هدفمندی یارانه‌ها و بودجه عمرانی حرف همه موافقان و مخالفان

هدفمندی یارانه‌ها و بودجه عمرانی حرف همه موافقان و مخالفان

۱۸ www.BanaNews.irنماینده موافق و مخالف به همراه سخنگوی کمیسیون تلفیق صبح امروز به بررسی کلیات لایحه بودجه پرداختند که بحث هدفمندی یارانه ها، اعتبارات عمرانی، وابستگی به درآمد نفت و شفافیت یا عدم شفافیت بودجه بیشترین نقطه نظرات مطرح شده بود.

نخستین جلسه علنی بررسی کلیات لایحه بودجه امسال کل کشور که از صبح امروز سه‌شنبه آغاز شده بود، دقایقی پیش با اعلام تنفس ۲ ساعته رئیس مجلس پایان یافت.

در جلسه صبح امروز، ۱۸ موافق و مخالف کلیات بودجه ۹۰ سخنرانی کرده و سخنگوی کمیسیون تلفیق نیز از مصوبه کمیسیون متبوعش دفاع کرد.

مشروح مذاکرات صبح امروز به شرح زیر است:

مفتح (سخنگو): سقف بودجه با یک درصد کاهش به ۵۱۷ هزار میلیارد تومان رسید

سخنگوی کمیسیون تلفیق در سخنان ابتدایی خود در دفاع از مصوبات این کمیسیون در لایحه بودجه ۹۰ گفت: سقف بودجه با یک درصد کاهش به ۵۱۷ هزار میلیارد تومان رسید.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمدمهدی مفتح در ارائه گزارش کلیات لایحه بودجه ۹۰ با تاکید بر اینکه در بررسی این لایحه گزارش کمیسیونهای تخصصی طی جلسات متعدد با حضور نمایندگان دیوان محاسبات و مرکز پژوهشهای مجلس و دولت مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در تاریخ چهارم اردیبهشت ماه اصلاحات نهایی شده است اظهار داشت: کمیسیون تلفیق با ۴۲ جلسه و ۱۵۰ ساعت وقت فشرده رسیدگی نهایی به گزارش‌های کمیسیون تخصصی انجام داده است.

وی در تشریح کلیات بودجه اظهار داشت: امسال سال جهاد اقتصادی است و قانون بودجه که مهمترین سند اقدامات اقتصادی دولت است با عنایت ویژه به این رویکرد مهم بررسی شده است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: در یک نگاه کلی کمیسیون تلفیق با یک درصد کاهش نسبت به لایحه پیشنهادی بودجه را با رقم ۵۱۷ هزار میلیارد تومان تصویب کرده است. ۱۷۳ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی دولت با ۲٫۵ درصد کاهش، بودجه شرکتهای دولتی، موسسات وابسته به دولت و بانکهای دولتی با ۳۶۱ هزار میلیارد تومان و دودهم درصد کاهش مواجه بوده، مجموع درآمدها ۶۵ هزار میلیارد تومان با ۱٫۵ درصد رشد، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای با ۵۸ هزار میلیارد تومان و ۲ درصد کاهش و واگذاری دارایی‌های مالی با ۳۴ هزار میلیارد تومان و ۱۱٫۲ درصد کاهش مواجه بوده است.

وی افزود: در بودجه سال ۹۰ هزینه‌های جاری ۸۸ هزار میلیارد تومان، فعالیت‌های عمرانی ۳۹٫۳ هزار میلیارد تومان و تملک دارایی‌های مالی ۲۹٫۸ هزار میلیارد تومان بوده است.

مفتح گفت: عمده‌ترین جهت‌گیری‌های کمیسیون تلفیق در وهله اول مربوط به این موضوع بوده است که بودجه سال ۹۰ اولین بودجه برنامه پنجم است لذا توجه به احکام برنامه و تحقق اهداف آن و سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری در آن لحاظ شده و همچنین در تصویب موارد بودجه نیل به اهداف چشم‌انداز ۱۴۰۴ نیز در نظر گرفته شده است.

وی افزود: استمرار فعالیت‌های اجرایی و در نظر گرفتن اجرای قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها، اجرای قانون اصل ۴۴ توجه به بخش خصوصی و تعاونی، مساعدت به اهداف دولت در جهت اشتغال، احداث مسکن و رونق این بخش، اجرای پروژه‌های عمرانی، فعالیت‌های محرومیت‌زدایی، توجه به صادرات غیرنفتی، بهبود فضای کسب و کار، توسعه بیمه اجتماعی،‌ توجه به کشاورزی و سلامت اجتماعی در جای جای برنامه بودجه ودر بندهای الحاقی آن مشاهده می‌شود.

مفتح گفت: کمیسیون تلفیق تلاش کرده است تا در راه تحقق به پیشرفت و عدالت که مهمترین مشخصه دهه چهارم انقلاب است توجه به معیشت مردم، توجه به رونق عمرانی، بهبود فضای کسب و کار و ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری و اشتغال و مهار و کنترل تورم توجه ویژه داشته باشند.

وی افزود: اهداف برنامه در حوزه‌های مختلف از جمله فرهنگی، علمی، توسعه منطقه‌ای، امور دفاعی و سیاسی، نظارت و انضباط مالی به آن توجه ویژه شده است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: در حوزه توجه به مساجد، مصلی‌ها، ستاد اقامه نماز، قرآن و فعالیت‌های قرآنی احکامی وجود دارد. برای ورزش در حوزه همگانی و قهرمانی و توسعه زیرساخت‌های آن و خصوصاً ورزش آموزش و پرورش توجه ویژه‌ای شده است.

