچنین به پیام تئاتر به مسئولان و متولیان امور نیز اشاره و بیان کرد: تئاتر یاد می دهد برای تاثیرگذاری بیشتر در صحنه جامعه، ناگزیریم از مونولوگ‌‌های «فردی»، «حزبی»، «قبیله‌ای» و «گروهی» فاصله گرفته و به دیالوگ‌های «تعامل»، «هم‌افزایی» و «درک متقابل» برسیم.

ابریشمی‌راد تصریح کرد: هنر نمایش پیامش به ما این است باید به مخاطب خود که همان مردم و ولی نعمتان ما هستند «احترام» بگذاریم، صادقانه از کمبودها و تنگناها بگوییم و شرافتمندانه به سستی ها و اشتباهات خود اذعان کنیم. و بدانیم هر میزان که نقش آفرینان خوبی باشیم نمی توانیم مخاطبان خود که همان افکار عمومی و وجدان های بیدار هستند را فریب دهیم.

در آیین پایانی چهاردهمین جشنواره سراسری تئاترمهر کاشان که با حضور جمعی از هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر و همچنین  گلاب آدینه پیشکسوت نام آشنای تئاتر کشور برگزار شد، از برگزیدگان دو بخش صحنه ای و خیابانی تقدیر به عمل آمد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری کاشان

    منبع خبر

    شهرداری کاشان

    شهرداری کاشان

    شهرداری کاشان یک شهرداری در شهر کاشان می باشد

      نظرات