شهرداری دیگر مسئولیتی نسبت به زباله های پزشکی ندارد/ حدود ۱۱۰۰ مطب  ...

شهرداری دیگر مسئولیتی نسبت به زباله های پزشکی ندارد/ حدود ۱۱۰۰ مطب ...

شهرداری دیگر مسئولیتی نسبت به زباله های پزشکی ندارد/ حدود ۱۱۰۰ مطب برای بی خطر سازی زباله های عفونی خود با بخش خصوصی قرارداد بسته اند

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد با اشاره به پیگیری های انجام شده برای اجرای قانون مدیریت پسماند در خصوص زباله های پزشکی گفت: شهرداری دیگر مسئولیتی نسبت به زباله های پزشکی ندارد و تاکنون حدود ۱۱۰۰ مطب برای بی خطرسازی زباله های عفونی خود با بخش خصوصی قرارداد بسته اند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد مقدس، ابوالفضل کریمیان در نشست صمیمی "گفتمان همدلی"با رئیس و کارشناسان اداره رسانه اداره کل روابط عمومی و بین الملل شهرداری مشهد افزود: جای این گونه نشست ها خالی بود و معتقدم می توان از دل این نشست ها به نتایج خوبی دست پیدا کرد، سازمان مدیریت پسماند یکی از سازمانهای شهرداری مشهد است که وظیفه سنگینی را بر عهده دارد اما شاید هنوز بخش زیادی از شهروندان از عملکرد سازمان مدیریت پسماند اطلاعی ندارند.
وی با بیان اینکه جمع آوری زباله، حمل، تفکیک، بازیافت و دفن زباله هایی که قابلیت بازیافت ندارند از جمله وظایف سازمان مدیریت پسماند است و با توجه به این وظایف شهروندان توقع بالایی از ما دارند، اظهار کرد: طبق آخرین ارزیابی وزارت کشور سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد حائز رتبه برتر بوده است و به عنوان دبیرخانه مدیریت پسماند شهرداریهای کلان شهرها انتخاب شدیم.
وی با اشاره به اینکه بحث زباله بیمارستانی یکی از موضوعاتی است که برای شهرداری مشهد مسئولیت مضاعف ایجاد کرده بود، تصریح کرد: این در حالی که مسئولیتی در این خصوص ندارد زیرا قانون تاکید کرده است که مسئول بی خطرسازی و دفع زباله های بیمارستانی تولید کننده آن است اما بر خلاف قانون این مسئولیت به دوش شهرداری گذاشته شده بود.
کریمیان ادامه داد: پیش از این شهرداری را موظف می دانستند که باید زباله های بیمارستانها، درمانگاه ها و مطب ها را جمع آوری کند و اگر روزی هم اینکار را انجام نمی داد شهروند که نه حتی دستگاه های نظارتی مدعی می شدند چرا اینکار را انجام نداده اید؟ و این یک مشکل بود.
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد گفت: لذا با وجود چنین فضایی به این موضوع ورود پیدا کردیم و با هماهنگی دستگاه قضا، فرمانداری، کارگروه سلامت غذا و سایر دستگاه های مرتبط بر این امر تاکید کردیم که طبق قانون مدیریت پسماند، جمع آوری و بی خطرسازی زباله های پزشکی جز وظایف شهرداری نیست و اکنون هیچ دستگاهی شهرداری را مسئول زباله های پزشکی نمی داند در حالی که اگر قبل از این زباله های پزشکی در مقابل بیمارستان ها و مطبها رها می شد شهرداری را مسئول می دانستند.
وی افزود: از ابتدای سال بر این موضوع تاکید کردیم که طبق قانون شهرداری در قبال جمع آوری و بی خطرسازی زباله های پزشکی مسئولیتی ندارد و نظام پزشکی باید با انعقاد قراردادی ازطریق بخش خصوصی به این موضوع ورود پیدا کرده تا زباله های پزشکی بیمارستان ها، درمانگاه ها و مطب هایی را که دستگاه اتوکلاو برای بی خطرسازی زباله های پزشکی ندارند را جمع آوری و بی خطرسازی کند که خوشبختانه این کار انجام شد.