وی افزود: در مسائل اقتصادی بهبود فضای کسب و کار، افزایش توان بانکها، به‎کارگیری توان صندوق توسعه ملی، اجرای اصل ۴۴، و در بند الحاقی ۳۴ برای تامین مالی اجازه ۳۰ میلیارد دلار درآمد مالی از طریق فاینانس صادر شده است.

مفتح گفت: توجه ویژه به صندوق توسعه ملی در بند الحاقی ۳۷ دولت را مکلف کرده است تا در بودجه سال ۹۱ موجودی صندوق و گردش آن را به مجلس گزارش دهد.

وی افزود: توجه به حمل و نقل عمومی و قطارهای ویژه و همچنین توجه به امر پژوهش، علم و فناوری در احکام مختلف بودجه مورد توجه قرار گرفته است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: شفاف شدن رابطه دولت و نفت و انضباط مالی این رابطه که همه ساله مورد توجه بوده است امسال هم در بند ۱۲ مورد توجه ویژه قرار گرفته است و همچنین توجه ویژه به حوزه‌های صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع بالادستی و پایین‌دستی در کمیسیون تلفیق شده است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق در ادامه جلسه علنی امروز در دفاع از مصوبات این کمیسیون در لایحه بودجه ۹۰ از اختصاص هزار میلیارد ریال برای آزادی زندانیان غیرعمد و تحت پوشش قراردادن متقاضیان کمیته امداد و بهزیستی خبر داد.

محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق در ادامه ارائه گزارش به نمایندگان در صحن مجلس افزود: نمایندگان عضو تلفیق برای اجرای طرح‌های عمرانی تسهیلات لازم را در مصوبات خود لحاظ کردند ونیز برای پرداخت مطالبات پیمانکاران از دولت توجه خاصی شده است.

نماینده رزن در مجلس افزود: در موضوع آب و کشاورزی همانگونه که روز گذشته مقام معظم رهبری در ملاقات اعضای کمیسیون کشاورزی با ایشان بیان فرمودند، توجه خاصی به امور آب و کشاورزی شده است و موارد قابل توجهی به لایحه دولت در این فصول اضافه شده است.

مفتح توجه به آب‌های مرزی،‌ استفاده بهینه از منابع آب و بهساز قنوات‌،‌ پوشش انهار و آب‌بندان‌ها را از جمله مصوبات کمیسیون تلفیق ذکر کرد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق تاکید کرد: برای گازرسانی به مناطق شهری و روستایی و بهسازی روستاها مبلغ قابل توجهی به ارقام پیشنهادی دولت اضافه شد. همچنین در راستای کمک به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و مناطق محروم مصوبات خوبی ارائه شد.

مفتح گفت: هزار میلیارد ریال در راستای بند ۲ و ۲۵ برای آزادی زندانیان و تحت پوشش قرار دادن افراد متقاضی در کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی و صندوق اشتغال در نظر گرفته شد.

وی گفت: برای حقوق کارکنان دولت و مزایای بازنشستگان مواردی به پیشنهاد دولت اضافه شد. همچنین برای ایثارگران و جانبازان احکام مناسبی در راستای برنامه پنجم تصویب شده است.

مصباحی‌مقدم (موافق): لایحه بودجه ۹۰ با حذف بودجه‌های بی‌حساب و کتاب شفاف‌تر شد

غلامرضا مصباحی مقدم در موافقت با کلیات بودجه از شفاف‎تر شدن بودجه خبر داد و گفت: در بودجه سال ۹۰ بودجه‌های بی‌حساب و کتاب از جمله بودجه وابسته به شورای‎عالی ایرانیان بررسی و صددرصد حذف شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، غلامرضا مصباحی‌مقدم به عنوان اولین موافق کلیات بودجه ۹۰ صبح امروز در صحن علنی مجلس با تاکید بر اینکه: "موافق با کلیه لایحه بودجه سال ۹۰ هستم "، اظهار داشت: در مورد معایب این بودجه نیاز به بحث و گفت‌‌وگوی بیشتر است که بعد از تصویب کلیات آن می‌توان در این خصوص صحبت کرد.

وی ادامه داد: یکی از مزایای بودجه مصوب کمیسیون تلفیق این است که با تدابیر توسعه‌ای برنامه پنجم توسعه در قیاس با سال‌‌های قبل همخوانی بیشتری دارد.

وی افزود: در خصوص بحث اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در بودجه سال جاری قانون ملاک بوده است یعنی سهم مالیات و عوارض حفظ شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه بودجه سلامت در لایحه بودجه سال ۹۰ تا ۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است خاطرنشان کرد: در بخش تقویت بنیه دفاعی کشور الزامات بررسی و با توجه به تحولات جاری در منطقه اعتبارات لازم در بودجه لحاظ شد.

وی تصریح کرد: در بودجه سال جاری از تخصیص بودجه‌های بی‌حساب و کتاب برای نهادهای غیرمرتبط با فرآیند توسعه کشور از جمله شورای عالی ایرانیان جلوگیری و بودجه پیشنهادی برای این بحث صددرصد حذف شد.

