شنبه، 4، خرداد، 1398 | Saturday، 25 May، 2019

کشتیرانی پس از ۵ سال از انزوا خارج شد

کد خبر: 48588
شنبه 30 شهریور 1392 ساعت 10:49
نمایش: 179

http://www.bananews.ir/شرکت کشتیرانی که در مدت پنج سال حضور خود در بازار سرمایه با فراز و فرود زیادی مواجه شده و به دلیل زیان شدید سهامداران به انزوا فرو رفته بود، با خبر لغو تحریم‌های اروپا جان دوباره گرفت و از انزوا خارج شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)، شرکت کشتیرانی که به عنوان ششمین شرکت اصل چهل و چهاری در اردیبهشت ۸۷ وارد بورس تهران شده بود، در مدت حضور خود در بورس غیر از مدت کوتاهی از رونق بهره‌ای نبرد و به دلیل زیان هنگفت سهامداران و اعمال تحریم‌های غرب گوشه نشینی اختیار کرد و از گردونه توجه سهامداران خارج شد.

به این ترتیب بعد از فروش سهام کشتیرانی درقیمت ۲۵۰ تومان، سهام این شرکت تا شهریور ماه روند صعودی به خود گرفت و تا ۶۷۰ تومان بالا رفت اما از آن زمان به بعد روند نزولی در پیش گرفت و سهام آن در سال ۹۰ به زیر قیمت اسمی رسید و دیگر هرگز روی رشد را ندید.

بر این اساس سازمان خصوصی‌سازی بعد از عرضه پنج شرکت اصل چهل و چهاری ملی مس، فولاد مبارکه، آلومینیوم، فولاد خوزستان و پتروشیمی فن آوران، در روز ۲۸ اردیبهشت سال ۸۷، ۲٫۵۵ درصد سهام شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی را به عنوان ششمین شرکت اصل چهل و چهاری و اولین شرکت قابل واگذاری در سال ۸۷ با سرمایه پنج هزار میلیارد ریالی وارد بورس کرد ولی ابداعات جدید سازمان خصوصی سازی در واگذاری شرکت‌ها باعث شد که این سهم نیز به یکی از ده‌ها سهم پر حاشیه اصل چهل و چهاری تبدیل شده و زیربنای کج خصوصی سازی در کشور را بنا کند.

به طوری که در روز عرضه اولیه، سهام شرکت کشتیرانی تا دقایق پایانی معاملات در قیمت ۲۳۷ تومان رقابت شد ولی در میانه معاملات و بر خلاف قانون عرضه و تقاضای بورس، سازمان خصوصی سازی اقدام به ارائه قیمت مورد نظر خود کرده و اعلام کرد که قیمت پایه "حکشتی" ۳۵۲ تومان است!

به این ترتیب بود که در زمان تمدید معاملات و در سایه بهت و اعتراض سهامداران و کارگزاران، تنها ۶۰ میلیون سهام با این قیمت به فروش رسید و چون ۶۰ درصد از سهام عرضه شده نتوانست مورد معامله قرار بگیرد، لذا عرضه ششمین شرکت اصل چهل و چهاری باطل اعلام شد.

بر این اساس تصمیم عجولانه سازمان خصوصی سازی و ارائه استدلال چوب حراج زدن به دارایی های دولت باعث شد تا ششمین عرضه شرکتهای اصل ۴۴ نیز با چالشی دیگر مواجه شده و علاوه بر گرفتن لقب گران فروشی به سازمان خصوصی سازی، فرصت تصمیم‌گیری از سرمایه‌گذاران را بگیرد.

در آن زمان معاون وقت سازمان خصوصی سازی اعلام کرد که تعیین قیمت ۳۵۲ تومانی از سوی سازمان خصوصی سازی مربوط به خریداری ناوگان جدید و بهره‌برداری در سال آینده است که به سودآوری شرکت افزوده می شود بنابراین در روزهای آینده نیز سهام کشتیرانی با قیمت ۳۵۲۱ ریال در تابلو عرضه می‌شود تا براساس رقابت به فروش برسد که در صورت عدم خریداری با حداقل قیمت به فروش می‌رسد؛ ولی این استدلال ها نیز نتوانست در قیمت مورد نظر بازار تاثیر گذار باشد و در نهایت در روز ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۱۸ میلیون و ۶۶۸ هزار سهم این شرکت معادل ۲٫۳ درصد به ارزش ۲۹۷ میلیارد ریال و به قیمت ۲۵۰ تومان کشف قیمت شد.

