بهینه سازی و تنوع خدمات‌رسانی درحمل‌ونقل شهری، راهبرد اساسی شهرداری ساری

بر کسی پوشیده نیست، ساری امروز باتدبیر مدیریت شهری در مسیر کلان‌شهر شدن قرار دارد. عملکرد کارآمد یک شهر توسعه‌گرا تا حد زیادی به وجود یک سیستم حمل‌ونقل بهره‌ور بستگی دارد. در بسیاری از کلان‌شهرهای کشورهای درحال‌توسعه به‌خصوص در کشورهای آسیایی همچون چین، هند و یا کشورهای آمریکای لاتین، هنگامی‌که با رشد سریع تقاضا در حمل‌ونقل شهری و پیشی گرفتن آن از ظرفیت سیستم حمل‌ونقل روبه‌رو می‌شوند، این مسئله باعث ایجاد حجم زیادی از ازدحام مردم شده که به‌نوبه خود تاثیرات نامطلوبی درروند توسعه اقتصادی و اجتماعی آن مناطق دارند. تلف شدن وقت، آلودگی‌های صوتی و هوا، افزایش مصرف سوخت و هزینه‌های شهروندان و بحران ترافیک بخشی از این مشکلات می‌باشند. بنا به گزارش مرکز آمار ایران در شهر ساری همچون بسیاری از شهرهای درحال‌توسعه ایران و جهان هرسال به‌طور متوسط حدود ۱۲ درصد میزان تقاضا برای وسایل نقلیه موتوری افزایش می‌یابد.

شناخت مشکلات، تدوین چشم‌انداز و ارائه برنامه‌های راهبردی و اجرایی

به‌طورکلی مهم‌ترین مشکلات اساسی قبل از روی کار آمدن مدیریت شهری فعلی، حجم بالای خودروهای تک‌سرنشین، توسعه محدود شبکه حمل‌ونقل شهری، عدم مدیریت تقاضای سفر، نبود یک سیستم حمل‌ونقل یکپارچه و مدیریت واحد شهری، مشکلات ناشی از ترافیک ساکن، عدم برنامه‌ریزی هم‌زمان کاربری زمین و حمل‌ونقل و نبود سازوکار فرهنگ‌سازی ترافیکی اصولی بوده است. پس از روی کار آمدن شهرداری عمل‌گرا و تدبیر مهدی عبوری، ضمن بررسی دقیق مشکلات حمل‌ونقل شهری در جلسات ویژه با کارشناسان و صاحب‌نظران، تدوین چشم‌انداز ساری و تدوین برنامه‌های راهبردی و عملیاتی که بتواند در کنار حل معضلات ترافیکی، شهر ساری را در مسیر توسعه قرار دهد، موردنظر قرار گرفت. ابتدا با تغییرات هدفمند درون‌سازمانی و چابک سازی خدمات شهری، سازمان‌های ارائه‌دهنده خدمات وارد عرصه خدمات‌رسانی اصولی شدند. سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل از یک‌سو و سازمان‌های دیگری همچون سازمان حمل‌ونقل بارو مسافر و سازمان فناوری اطلاعات (فاوا) و... با درک صحیح شرایط در مسیر اجرای راهبردهای هدفمند و هوشمندانه برای حل مشکلات گام برداشتند.

سیاست "گلوله برفی" در ارائه خدمات کارآمد از سوی مدیریت شهری

یکی از موثرترین اقدامات برای کنترل معضل ترافیک و البته سایر مشکلات تراکمی شهر، احداث ساختمان پایش تصویری و بهره‌برداری از خودروهای ثبت تخلف است. مدیریت و نظارت اصولی بر معابر و میدان‌ها و مراکز پرتردد شهری یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که درروی میز مدیران شهرداری قرار دارد. از سوی دیگر گسترش اصلاح هندسی معابر، ساخت دوربرگردان‌ها و تقاطع‌های غیر هم‌سطح و در کنار آن‌ها پیگیری مستمر نهضت آسفالت و رفع عیوب خیابان‌ها و پیاده راه‌ها و... باعث افزایش سطح ایمنی و رفاه شهروندان در بهره‌برداری موثرتر از طرح‌های مهندسی‌شده در مدیریت شهری شده است. راه‌کارهای مدیریت شهری تنها به انجام اقدامات اجرایی پراکنده بسنده نشده است. بلکه تدوین طرح‌های جامعی همچون "طرح جامع ترافیکی شهر ساری" باهدف شناخت نقاط و گشودن گره‌های ترافیکی شهری و همچنین تدوین "نقشه راه جامع گردشگری" باهدف ایجاد زیرساخت‌های حمل‌ونقلی شهری برای بهبود روند مدیریت بر اقتصاد گردشگرمحور و همچنین جدیت در تدوین پیوست‌های پدافندی و حمل‌ونقلی شهری در طرح‌های عمرانی انجام‌گرفته، همه این موارد همچون گلوله برفی می‌ماند که از نوک قله خدمات‌رسانی با گفتمان عمل‌گرایی به دامنه‌ای پرفرازونشیب رسیده است و اکنون همچون یک جریان مداوم و رو به گسترش، در حال افزایش ایمنی و رفاه شهروندان است.

