گسترش گردشگری و آرامش شهروندان از مسیر نظم ترافیکی شهر می گذرد

یکی از واقعیت‌های عمده در مسیر حرکت به سمت شهری با شاخصه‌های توسعه پایدار، روند اجرای پروژه‌های عمرانی است. نیازسنجی و درنظر گرفتن مولفه‌های جمعیتی و تراکمی در بستری از فضای کالبدی شهر، نمونه‌هایی از ارکان کلیدی برنامه‌ریزی است. در سال‌های اخیر معضل ترافیک و تراکم وسایل حمل‌ونقل به یک مطالبه بسیار مهم شهروندان از مدیریت شهری در شهر مرکزی استان مازندران تبدیل‌شده است. به‌گونه‌ای که اگر مدیریت شهری به ارائه راه‌کارهای عملیاتی درزمینه بهسازی راه‌های شهری و خیابان‌کشی‌ها و همه چنین بسترسازی توسعه تقاطع‌های غیر هم‌سطح اقدام نمی‌کرد، در شرایط فعلی و با افزایش برخورداری شهروندان از وسایل نقلیه شخصی و موتوری و تغییر بافت شهری شاهد بحران در ترافیک و محیط‌زیست بودیم.

در آینده نزدیک، بازگشایی و افتتاح تونل زیرگذر شهید علمدار

مهدی عبوری شهردار ساری در این باره گفته است در روزهای اخیر دو طرف تونل شهید علمدار به هم رسیده و این پروژه در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید. شهردار ساری به سایر پروژه‌های در دست اجرا و افتتاح آن تا پایان سال‌جاری اشاره نمودند و بیان کردند که پروژه‌های دیگری نظیر افتتاح پارک بانوان، مجتمع بسیار زیبای مجموعه پارک جنگلی، بازگشایی خیابان‌های عرضی بین بلوار پاسداران و کمربندی شمالی، تکمیل هدایت آب‌های سطحی، تلاش برای تکمیل پروژه زباله سوز ساری و ده‌ها طرح دیگر از مهمترین پروژه‌هایی است که در حال انجام است. همچنین ایشان به روانسازی ترافیک و باز شدن گره تراکم خودروها در این مسیر اشاره نمودند که اثرات بسیار مثبتی را در شهروندان ایجاد می نماید.


زنجیره تدبیر و نشاط شهروندی با تاکید بر سلامت کالبدی – فضای شهر همچنان در حال تکمیل است. توزیع هماهنگ و مطلوب خدمات رسانی به شهرندان در حال شکل گیری است. هویت نوین ساری با یادآوری عناصر کهن شهر و مبتنی بر شناخت وسیع از ظرفیت های توسعه ای همچون حمل و نقل، فضای سبز و سرانه امکانات رفاهی و خدماتی در حال بازآفرینی است. روزی شهروندان شاهد بهره برداری از فاز یک بوستان ملل بوده اند. روزی دیگر پیگیری روند اجرای فاز دوم را به نظاره نشسته اند و این روزها نیز شاهد تلاش و پیگیری و تدبیر مهدی عبوری این شهردار شهرکهن ساری با همراهی خود شهروندان هستند. با گفتمانی از عطر خدمت و شور عمل گرایی، کام شهروندان ساروی همجنان شیرین خواهد شد.

ایجاد زیرساخت‌های ضروری برای زنجیره توسعه پایدار بومی

شرق ساری همچنان در مسیر توسعه بومی قرار دارد. راهبرد توسعه بومی با نگاه ارتقای زیرساخت‌های حمل‌ونقل و افزایش سلامت شهروندی، باعث شد تا شهردار ساری به فکر احداث زیرگذر شهید سید مصطفی علمدار واقع در میدان هلال‌احمر و در ورودی شهر ساری که از جهات زیادی دارای اهمیت راهبردی است، بیفتد. این تقاطع غیر هم‌سطح که پس از تجربه خوب و موثر مدیریت شهری در میدان خزر در حال احداث است، در زمره طرح‌های عمرانی است که می‌تواند اثرات چندوجهی بر روند توسعه پایدار شهر و استان داشته باشد. میدان هلال احمر محل تلاقی سه بلوار مهم طالقانی، دفاع مقدس و امام رضا (ع) می باشد. از یک‌سو در مبادی ورودی و خروجی شهر قرارگرفته است و تراکم حضور گردشگران داخلی و خارجی نیازمند زیرساخت‌های حمل‌ونقل موثر است. این مسئله آنجا بیشتر اهمیت پیدا می‌کند که بر اساس آمار، ساری دارای بیشترین گردشگر ورودی در بین شهرهای شمال کشور است و تراکم خودرو و ترافیک باعث سردرگمی و اختلال در کارکردهای برنامه‌ریزی‌های شهری می‌گردد.