وی تاکید کرد: دستگاه قضایی برای نوسازی اماکن، زندانها و استخدام ۵ هزار قاضی نیازمند بودجه قابل توجهی بود که برای بهبود فضای دستگاه قضایی با مقتضیات این سازمان نیز موافقت شد.

مصباحی مقدم با اشاره به اینکه با تخصیص حداقل ۲۰ درصد از درآمدهای نفتی برای تقویت صندوق ملی موافقت شد خاطرنشان کرد: برای توسعه متروی تهران و متروی دیگر کلان‎شهرهای کشور نیز طی جلسات کمیسیون تلفیق مباحث مطرح و اعتبارات لازم تخصیص یافت.

وی ادامه داد: در راستای تقویت و بهینه‌سازی فضای آموزشی کشور اعم از مدارس و دانشگاه‌ها دولت ۷۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد کرده بود که بنا به الزامات بررسی شده در کمیسیون تلفیق این میزان تا ۱۰۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

وی ضمن تاکید بر حفظ سطح تولید و توسعه سرمایه‌گذاری در این زمینه خاطرنشان کرد: توجه به آب شرب روستاها، مهار آبهای مرزی و آزادسازی زندانیان سبب شد اقدامات لازم برای تامین آب شرب روستاها و مهار آب‌های مرزی اندیشیده شده و نیز برای آزادسازی زندانیان ۸۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد.

وی در خصوص تامین اعتبارات بیمه شخص ثالث و تامین خسارت بدنی اظهار داشت: دولت برای این بخش ۲۵ میلیارد تومان پیشنهاد داده بود که کمیسیون تلفیق با ۲۲۵ میلیارد تومان در این حوزه موافقت کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: در بررسی بودجه سال جاری مشخص شد که این بودجه در قیاس با بودجه‌های تخصیص یافته در سالهای قبل از شفافیت و قابلیت بیشتری برای تامین الزامات توسعه کشور برخوردار است.

وی در خصوص کم و کاستی‌ها و ضعف بودجه‌بندی صورت گرفته در کمیسیون تلفیق گفت: آنچنان که انتظار بود باید از وابستگی در بودجه سال ۹۰ به امور نفتی حتی‌الامکان کاسته می‌شد.

وی ادامه داد: مطابق برنامه‌های توسعه‌ای قرار بود تا پایان برنامه پنجم وابستگی بودجه جاری به نفت به صفر برسد در حالی که متاسفانه در بودجه‌بندی صورت گرفته هنوز شواهد گواه بر وابستگی بودجه عمومی به درآمدهای نفتی احساس می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص بودجه لازمه برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها ۶۲ هزار میلیارد تومان در کمیسیون تلفیق مصوب شده در حالی که الزامات پرداختی به خانوارها حاکی از عدم برابری نیاز اعتباری برای این بخش در قیاس با مقدار مصوب است.

مصباحی مقدم با اشاره به اینکه هزینه‌های دولت با مقدار درآمدهای دولت به هیچ وجه همخوانی ندارد تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را به شکل جاری ادامه دهیم معتقدم بودجه‌ای بیش از ۶۲ هزار میلیارد تومان برای این بخش باید در نظر گرفت.

وی ضمن انتقاد از اینکه زمانبندی برای تخصیص بودجه تقویت دفاعی کشور، سلامت و حمل و نقل عمومی در لایحه بودجه لحاظ نشده است تاکید کرد: بودجه عمرانی لحاظ شده در این لایحه به نظر غیرواقعی می‌‌رسد اما معتقدم باید کلیات آن را مصوب و در خصوص جزئیات آن با دقت نظر بیشتری تصمیم‌گیری کرد.

توکلی( مخالف): بودجه ۹۰ مجوز جابه‏جایی‌های بی‌قیدوبند می‌دهد

احمد توکلی در مخالفت با کلیات بودجه از مجوز جابه‎جایی‎های بی‎قیدوبند انتقاد کرد و گفت: لایحه بودجه ۹۰ درهم ریخته‌تر از قبل، از اختیارات قوه مقننه می‌کاهد و برای اقتصاد کشور زیان‌آور است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) احمد توکلی به عنوان اولین مخالف کلیات بودجه در تشریح لایحه بودجه سال ۹۰ گفت: هرسال دریغ از پارسال، امسال نیز لایحه بودجه درهم ریخته‌تر از قبل، از اختیارات قوه مقننه می‌کاهد و برای اقتصاد کشور زیان‌آور است.

وی ادامه داد:‌ طبق اصل ۵۵، تهیه لایحه بودجه توسط دولت و تصویب مجلس باید طبق قانون برنامه پنجم، بودجه و محاسبات عمومی صورت گیرد که در موارد زیادی تخلف شده است.

وی با بیان اینکه ۲۱۵ طرح جدید ذکرشده در بودجه ۹۰ باید تمام اعتباراتش قابل تأمین باشد، افزود: طبق ماده ۲۲۴ اعداد مربوط به طرح‌ها باید در جدول‌ها ذکر شده باشد در حالی که طرح‌های ذکرشده در بودجه، بدون رعایت الزامات آمده‌اند مثلاً در یک جدول، ۳۶۱ طرح آمده و تنها ۲۹۲ میلیارد تومان در یک ردیف برای آن بودجه وضع شده است.

توکلی با بیان اینکه برخی از طرح‌های ذکرشده در بودجه توجیه لازم را ندارند، گفت: دولت این طرح‌ها را در لایحه آورده و برخی نمایندگان نیز به رغم غیرقانونی بودن و زیان‌آور بودن آنها، به دلیل اینکه این طرح‌ها در حوزه انتخابی آنها واقع شده با اجرای آن موافقت می‌کنند.

وی گفت: در لایحه بودجه ۹۰ اختیار ۵ هزار و ۵۴۰ میلیارد تومان به معاون برنامه‌ریزی رئیس جمهور واگذار شده که این در واقع از اختیارات رئیس دفتر رئیس جمهور محسوب می‌شود و این در حالی است که بخشی از آن بابت فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی هزینه خواهد شد.

به گفته توکلی، بند الحاقی به بخشی از لایحه بودجه اجازه می‌دهد در مواردی با پیشنهاد رئیس جمهور نسبت به جابه‎جایی این اعتبارات بدون هر قید و بندی اقدام شود.

وی ادامه داد: بر اساس یکی از بندهای لایحه بودجه ۹۰ اختیار تمام هزینه‌ها در سال ۹۰ با ساز و کاری مانند حقوق و دستمزد کارکنان در اختیار معاونت برنامه‌ریزی رئیس جمهور خواهد بود و برای تمام هزینه‌های جاری نیز قدرت عملاً در اختیار قوه مجریه، معاونت برنامه‌ریزی و وزیر اقتصاد خواهد بود.

وی با اشاره به اتکای لایحه بودجه ۹۰ به درآمدهای نفتی بیش از حد قابل قبول، گفت‌: به‎جز ۲۰ درصد از درآمدهای نفتی که در قالب صندوق توسعه ملی هزینه خواهند شد، حدود ۸۰ میلیارد دلار باقی‌مانده خرج خواهد شد.

وی توضیح داد:‌ در صورتی که قیمت نفت در سال جاری ۹۸ دلار باقی بماند، پیش‌بینی می‌شود که اقتصاد کشور دچار تورم بیش از حد و بیماری هلندی شود، همان‎طور که تورم از خرداد ۸۵ شروع شد و تا ۸۶ به رقم بالایی رسید.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ۵۰ میلیارد دلار از رقم ۸۰ میلیارد دلاری، بابت واردات هزینه خواهد شد، گفت: ۳۰ میلیارد دلار باقی‌مانده را بانک مرکزی باید خودش بخرد که این مسئله نقدینگی کشور را ۴ برابر اضافه می‌کند و در واقع عکس‌العمل دولت تشویق واردات است که به تولید ضرر می‌زند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه هر چیزی مانند مسکن قابل واردات نیست، تورم در بخش مسکن آغاز می‌شود و گرانی افزایش می‌یابد.

به گفته توکلی، امسال با توجه به اجرای طرح مسکن مهر در کشور، وجه تورمی این مسئله پایین خواهد بود ولی در سال‌های بعدی باید منتظر تورم بیشتر باشیم.

وی با اشاره به افزایش اتکای هزینه‌های دولت به نفت در بودجه عمرانی ۹۰، گفت:‌ طرح‌های عمرانی مهمترین مسیر تزریق منابع به کشور است.

وی ادامه داد:‌ با افزایش هزینه‌های اتمام دوره احداث، طرح‌ها غیراقتصادی می‌شوند و بازده سرمایه‌گذاری پایین می‌آید که این مسئله تورم را تقویت می‌کند.

توکلی با اشاره به تعیین رقم ۳۸ هزار میلیارد تومانی به عنوان بودجه عمرانی گفت: ۲۰ هزار میلیارد تومان از این رقم برای عمرانی اختصاص می‌یابد و بقیه آن صرف جاری شده که تورم‌زا است.

وی در مورد اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها در کشور نیز گفت: دولت در اجرای این طرح بیشتر به فکر پرداخت نقدی یارانه‌ها بوده و افزایش تدریجی قیمت انرژی را رعایت نکرده و اجرای قانون را نیز به ۳ماهه آخر سال کشانده است.

وی توضیح داد: طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها باید ۵۰ درصد درآمد حاصل از این طرح، صرف پرداخت یارانه نقدی شود و ۳۰ درصد به بخش کشاورزی اختصاص یابد که از این ۳۰ درصد فقط یک هشتم تخصیص یافته است.

به گفته وی درآمد قابل کسب از محل هدفمندی یارانه‌ها در سال جاری ۶۲ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که برای تحقق این رقم، قیمت انرژی باید ۲٫۵ برابر شود، این در حالی است که با توجه به قیمت‌های فعلی و در صورت ادامه این روند تنها ۳۰ تا ۳۲ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل خواهد شد.

وی تصریح کرد: حداقل ۳۷ هزار میلیارد تومان بابت پرداخت یارانه نقدی مورد نیاز است که این وضعیت رکود ناشی از بیماری هلندی فعالیت‌های عمرانی را افزایش خواهد داد.

این مخالف لایحه بودجه ۹۰ با بیان اینکه دولت بر آزادسازی قیمت انرژی تأکید دارد، گفت: این در حالی است که قیمت ۲۲ قلم کالا در کنترل دولت است که این موضوع بلای جان تولید خواهد بود.

