افزایش درآمد فرودگاه امام به یک هزار میلیارد تومان در سال جاری

افزایش درآمد فرودگاه امام به یک هزار میلیارد تومان در سال جاری

www.BanaNews.irمدیرکل فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) گفت: طی ۲ سال و نیم گذشته درآمد این فرودگاه ۷۰۰ میلیارد تومان بوده که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری به یک هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)به نقل از فارس، رضا قدیمی امروز طی نشست خبری اظهار داشت: تا چندی پیش امکانات اولیه در فرودگاه امام برای مسئولان فرودگاه و مسافران و مستقبلان مناسب نبود اما هم‌اکنون نزدیک به ۴۰ ارگان در این فرودگاه با همکاری یکدیگر به مسافران خدمت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در فرودگاه امام تا چندی پیش روزانه ۵۰ پرواز انجام می‌شد، گفت: هم‌اکنون آمادگی پذیرش ۲۰۰ پرواز در روز در این فرودگاه وجود دارد. همان‌طور که در نوروز ۸۸ و ۸۹ انجام روزانه ۲۰۰ پرواز محقق شد.

قدیمی با اشاره به اینکه ارائه آمارهای غیرواقعی در مکان‌هایی همانند فرودگاه بی‌معنی است، تصریح کرد: مسافران خود با تمامی امکانات فرودگاه در ارتباط هستند و بهترین قضاوت را خواهند داشت.

وی ادامه داد: هزینه توسعه سطوح پروازی و عملیاتی، امکانات داخل ترمینال، سیستم ILS و دیگر امکانات تخصصی این فرودگاه جزو بهترین‌ها در خاورمیانه است.

مدیرکل فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، با بیان اینکه در فاز یک ۶۱ پروژه عمرانی اجرا شده و یا در حال اجرا است، خاطرنشان کرد: از این ۶۱ پروژه ۴۵ پروژه به بهره‌برداری رسیده است.

وی افزود: مجلس و دولت طی این سال‌ها صدها میلیارد تومان برای توسعه فرودگاه امام در نظر گرفته‌اند.

* امکانات فرودگاهی فرودگاه امام(ره)

قدیمی تصریح کرد: هم‌اکنون فرودگاه امام خمینی(ره) در کلاس C+-PLAS که در آینده نزدیک به رتبه B دست خواهیم یافت.

وی خاطرنشان کرد: فرودگاه‌ها در ۵ رتبه A تا E دسته‌بندی می‌شوند.

قدیمی ادامه داد: در نوروز سال جاری ۴۲۰ هزار نفر مسافر در این فرودگاه جابه‌جا شدند که نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد رشد داشت.

وی ادامه داد: ۴۰ ایرلاین در این فرودگاه فعالیت می‌کنند که شامل ۱۰ شرکت هواپیمایی داخلی و ۳۰ ایرلاین خارجی است که همگی به خاطر ارائه خدمات مطلوب فرودگاه امام در ایام نوروز از ما تقدیر کردند.

وی با انتقاد از برخی سیاه‌نمایی‌ها و ارائه اطلاعات غیرواقعی به مردم در مورد فرودگاه امام(ره) تصریح کرد: این فرودگاه به عنوان ویترین نظام جمهوری اسلامی محسوب می‌شود و متعلق به تمامی مردم است.

مدیرکل فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، خاطرنشان کرد: در ۸۰ درصد فرودگاه‌های بین‌المللی روز کارگر و چرخ دستی در سال گمرک بنا به ملاحظات امنیتی مرسوم نیست.

* فرودگاه امام و برنامه پنجم

قدیمی تصریح کرد: طبق برنامه پنجم فرودگاه امام باید هاب دوم منطقه از نظر جابجایی مسافر و هاب اول منطقه از نظر جابجایی بار باشد و بخشی از فرودگاه نیز به منطقه آزاد تجاری تبدیل شود.

وی ادامه داد: در وضعیت عادی محدودیت‌هایی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد اما امکانات فرودگاه که در کنار منطقه آزاد قرار می‌گیرد اشتیاق سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد؛ مواردی نظیر معافیت گمرکی و یا عوارض موجب ایجاد دلگرمی برای سرمایه‌گذاری خصوصی می‌شود.

وی تصریح کرد: در تکمیل فاز یک ظرفیت اسمی فرودگاه امام جابجایی ۴،۱ میلیون نفر مسافر در سال است که در سال ۸۹ حدود ۵ میلیون و ۲۰۰ هزارنفر مسافر در این فرودگاه جابجا شده است.