کریمیان با اشاره به اینکه بر این اساس شهرداری مشهد اعلام کرد که از اول خرداد سال جاری زباله های پزشکی را جمع آوری نمی کند، اظهار کرد: این کار باعث شد حدود ۱۱۰۰ مطب که زباله های پزشکی و عفونی تولید می کردند برای جمع آوری و بی خطرسازی این زباله ها با بخش خصوصی قرارداد ببندند و پس از بی خطرسازی شهرداری به عنوان زباله عادی آن را جمع آوری و دفع کند وبه دنبال آن نیز درمانگاه ها وارد کار شدند که این به نفع شهر است.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد افزود: همچنین این اقدام شهرداری مشهد باعث شد تا اداره کل حفاظت از محیط زیست استان که تا آن زمان به بحث زباله های پزشکی بیمارستان ها ورود پیدا نمی کرد در حالی که با توجه به ماده ۲۴ قانون مدیریت پسماند که در آن اشاره شده مسئول نظارت بر بی خطر شدن زباله های پزشکی حفاظت از محیط زیست است، طبق دستورالعمل کشوری که با پیگیری سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد به تمام کشور ابلاغ شد به موضوع نظارت بر بی خطر شدن زباله های پزشکی ورود پیدا کند که این باعث شد اختلاف ۶ میلیارد تومانی ما با بیمارستانها حل شود.
در ادامه این نشست صمیمی محمد رهنما، رئیس اداره رسانه اداره کل روابط عمومی و بین الملل شهرداری مشهد نیز با اشاره به اینکه شهرداری به عنوان یک ابر سازمان از جایگاه مهمی در جامعه برخوردار است، اظهار کرد: بر همین اساس خواسته ها و مطالبات مردم نیز از شهرداری بالاست که به عنوان خادمین مردم در این سازمان باید تلاش کنیم تا در جهت پاسخ به مطالبات مردم حرکت کنیم.
وی افزود: با توجه به اینکه شهرداری به نوعی یک سازمان غیر دولتی محسوب می شود و هزینههای آن با پرداخت عوارض از سوی مردم تامین می شود لازم است تا برای مشارکت بیشتر شهروندان اعتماد سازی کنیم که در این راستا وظیفه اداره رسانه اداره کل روابط عمومی و بین الملل شهرداری مشهد است تا با شفاف سازی و آگاه سازی مردم در ارتباط با خدمات ارائه از سوی شهرداری مشهد اعتماد شهروندان را افزایش دهد .
وی اضافه کرد: مدیریت شهری شبانه روزی تلاش می کند تا به شهروندان خدمات رسانی کند اما نیاز است این خدمات که بیش از ۱۰۰ خدمت است و از تولد تا وفات یک فرد را در بر می گیرد در جامعه منعکس شود تا شهروندان نیز از این خدمات آگاه شوند.
وی تصریح کرد: آگاهی شهروندان از اقدامات شهرداری باعث خواهد شد تا در توسعه شهر مشارکت داشته باشند که این وظیفه بر عهده اداره رسانه اداره کل روابط عمومی و بین الملل شهرداری مشهد است تا نسبت به اطلاع رسانی فعالیت های انجام شده از سوی مدیریت شهری اقدام کند .
رهنما ادامه داد: برای ارتقاء عملکرد این حوزه و آشنایی مدیران با اقدامات اداره رسانه تصمیم گرفته شد تا نشست هایی را با مدیران شهرداری مشهد برگزار کنیم تا در کنار ایجاد فضایی برای تعاملات بهتر فعالیت ها و تلاش های حوزه مدیریتی آنها را از طریق پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، فضای مجازی و سایر رسانه ها به اطلاع شهروندان برسانیم.
مجید خبیری

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات