ماجرای نصب نخستین دوربین ثبت سرعت در جاده کرج

ماجرای نصب نخستین دوربین ثبت سرعت در جاده کرج

http://www.bananews.ir/دوربین‌های ثبت سرعت و کنترل تخلف این روزها در اغلب بزرگراه‌ها، آزادراه‌ها و جاده‌های ایران و جهان به چشم می‌خورد و اغلب رانندگان هم هنگام عبور از مقابل آن سعی می‌کنند سرعت خود را کاهش دهند، اما نخستین دوربین‌های ثبت سرعت و تخلف چه زمانی وارد کشور شدند ؟

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) بررسی در آرشیو روزنامه اطلاعات نشان می‌دهد یکی از اولین دوربین‌های ثبت سرعت و تخلف حوالی اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۹ در جاده کرج نصب شده است.

این روزنامه در خبری که آن را در تاریخ دهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۹ منتشر کرده آورده است: "این دستگاه به طور اتوماتیک شماره و سرعت اتومبیل‌های متخلف را ثبت و به پاسگاه مخابره می‌کند".

در ادامه گزارش روزنامه اطلاعات آمده: "امروز خبرنگار ما کسب اطلاع کرد که پلیس راه در جاده کرج دستگاه سرعت سنج نصب کرده و این دستگاه سرعت‌ اتومبیل‌های متخلف و شماره آنها را ثبت کرده و به وسیله بیسیم به پاسگاه بعدی مخابره می‌کند و ماموران پلیس راه در پاسگاه به انتظار رسیدن اتومبیل متخلف مانده و راننده آنرا متوقف کرده و به دادگاه می‌فرستند."

گرچه در این گزارش اشاره‌ای به نصب دوربین‌های دیگر پیش از این در جاده‌های کشور نشده اما به نظر می‌رسد نصب سرعت‌سنج در جاده کرج به عنوان یکی از نخستین دوربین‌هایی است که برای ثبت و کنترل سرعت به کمک ماموران پلیس‌راه در کشور آمده است.

این روزها در حالی قریب پنج‌دهه از نصب نسل اول دوربین‌های کنترل سرعت و ثبت تخلف در جاده‌ها می‌گذرد که شمار دوربین‌های نظارت تصویری و تخلفات راندگی در پایتخت از مرز ۱۱۰۰ دستگاه گذشته است و بسیاری از تخلفات رانندگی نظیر سرعت غیرمجاز، ورود غیرمجاز به محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد و ... از سوی این دوربین‌ها شناسایی و ثبت می‌شود.

    نظرات