توکلی با هشدار در مورد افزایش نرخ تورم در ماه‌های آینده، گفت: نرخ تورم ماهانه از دی‌ماه ۸۹ شیب تندی را آغاز کرده که اگر اصلاح نشود، تورم تا ۱۲ ماه پس از اجرای طرح به نرخ‌های کذایی تبدیل خواهد شد.

وی تأکید کرد: ‌صرف بخش اعظمی از درآمد حاصل از اصلاح قیمت‌های انرژی بابت پرداخت یارانه نقدی اشتباه است، زیرا جوانان خانوارهای یارانه بگیر نیازمند فرصت شغلی هستند.

وی در پایان اظهار داشت: ای‎کاش احمدی‌نژاد در کنار عزم چشمگیرش، این همه به اطرافیانش ارادت نمی‌ورزید.

خباز (مخالف): اعتبار ۶۲هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها فشار مضاعف ایجاد می‌کند

محمدرضا خباز دومین مخالف کلیات بودجه، رقم ۶۲ هزار میلیارد تومانی برای هدفمندی یارانه‌ها در سال جاری را عامل فشار مضاعف به مردم و تولید کنندگان دانست که هدف اصلی را محقق نمی‌کند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) امروز در ادامه بررسی بودجه در صحن علنی مجلس محمدرضا خباز به عنوان دومین مخالف در زمینه افزایش بودجه عمرانی و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در بودجه ۹۰ افزود: در سال ۸۹ بودجه عمرانی کشور ۳۳ هزار میلیارد تومان مصوب شد در حالی که تا آخر سال بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان آن هزینه نشد اما با این حال برای بودجه عمرانی سال ۹۰ سی و نه هزار میلیارد تومان مصوب شده است.

نماینده کاشمر افزود: زمانی که این بودجه با امکانات و تجهیزات کشور برای اجرا متناسب نباشد تولید‌کنندگانی مانند فولاد، آهن، مصالح ساختمانی از آنجایی که بودجه را بالا می‌بینند محصول خود را عرضه نخواهند کرد تا قیمت بالا برود که نه تنها این افزایش بودجه خدمتی به عمران کشور نمی‌کند بلکه به افزایش قیمت هم خواهد انجامید.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین در مورد اعتبارات هدفمند کردن یارانه‌ها افزود: مجلس قبلا پافشاری می‌کرد که هدفمند کردن یارانه‌ها طی ۵ سال انجام شود و هر سال۲۰ هزار میلیارد تومان از یارانه‌ها آزاد شود در حالی که سال گذشته ۴۰ هزار میلیارد تومان مصوب شد اما امسال در بودجه این رقم ۶۲ هزار میلیارد تومان دیده شده است که نه تنها هدف اصلی را محقق نمی‌کند بلکه فشار مضاعفی را ایجاد خواهد کرد.

خباز گفت: با آزادسازی ۴۰ هزار میلیارد تومان از یارانه‌ها شاهد افزایش قیمت نهاده‌ها بودیم به ویژه در بخش کشاورزی موجب ۲۰ برابر شدن قیمت فیش‌های برق و پرداخت ۵ برابری و ۱۰ برابری هزینه گاز از سوی تولید‌کنندگان شد که با این وضع پیش‌بینی می شود در کشت بهاره امسال چاه‌های کشاورزی فعالیت خود را از دست خواهد داد.

خباز افزود: بودجه ۶۲ هزار میلیارد تومان برای هدفمندی یارانه‌ها به معنی افزایش ۳ برابری فشار به تولید‌کنندگان است اگر دولت عجله‌ای برای اجرای هر چه سریعتر هدفمندی یارانه‌ها دارد اما مجلس باید همان سیر منطقی و ۵ ساله خود را ادامه دهد.

خباز همچنین با اشاره به اینکه در بند ۱۷ الحاقی امسال با کمال تأسف ۱۱ میلیارد دلار خارج از بودجه تصویب شده است گفت: به صورت باورنکردنی هزینه‌ها هم در این خصوص تقسیم شده و حتی تبصره‌ای به آن اضافه شده که تا ۵۰ درصد قابل بالا و پایین بردن است یعنی حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان که تبصره خطرناکی است و سؤال این است که چرا باید خارج از بودجه چیزی را تصویب کنند و در بودجه لحاظ نشود و این اولین بار است که در کشور اتفاق می‌افتد.

نماینده کاشمر همچنین افزود: برخی از موارد برنامه پنجم در بودجه لحاظ نشده است به طوری که قرار بود ۱۰ درصد اعتبارات طبق برنامه پنجم برای افزایش سطح سلامت کشور هزینه شود اما در بودجه این رقم ۲ میلیارد تومان لحاظ شده که مشکلی را از نظر بهداشت برطرف نخواهد کرد. این در حالی است که شاهد مشکلات فراوان در حوزه بهداشت و مراجعین به بیمارستان‌ها هستیم که بیت‌الغزل همه آنها رهاسازی ۲ نفر بیمار چند روز پیش در حوالی بهشت زهرا بود.

نماینده کاشمر همچنین افزود: رئیس‌جمهور بارها اعلام کرده که ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ردیف شغلی در سال جاری ایجاد می‌کند و انتظار دارم سخنگوی کمیسیون در این باره توضیح دهند که با بودجه‌ای که امسال بسته شده چطور این مسئله امکان‌پذیر است.