مدیریت و پشتیبانی از خدمات‌رسانی تاکسی‌ها و اتوبوس‌های شهری

بنا بر دیدگاه صاحب‌نظران به دلیل تراکم بالای شهری در ساری، سهم سفر با خودروی شخصی نباید از ۴۰ درصد کل سفرها فراتر رود.به نظر می‌رسد با بررسی‌های صورت گرفته در حال‌ حاضر تعداد وسایل حمل‌ونقل شهری به حد قابل قبولی موجود باشد؛ و البته راهبرد افزایش کیفی خدمات‌رسانی به این وسایل در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد. وجود بیش از ۳ هزار وسیله نقلیه همگانی و نظم و انضباط در ارائه خدمات موثر به شهروندان و البته به‌کارگیری فناوری‌های نوین در شهر ساری جهت بهبود سازوکار ارتباطی رانندگان با مسافران همچون ساری کارت و... نشان از جدیت گفتمان تدبیر در شهرداری ساری دارد. از سوی دیگر کاهش دغدغه‌های رانندگان به‌عنوان یکی از پرتلاش‌ترین گروه‌های خدمات رسان همگانی از طریق ارائه بیمه‌های درمانی و بازنشستگی مطمئن نیز از سوی مدیران شهرداری و سازمان‌های تابعه در حال پیگیری است.

هماهنگی بین سازمانی تاکتیک موثر مدیریت شهری ساری در مسیر توسعه پایدار

همه‌چیز برای تحولی عظیم در عرصه توسعه شهری فراهم‌شده است. گفتمان نهادینه‌شده عمل‌گرایی در مسیر امیدآفرینی و آرامش شهروندان همچنان در حال ارائه دستاوردهای خویش است. هرگونه توسعه‌ای درروند حمل‌ونقل شهری نیازمند هماهنگی و سازمان‌دهی سازوکارهای بین بیش از ۲۰ سازمان متولی تخصصی و عمومی است. شهرداری ساری توانسته ضمن انجام فعالیت‌های عمرانی و برنامه‌های راهبردی خود، با روحیه‌ای جهادی و همگرایانه نقش بارزی در رشد حمل‌ونقل عمومی و جذب درآمدهای پایدار و کاهش هزینه‌های شهروندان داشته باشد.از سوی دیگر رعایت الزامات زیست‌محیطی و کاهش مصرف سوخت نیز از دیگر نتایج عملکردی مدیریت شهری در پروژه‌های خردوکلان‌شهری است. به‌گونه‌ای بر اساس آمارها همچنان شهر ساری یکی از شهرهای دارای بیشترین تعداد روز با هوای سالم در بین شهرهای کشور است. این در حالی است که حدود سال‌ها پیش، کارشناسان از بحران آلودگی هوا به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین مشکلات پیش روی مدیریت شهری نام می‌بردند. اما با آینده‌نگری و تداوم نهضت عمل‌گرایی و خدمات‌رسانی مطلوب به شهروندان، نه‌تنها این مشکل کنترل شد بلکه الگوی شهری ساری به یکی از پیشروترین نمونه‌های مدیریت شهری در بین شهرهای کشور بدل شده است.

...و سرانجام فرهنگ‌سازی اصولی حقوق شهروندی در حمل‌ونقل شهری

پازل فرهنگ‌سازی حمل‌ونقل شهروندان، بدون توجه به نقش‌آفرینی موثر خود همشهریان تکمیل نمی‌شود. تبلیغات موثر و راه‌اندازی پویش‌های اجتماعی باهدف استفاده نکردن از خودروهای تک‌سرنشین و بهره‌برداری از وسایل نقلیه همگانی و همچنین تجهیز دستگاه‌های تاکسی و واحدهای اتوبوس‌رانی به فناوری‌های الکترونیکی همچون ساری کارت و یا ارائه مجوز و پشتیبانی از فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در محدوده شهری به همراه ارتباط موثر سازمان‌های خدمات رسان شهری با برخی محیط‌های آموزشی همچون مدارس تنها نمونه‌هایی از فعالیت‌های هماهنگ فرهنگی و اجتماعی مدیریت شهری است.

مدیریت خدمات‌رسانی به شهروندان همراه با تکریم فعالان این عرصه رانندگان شریف و برخی از کارکنان خدوم مدیریت شهری و راهنمایی و رانندگی بخشی دیگر از برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی است که هرساله توسط شهرداری یا سازمان‌های تابعه صورت می‌گیرد. قطار مدیریت بهینه در حمل‌ونقل شهری همچنان در ریل توسعه بومی و منطقه‌ای در حال گذر است و شهروندان ساروی شاهد تیزبال افق‌های توسعه شهری خود می‌باشند.

روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری ساری

لینک اصل خبر در سایت شهرداری ساری

    منبع خبر

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری یک شهرداری در شهر ساری می باشد

      نظرات