۸۷ سال صعود و افول کشتیرانی

بعد از کشف قیمت سهام کشتیرانی در قیمت ۲۵۰ تومان، سهام این شرکت تا شهریور ماه روند صعودی به خود گرفت و از ۲۵۰ تومان به ۶۷۰ تومان در روز ۱۳ شهریور ماه افزایش پیدا کرد اما از آن تاریخ به بعد روند نزولی سهام این شرکت به دلیل بحران جهانی و تحریم های غرب علیه این شرکت آغاز شد و قیمت سهام این شرکت از ۴۶۵ تومان در روز ۲۲ مهر ماه به ۲۷۸ تومان در روز ۲۹ مهر ماه رسید و از آن تاریخ به بعد نیز دوران افول سهام کشتیرانی آغاز شد و این سهم به انزوا فرو رفت.

 

علی رغم اینکه شرکت کشتیرانی در روز عرضه اولیه به قیمت کارشناسی و مورد نظر سازمان خصوصی سازی به فروش نرفته بود اما این شرکت نیز بعد از کشف قیمت مناسب خود، به دلیل شرایط و اخبار منفی با صف فروش پایدار و نبود مشتری برای خرید مواجه شد و سهامداران آن با زیان این شرکت و تقسیم سود بسیار اندک آن دست و پنچه نرم کردند.

ادامه روند کاهشی قیمت سهام کشتیرانی تا جایی ادامه پیدا کرد که این سهم در نیمه دوم سال ۸۷ و در سال ۸۸ بدون کمترین توجه و تغییر مورد معامله قرار گرفت و قیمت سهام آن در روزهای پایانی سال ۸۸ به کمترین سطح خود یعنی ۱۹۹ تومان رسید.

اما در روزهای آغازین سال ۸۹ روند حرکتی "حکشتی"تغییر کرد و قیمت سهام آن درخرداد آن سال تا سطح ۲۰۶ تومان رشد کرد اما دوباره دوران رکود این سهم فرا رسید و قیمت سهام این شرکت تا ۱۳۵ تومان در پایان سال ۸۹ کاهش پیدا کرد.

۹۰ بدترین سال "حکشتی"

از ابتدای سال ۹۰ دوباره روند رشد قیمتی سهام این شرکت آغاز شد اما افزایش قطره ای آن چندان طولی نکشید و سهام این شرکت در سال ۹۰ بدترین قیمت خود را در مدت سه ساله حضور در بورس تجربه کرد و به کمتر از قیمت اسمی رسید به طوری که قیمت سهام این شرکت در ۲۵ دی ماه ۹۰ تا سطح ۷۳ تومان افول کرد!این سهم سال ۹۰ را با قیمت ۸۲ تومان به پایان رساند.

اما در سال ۹۱ قیمت سهام این شرکت در نیمه اول سال تا محدوده ۱۰۸ تومان رشد کرد اما دوباره به زیر قیمت اسمی نزول کرد و دوباره در آبان ۹۱ به بالای ۱۰۰ تومان رسید تا جایی که این سهم سال ۹۱ را با قیمت ۱۲۰ تومان تمام کرد.

۹۲ سال رونق کشتیرانی

اما در سال ۹۲ اقبال به سوی این سهم روی آورد و سهام کشتیرانی در روزهای منفی بازار روند مثبتی به خود گرفت تا جایی که انتشار خبری مبنی بر لغو تحریم های کشتیرانی از سوی اروپا این سهم را در ششمین ماه سال در آستانه رونق دوباره قرار داد و "حشکتی "را به برترین صف خرید بازار تبدیل کرد.

به این ترتیب قیمت سهام این شرکت که از قیمت ۱۲۰ تومان در سال ۹۲ آغاز شده بود،تا چهارم شهریور ماه به ۱۲۸ تومان رسید و در حال حاضر این سهم در قیمت ۱۵۳ تومان از صف خرید ۵۴ میلیون تومانی برخوردار است و بیشترین تقاضای بازار را در اختیار دارد

چالش های خصوصی‌سازی حکشتی

اما با این حال وضعیت ششمین شرکت واگذار شده در راستای اجرای اصل ۴۴ حاوی نکات مهمی است به طوری که علاوه بر واگذاری بسیار محدود و به اصطلاح خصوصی سازی قطره چکانی در این شرکت که بین واگذاری‌های انجام شده بی سابقه بوده است، روند قیمت این سهم، زیان هنگفت سهامداران جزء و پا برجا ماندن مدیریت دولتی آن در بین شرکتهای واگذار شده نیز حائز اهمیت است.