وی افزود: طی ۲ و نیم سال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان در این فرودگاه هزینه شد و ۷۰۰ میلیارد تومان درآمد ایجاد شد که ۴۰۰ میلیارد تومان آن به خزانه دولت واریز شده است و ۷۰ میلیارد تومان آن به فرودگاه امام (ره) اختصاص یافت که این درآمد مرهون اجرای ۶۱ پروژه مذکور بود.

وی با بیان اینکه نوروز امسال ۴ پروژه مهم در فرودگاه امام به بهره‌برداری رسید، تصریح کرد: در سال ۸۶ درآمد فرودگاه امام کمتر از ۱۰ میلیارد تومان بود.

وی تصریح کرد: فرودگاه بنگاه اقتصادی بسیار بزرگ و موفق است که هر یک ریال سرمایه‌گذاری هفت به یک در کوتاه‌مدت پاسخ می‌دهد.

قدیمی با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه اگر تکلیفی بر گردن فرودگاه امام گذاشته‌اند باید منابع آن نیز تامین شود، افزود: دستیابی به هاب دوم مسافر یعنی بهره‌برداری از ترمینال دو تا به این ترتیب تعداد پروازها افزایش یابد.

وی ادامه داد: برای هاب اول بار نیز باید ترمینال‌های متعدد بار احداث کرد، سطوح پروازی را توسعه داد و ایرلاین‌ها هم به هواپیماهایی که این میزان بار را جابه‌جا می‌کنند مجهز شوند.

* فاز دوم فرودگاه امام(ره) و طرح جامع

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون چندین پروژه توسط مجری فاز ۲ توسعه فرودگاه امام در حال پی‌گیری است، گفت: طراحی ترمینال دوم فرودگاه امام به مساحت ۳۵۰ هزار مترمربع با ظرفیت جابه‌جایی ۲۰ میلیون نفر مسافر در طول سال در حال انجام و مطالعات آن شروع شده است.

وی با بیان اینکه فرودگاه امام تک‌بانده است اظهار داشت: تاکنون باند تاکسی‌وی به باند اضطراری تبدیل شده بود و در آینده نزدیک باند جنوبی نیز به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) با بیان اینکه مردم از نظر انجام پرواز حجاج در فرودگاه مهرآباد مشکل عدیده‌ای دارند افزود: روزانه ۱۵ پرواز عتبات عالیات و دمشق داریم که خدمات به این دسته از مسافران باید ممتاز و ویژه باشد تا چرخش و گردش جریان مسافر برای آنها به راحتی انجام گیرد.

وی ادامه داد: فرودگاه امام (ره) نزدیک به ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا شش ماهه دوم سال ۹۱ به بهره‌برداری می‌رسد.

قدیمی، گفت: اتصال مترو سراسری تهران به فرودگاه امام از طریق وزارت راه و ترابری، وزارت مسکن و شهرسازی و شرکت بهره‌برداری مترو تهران در حال پی‌گیری است که امید است در سال ۹۱ به اتمام برسد.

وی با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی و طراحی شهر فرودگاهی جزو مهم‌ترین پروژه‌ها در فرودگاه امام است، تصریح کرد: شهر فرودگاهی مجموعه‌ای است که در دهه اخیر در کنار فرودگاه‌‌های بزرگ احداث می‌شود و خدماتی را اجرا می‌کند که مکمل اقتصادی بودن و تجاری بودن فرودگاه است.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون فرودگاه بنگاه اقتصادی محسوب می‌شود که باند پروازی نیز دارد و این دو مکمل یکدیگر هستند.

وی با بیان اینکه هتل فرودگاه امام با همکاری شرکت فرانسوی و جوینت در حال احداث است، گفت‌: ترمینال تشریفاتی این فرودگاه نیز اوایل تیرماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرکل فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، گفت: فرودگاه امام سرمایه ملی است که برای توسعه عزم ملی را می‌طلبد؛ ساخت این فرودگاه ۳۷ سال به طول انجامید و نیازمند نگهداری و توسعه است.

وی با اشاره به اینکه این فرودگاه از نظر کسب رضایتمندی مسافر رتبه اول را در کشور دارا است خاطرنشان کرد: در راستای طرح جامع توسعه این فرودگاه مطالعات انجام شده است و هر هفته جلساتی با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این باره انجام می‌شود.

 

 

    نظرات