وی افزود: ۲ حالت وجود دارد یا اینکه پیش‌بینی‌های آقای رئیس‌جمهور واقعی نیست یا اینکه این بودجه توان تحقق چنین هدفی را ندارد.

وی افزود: ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار شغل یعنی ۵ برابر میزان فعلی مگر این بودجه قرار است معجزه کند و در خوشبینانه‌ترین حالت این رقم نمی‌تواند بیش از ۵۰۰ هزار ردیف شغلی در کشور ایجاد کند.

وی افزود: قرار است ۷ هزار میلیارد تومان از محل فروش امکانات دولتی درآمد داشته باشیم که در این مورد چون بخش خصوصی توان جذب ندارد بنابراین طبیعی است دولت به سمت بخش دولتی و غیر دولتی خواهد رفت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود افزود: این باعث می‌شود که نه تنها این ۷ هزار میلیارد تومان تحقق نیابد بلکه علاوه بر آن برای واگذاری به سمت شبه دولتی‌هایی برود که نتیجه آن همان اتفاق پیش آمده برای مخابرات است.

کامران (موافق): رابطه مالی دولت و نفت در بودجه ۹۰ شفاف‌تر شد

حسن کامران دومین موافق کلیات بودجه ۹۰ گفت:در این لایحه آمده است دولت پول نفت را باید در خزانه واریز کرده تا آن را برای احداث پالایشگاه‌های جدید و میادین مشترک استفاده کند که این موضوع موجب شده تا رابطه مالی دولت و نفت شفاف‌تر از گذشته باشد.

به گزارش بنانیوز به نقل از فارس، حسن کامران نماینده مردم اصفهان که به عنوان دومین موافق لایحه بودجه در صحن مجلس صحبت می‌کرد گفت: اولا سابقه نداشته که کلیات بودجه در سالهای گذشته رای نیاورد در صورتی که اشکالاتی نیزلوایح گذشته داشته است.

وی ادامه داد: به هر حال این لایحه بودجه دارای اشکالاتی است که با بررسی‌های جزیی‌تر این اشکالات می‌تواند حذف و پیشنهادهای جایگزین نیز مطرح شود.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه برخی از نماینده‌ها از بررسی‌های کمیسیون تلفیق ایراد گرفته‌اند تصریح کرد: این ایرادات هم شامل لایحه پیشنهادی دولت و هم کمیسیون تلفیق است که البته پیشنهادی را دادم تا بتوانیم ساختار کمیسیون تلفیق را درست کنیم که کلیات آن مورد تصویب قرار گرفت.

حسن کامران خاطرنشان کرد: اگر کلیات بودجه تصویب نشود این موضوع می‌تواند خوراک مناسبی برای محافل خبری ضدانقلاب ایجاد کند به همین دلیل درآغاز درخواست می کنم که همه نمایندگان با یک رای بالا به این لایحه رای موافق دهند.

نماینده مردم اصفهان در پاسخ به نکاتی که محمدرضا خباز به عنوان مخالف عنوان کرد گفت: جناب آقای خباز روی ۲۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی که سال گذشته هزینه نشد اعتراض داشتند و گفتند که چرا با این وضع باید بودجه عمرانی ۳۷ هزار میلیارد تومان باشد اما لازم است بگوییم که دولت این بودجه را بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده بود که ما آن را به ۳۷ هزار میلیارد کاهش دادیم.

کامران خاطرنشان کرد: اگر این میزان بودجه عمرانی تحقق پیدا نکند موجب می‌شود تا پروژه‌ها گرانتر از گذشته اجرا شود و در نهایت در بعضی از مواقع نیز به صورت نیمه‌کاره رها شود ولی اگر این بودجه به تصویب برسد موجب می‌شود تا با احداث پروژه‌های عمرانی گردش سرمایه نیز ایجاد شود که در نهایت به نفع کشور است و از تورم نیز جلوگیری می‌کند.

وی با اشاره به هزینه یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی که در بودجه دیده شده است گفت: از این هزینه ۱۰ درصد سهم مسجد، ۱۰ درصد سهم مصلی، ۱۸ درصد سهم ارشاد، ۱۴ درصد سهم سازمان تبلیغات و ۲ درصد سهم کتابخانه‌ است که البته بخش های دیگری نیز مانند وزرش از این بودجه سهم داردند که به نظر می‌رسد این تقسیم‌بندی کار بسیار خوبی است زیرا شما به عنوان نماینده شهرتان می‌دانید که این هزینه را چگونه مصرف کنید.

نماینده مردم اصفهان در پاسخ به ایراد دیگر آقای خباز گفت: ایشان معتقد هستند که چرا ارز ر ا در این بودجه اضافه کردیم که باید بگویم من موافق به این هزینه هستم زیرا که نیازمند پاسخگویی به تعهدات دفاعی هستیم به همین دلیل این بودجه در اینجا دیده شده است.

کامران اظهار کرد: صحن علنی مجلس جای اگر و اما نیست و من پیشنهاد می‌دهم که به صورت شفاف صحبت کنیم و اگر ایرادی هم نسبت به لایحه بودجه می‌‌گیریم به صورت شفاف بیان کنیم.

این نماینده موافق با لایحه بودجه کل کشور خاطرنشان کرد: جنبه دیگری که سعی کردیم در این لایحه ببینیم جنبه‌های فرابخشی مانند آبهای مرزی است.