علاوه بر این، نحوه خصوصی سازی و مدیریت این شرکت نیز قابل توجه است زیرا چگونه می شود نام شرکتی را به عنوان ششمین شرکت خصوصی شده در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی مطرح کرد در حالی که تنها ۲٫۵ درصد از ۸۰ درصد آن واگذار شده و عمده سهامداران این شرکت نه مردم بلکه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی باشند و مدیریت آن نیز قبل و بعد از واگذاری تغییری نکند؟

به این ترتیب می توان گفت علاوه بر عرضه قطره‌ای و زیان سهامداران که موجب بی اقبالی بازار به این شرکت شده است، پابرجا ماندن مدیریت دولتی یکی دیگر از چالش‌های ششمین شرکت خصوصی شده است، در حالی که طبق مقررات و اساسنامه نمونه شرکت‌های سهامی عام حاضر در بورس، باید رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت های بورسی از هم جدا باشند، در حالی که "محمد حسن داجمر" به عنوان رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت کشتیرانی قبل از واگذاری و بعد از آن همچنان در این شرکت فعالیت دارد و شرکت کشتیرانی در مدت پنج سال حضور خود در بورس شاهد تغییر مدیریت نبوده است.

وضعیت حکشتی در بورس

از سوی دیگر وضعیت این شرکت به ظاهر خصوصی شده نشان می‌دهد که شرکت کشتیرانی بعد از پنج سال حضور در بورس سرمایه خود را تا سطح ۱۰ هزار میلیارد ریال ارتقا داده و با P/E بسیار بالای ۱۷۰ مرتبه و پیش بینی سود هر سهم ۵۴ ریالی برای سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد امسال در حال معامله است.

شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی ، صندوق بازنشستگی کشوری،سازمان خصوصی سازی و شرکتهای سرمایه‌گذاری استانی عمده سهامداران این شرکت هستند به طوری که علاوه بر حفظ سهم ۲۰ درصد دولت، ۲۵٫۸ درصد سهام به عنوان بدهی دولت در اختیار سازمان تامین اجتماعی ۲۵٫۵ درصد در اختیار صندوق بازنشستگی، ۲۴ درصد به عنوان سهام عدالت، ۲٫۴۵ درصد سهام به کارکنان شرکت و ۲٫۵۵ درصد برای عرضه در بورس در نظر قرار گرفته است.

عدم عرضه سهام کشتیرانی توسط سهامداران عمده یعنی سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی و تمایل نداشتن سهامداران به عرضه این سهم باعث شده است که فقط نام این شرکت در شرکت‌های اصل ۴۴ وارد شود و هیچگونه تحولی در خصوصی‌سازی این شرکت رخ ندهد.

کشتیرانی از به گل نشستن نجات پیدا کرد

اما این شرکت پس از پنج سال حضور در بازار سرمایه، در کانون توجه سهامداران قرار گرفت و به دلیل لغو تحریم های این شرکت توسط اروپا به بهترین سهم بازار تبدیل شد و سهامداران خود را خوشحال کرد.

گرچه غیر از سال ۸۷، قیمت سهام این شرکت هیچگاه از قیمت کشف شده فراتر نرفت و حتی به زیر قیمت اسمی رسید، اما خبر لغو تحریم ها توانست اوضاع این شرکت را اندکی تکان داده و به بهبود وضعیت این شرکت در بورس و رونق دوباره آن کمک کند.

انتظار این است که اکنون که سهام کشتیرانی با رشد قیمت مواجه شده و مورد استقبال اهالی تالار شیشه ای قرار گرفته است، درصد بیشتری از سهام این شرکت توسط سهامدار عمده عرضه شود تا علاوه بر شناور شدن سهام آن سهامداران بتوانند از رشد قیمت و سودآوری آن بهره‌مند شوند.

علاوه بر این باید با در نظر گرفتن سند چشم انداز و مدنظر قرار دادن اصل ۴۴ به گونه‌ای عمل شود که علاوه بر توانمند سازی بخش خصوصی که در قانون نیز به آن تاکید شده است، دارایی های دولت به مردم واگذار شود تا بتوان به سمت ایجاد بازار رقابتی و رشد اقتصادی سالانه هشت درصد حرکت کرده و با اجرای سریع و دقیق اصل ۴۴ بهترین فرصت برای تحقق اهداف کلان اقتصادی را فراهم کرد.

نظرات کاربران

اخبار عمرانی استانها کانال تگرام اخبار عمران، معماری و شهرسازی