یک تقاطع در شهر ، در شرق شهر، برای نظم شهر و ده ها سود دیگر

حداقل تاثیرگذاری مستقیم این طرح کلان‌شهری، ایجاد زیرساخت لازم برای روان‌سازی ترافیک و کاهش تراکم خودرو است. اطمینان از کارایی سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف شهری به‌خصوص ایجاد پیش‌زمینه‌های لازم برای ارائه خدمات مناسب درزمینه حمایت از احداث متروها، اتوبوس‌های شهری و بین‌شهری، تاکسی‌ها و سایر موارد جهت حمل‌ونقل، تنها بخش دیگری از اهمیت این طرح است. فرهنگ‌سازی استفاده از وسایل نقلیه همگانی نیازمند ظرفیت‌سازی تراکمی و گسترش عرض خیابان‌کشی‌ها است. زیرگذر  میدان هلال احمر از این لحاظ که باعث نظم در کنترل مبادی ورودی شهر شده و زمینه لارم را برای سایر اقدامات موثر برنامه‌ریزی ترافیکی شهر فراهم می‌کند، نیز دارای اهمیت راهبردی است. کاهش تصادفات به خصوص در یکی از پرتراکم ترین نقطه شهری ساری با احداث این زیرگذر صورت می گیرد. همچنین این طرح و نظایر آن باعث مدیریت محیط زیست از طریق آرام سازی فضای شهری و با ایجاد نظم و بهینه تر شدن تراکم خودرو، کاهش آلودگی هوا را نیز شامل می شود. سودمندی دیگر این طرح مدیریت اصولی بر تقاضا در زمینه بهره برداری از امکانات شهری است. کاهش حجم خودرو زیرساخت لازم برای احداث و تسهیل سایر وسایل نقلیه همچون دوچرخه را نیز فراهم می کند.

توجه هدفمند و هوشمندانه به پیوست فرهنگی و اجتماعی منطقه شرق ساری

در دنیای امروز تاثیرات فرهنگی و اجتماعی طرح‌های عمرانی نیز به‌عنوان یک پیوست مهم برای طرح‌های خردوکلان برنامه‌ریزی‌های شهری در نظر گرفته می‌شود. برای عنوان این طرح نام شهید انتخاب‌شده است. آن‌هم در میدانی که با یک نام اجتماعی شناخته‌شده است. "هلال‌احمر" . در این طرح از جنبه جمعیت‌شناسی و اجتماعی بررسی‌های جدی صورت گرفته‌شده است. از آن جا که محل اتصال حلقه مرکزی شهر به سمت حلقه شرقی می باشد، دارای اهمیت فرهنگی و اجتماعی بالاتری است. موضوع تغییر ساختار جغرافیایی که از پیامدهای این‌چنین طرح‌هایی است و تاثیر غیرمستقیمی بر روی کاهش فقر در آن مناطق دارد و همچنین ارزش‌افزوده برای محیط‌های کسب‌وکار در آن منطقه که دروازه ورودی به شهر ساری است و نزدیکی به برخی از مناطق گردشگرپذیر همچون بوستان باابهت ملل و گذرگاه عبور به سمت نقاط جنگلی و سایر مقاصد شهری دیگر باعث شده تا این طرح ارزشمند نه صرفاً در چارچوب یک طرح مدیریت ترافیکی بلکه یک پروژه بسیار جدی راهبردی شهری دیده شود.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری ساری

    منبع خبر

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری یک شهرداری در شهر ساری می باشد

      نظرات