وی ادامه داد: ایران بعد از کشور روسیه بیشترین همسایه‌ها را دارد به همین دلیل بعد از میادین مشترک نفت و گاز رودخانه‌های مرزی مانند ارس و چند رودخانه‌ای که با کشور تاجیکستان و عراق داریم باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

کامران خاطرنشان کرد: با هزینه ۱۰ میلیارد دلاری که به صورت اوراق مشارکت می‌تواند این هزینه را تامین کرد می‌توان در جهت توسعه صنعت و کشاورزی در مناطق مرزی کشور مثمر ثمر واقع شویم و از این آبهای رها شده استفاده بهنیه کنیم.

وی گفت: متاسفانه در موقع تصویب بودجه همه نماینده‌ها بر سر و کله هم می‌زنند تا یک بودجه که مفید بر کشور باشد را تصویب کنند اما بعد از تصویب آن این بودجه رها شده و هر کس به کار خود می‌رسد. در صورتی که مجلس وظیفه نظارت بر انجام بودجه را دارد.

این نماینده موافق با لایحه بودجه با اشاره به بحث‌های بیمه‌ای و نیروی انسانی گفت: در این لایحه نسبت به لوایح گذشته بحث بیمه بیش از پیش اهمیت داده شده است که به عنوان مثال می‌توان به بیمه کارکنان نیروهای مسلح و غیرمسلح و حتی نظام وظیفه نیز اشاره کرد.

وی گفت: در گذشته وضعیت بیمه نیروهای نظام وظیفه را در مجلس تصویب کردیم اما شورای نگهبان به دلیل مشخص نشدن منبع مالی آن را عودت داد اما امسال گفته شد این منبع می‌تواند از فروش اموال صورت پذیرد.

وی با اشاره به واگذاری شرکتها در اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: بعد از واگذاری نیز وضعیت حق و حقوق نیروهایی که در این شرکت‌ها مشغول به فعالیت بودند نیز در سالهای گذشته مشخص نبود اما در این لایحه وضعیت این افراد نیز مشخص شده است.

وی در پایان با اشاره به رابطه مالی دولت و نفت گفت: در این لایحه آمده است دولت پول نفت را باید در خزانه واریز کرده تا آن را برای احداث پالایشگاه‌های جدید و میادین مشترک استفاده کند که این موضوع موجب شده تا رابطه مالی دولت و نفت شفاف‌تر از گذشته باشد.

ابطحی (مخالف): منابع فروش نفت و گاز در لایحه بودجه ۹۰ شفاف نیست

محمدجواد ابطحی مخالف سوم کلیات بودجه ۹۰ با اشاره به عدم شفافیت سود خالص شرکت‌های دولتی تابع وزارت نفت و فروش داخل نفت خام، گفت: بیش از ۱۶۰ میلیارد متر مکعب گاز به مردم فروخته می‌شود که از این بابت ۵۰ هزار میلیارد تومان نصیب شرکت ملی گاز می‌شود که در بودجه دیده نشده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سید محمدجواد ابطحی که به عنوان مخالف سوم در جریان بررسی کلیات بودجه سال ۹۰ در صحن مجلس سخن می‌گفت اظهار داشت: در مورد مخالفت با بودجه سال ۹۰ بیشتر سخنان مربوط به گزارش کمیسیون تلفیق درباره بودجه است که با وجود زحمت زیاد این کمیسیون بسیار اسف‌انگیزتر از لایحه تقدیمی دولت شده است.

وی با اشاره به مباحث حقوقی مربوط به این گزارش گفت: اصل ۵۲ قانون اساسی که به وحدت بودجه اختصاص دارد در گزارش کمیسیون تلفیق نادیده گرفته شده چنانکه یکی از اهداف این اصل تعیین میزان واقعی کسری بودجه و راه‌های تأمین آن است که در گزارش کمیسیون تلفیق اثری از آن دیده نمی‌شود.

این نماینده مجلس به اصل ۵۳ قانون اساسی با مضمون کامل بودن بودجه اشاره کرد و اظهار داشت: باید درآمدها به صورت کامل یا ناخالص بدون کسر هرگونه هزینه‌ای در بودجه درج گردد تا تمرکز عایدات و درآمدها حاصل شود که این اتفاق نیفتاده است و در عین حال از سوی دیگر در این اصل دولت ملزم است هزینه‌های لازم را در اجرای قوانین بودجه پیشنهاد کند که این مساله نیز به طور کامل دیده نمی‌شود.

ابطحی افزود: موضوع دیگر عدم توجه به قانون برنامه توسعه کشور است و باید به این پرسش پاسخ داده شود که اگر قانون برنامه پنجم منسوخ است بودجه بر چه اساسی نوشته شده و اگر منسوخ نیست در کجای بودجه این قانون رعایت شده است.

وی اضافه کرد: در ماده ۲۰ این قانون آمده است در مورد طرح‌هایی که مدت انجام آنها بیش از یک سال طول می‌کشد و تعداد آنها نیز در لایحه بودجه کم نیست اعتبار همه سالها به صورت تفکیک شده باید در بودجه سال اول ذکر شود که این اتفاق نیز نیفتاده است.

وی به مواد ۲۱۴ و ۲۲۵ قانون برنامه پنجم اشاره کرد و پرسید: آیا گزارش کمیسیون تلفیق این مواد را در نظر گرفته است یا نه.

