بررسی مباحث فنی اجرای طرح تراموا در رشت

بررسی مباحث فنی اجرای طرح تراموا در رشت

در یکصد و دهمین جلسه کمیسیون عمران و توسعه شهری شورا؛
بررسی مباحث فنی اجرای طرح تراموا در رشت
در یکصد و دهمین جلسه کمیسیون عمران و توسعه شهری شورا؛ بررسی مباحث فنی اجرای طرح تراموا در رشت
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شورای اسلامی شهر رشت - یکصد و دهمین جلسه کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای شهر رشت با حضور اعضای کمیسیون، مدیران شهرداری و مدیر پروژه مشاور تراموای رشت در ساختمان میرزا خلیل رفیع برگزار شد.
رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورا با اشاره به مزایای راه اندازی تراموا در رشت بیان داشت: با راه اندازی تراموا در رشت بسیاری از معضلات در حوزه حمل و نقل و ترافیک بر طرف خواهد شد و شاهد اتفاقات خوبی در رشت خواهیم بود.
رضا رسولی با بیان اینکه انتظار تلاش بیشتر و استفاده از پتانسیل های مسئولان به منظور راه اندازی تراموا در رشت را داریم، ادامه داد: یقینا این کار نیازمند همراهی مسئولان دولتی بوده و امیدواریم با نشست ها و رایزنی هایی که انجام میشود به سرانجام برسد.
مدیر پروژه مشاور تراموای رشت نیز در این جلسه گفت: تراموا یکی از سامانه های تعریف شده در قانون است.
کیوان هاتفی نژاد با بیان اینکه برای راه اندازی سیستم تراموا جمعیت شهری بالغ بر یک میلیون نفر تعریف شده است، افزود: در سالهای گذشته مطالعات ترافیکی رشت انجام شده و نتایج حاصل آن مبنی به راه اندازی انبوه بر در رشت است.
وی به برخی از قابلیت های اصلی تراموا اشاره کرد و گفت: تراموا قطار ریلی بوده که دارای حداکثر سرعت ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر در ساعت است.
هاتفی نژاد با تاکید بر اینکه هزینه راه اندازی تراموا نسبت به مترو بسیار کمتر است، بیان کرد: با توجه به اینکه فاصله ایستگاههای تراموا نسبت به مترو کمتر بوده از قدرت جابجایی بیشتری برخوردار و در برخی از شهرهای جهان از تراموا برای حمل و نقل به شهرهای حومه استفاده می کنند.
وی به ایجاد ایستگاههای تراموا در مقایسه با ایستگاه های مترو اشاره کرد و توضیح داد: بر اساس مطالعات انجام شده برای راه اندازی تراموا در رشت باید ۲۰ ایستگاه احداث کنیم که هزینه ای ۶ میلیارد تومانی برای احداث ایستگاه های آن برآورد شده است.
هاتفی نژاد با اشاره به مسیرهای عبور خط تراموا در رشت بیان کرد: این مسیر از مسکن مهر شروع و به سمت میدان مصلی و پس از آن شهرداری رشت رفته و با عبور از خیابان های شهید انصاری از امتداد جاده رشت، انزلی به سمت فرودگاه ادامه پیدا می کند.
وی توجه به مقوله هایی از جمله در دسترس بودن، قابل تعمیم بودن و ارزان بودن را از اولویتهای اجرای این طرح دانست و افزود: دولت به اجرای طرح تراموا در رشت به عنوان پایلوت نگاه کرده و در صورت موفقیت این مهم در دیگر شهرداری های کشور نیز اجرایی می شود.
هاتفی نژاد مدت زمان اجرای طرح تراموا در رشت را ۳۶ ماهه دانست و ‌یادآور شد: در صورت تامین منابع مالی پروژه تراموای رشت طی مدت زمان چهار الی پنج ساله به اتمام می رسد.
رییس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورا با اشاره به اهمیت راه اندازی حمل و نقل ریلی برای شهر رشت افزود: با یک برنامه ریزی مشخص و زمانبندی شده باید شهر رشت را به شهرهایی که دارای حمل و نقل ریلی هستند اضافه کنیم.
رضا رسولی با اشاره به مصوبه شورای عالی ترافیک، افزود: باید با استفاده از پتانسیل مسئولان ملی و رایزنی با دولت، رشت را نیز به لیست ۹ شهر کلانشهر که جهت داشتن تراموا، مصوبه شورای عالی ترافیک را دارند، اضافه نمود.
در پایان مقرر گردید کارگروهی از اعضای شورا و مدیران شهرداری و مسئولین برای به سرانجام رسیدن هرچه سریعتر پروژه تراموا تشکیل گردد.
لینک اصل خبر در سایت شورای شهر رشت

    منبع خبر

    شورای شهر رشت

    شورای شهر رشت یک شورای شهر در شهر رشت می باشد

      نظرات