ابطحی با بیان اینکه باید با عملیاتی کردن قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در بودجه مد نظر قرار می‌گرفت اظهار داشت: با اجرای این قانون فروش نفت خام مصرف داخل که تا پیش از سال ۸۳ انکار می‌شد و در دولت نهم تأیید شد باید واقعی شود اما در بودجه اثری از آن وجود ندارد.

وی افزود: در مورد گاز طبیعی نیز همین گونه است و کمیسیون تلفیق باید به این پرسش پاسخ دهد که آیا این مسئله در بودجه سال ۹۰ شفاف شده است یا نه؟

نماینده خمینی‌شهر گفت: مطابق بند ۱۲ جزء «الف» ماده واحده بودجه سال ۹۰ که در آن آمده در راستای اعمال حق حاکمیت بر منابع نفت و گاز سهم شرکت‌ ملی نفت به منظور مصارف سرمایه‌ای به میزان ۱۰ درصد از فروش نفت معاف از مالیات به شرکت‌ ملی نفت تعلق می‌گیرد باید این سؤال پاسخ داده شود که چه کسی برآورد کرده است که مصارف شرکت ملی نفت معادل ۱۰ درصد از ارزش نفت خام است و عدد دیگری نیست.

وی اضافه کرد: در تبصره این ماده گفته شده سود خالص شرکت‌های دولتی تابع وزارت نفت نیز به منظور مصارف سرمایه‌ای در اختیار آنها قرار گیرد اما این مسئله اصلا شفاف نیست و باید مشخص شود منابع داخلی وزارت نفت چقدر است که در این موارد می‌تواند مصرف شود.

ابطحی اظهار داشت: در مورد گاز نیز بودجه ساکت است کما اینکه سالی ۲۰۰ میلیارد متر مکعب گاز در کشور تولید می‌شود که ۲۰ تا ۳۰ میلیاردمتر مکعب آن در اثر ناکارآمدی سوخته یا هدر می‌رود و اندکی نیز صادر می‌شود؛ بیش از ۱۶۰ میلیارد متر مکعب گاز به مردم فروخته می‌شود که از این بابت ۵۰ هزار میلیارد تومان نصیب شرکت ملی گاز می‌شود که در بودجه دیده نشده است.

وی با اشاره به الزام دولت به ادغام وزارتخانه‌ها اظهار داشت: آیا ادغام این وزارتخانه‌ها و بودجه آنها نباید در بودجه سال ۹۰ دیده شود؟

ابطحی با طرح این پرسش که آیا حذف و اضافات کمیسیون تلفیق در بودجه عادلانه بوده است گفت: شورای عالی ایرانیان خارج از کشور یک مزیت برای کشور محسوب می‌شود؛ شما اگر با مسئولین این شورا مشکل دارید چرا با خود این شورا مخالفت کرده‌ و بودجه آن را حذف کردید.

وی اضافه کرد: اعتبارات توسعه روستاها نیز بسیار کم شده است، آیا می‌خواهید مهاجرت به تهران و اصفهان اتفاق افتاده و تشدید شود؟

این نماینده مجلس گفت: بازپرداخت بدهی دولت به میزان هزار میلیارد تومان به تأمین اجتماعی را در بودجه حذف کرده‌اید اما ۳۰ میلیارد تومان بدهی مجلس را به این سازمان در بودجه ذکر کرده‌اید که عادلانه به نظر نمی‌رسد.

عباسی (موافق): افزایش بودجه عمرانی مدت اجرای پروژه‌ها را کاهش می‌دهد

اسداله عباسی موافق سوم کلیات بودجه با بیان اینکه ایجاد شغل و کاهش بیکاری از ویژگی های مهم بودجه امسال است گفت: افزایش بودجه عمرانی مدت پروژه ها را کاهش می دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اسداله عباسی به عنوان موافق سوم کلیات بودجه سال ۹۰ گفت: دوستانی که مخالف بودجه سال ۹۰ هستند باید از احساسات بپرهیزند و به اصل مطلب که همانا بررسی کمیسیون تلفیق است بپردازند.

وی ادامه داد:اگر به قانون برنامه استناد می‌شود باید آمار و ارقام درست باشد و مطالبی گفته نشود که با مطالبی که با کلیات بودجه است مغایرت داشته باشد.

عباسی گفت:کلیات بودجه که تقدیم شده با آن چیزی که در کمیسیون تلفیق مصوب شده مغایرت دارد بنابراین امید است در سال جهاد اقتصادی و افق ۱۴۰۴ متناسب باشد و برخی از اشکالات هم که بر این بودجه وارد است نمایندگان باید آن را اصلاح کنند.

نماینده رودسر ادامه داد: اعتبار نوسازی مدارس از ۱۱ هزار میلیارد ریال بودجه ارزی موضوعات دیگر مطرح نبود و بعد از جلسات کمیسیون تلفیق متأسفانه در اولویت آخر قرار گرفت بنابراین اگر محقق شود و وارد صندوق شود سهم نوسازی را می‌دهند، که این موضوع کمی بی‌انصافی است.

وی اظهار داشت: ویژگی بودجه امسال تخصیص منابع اعتبارات عمرانی است که سهم اعتبارات عمرانی جهش پیدا کرده است و برای پاسخگویی به تمام طرح‌های نیمه تمام دولتی در این جا دیده شده است و وقتی به ۴۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد یعنی مدت اجرای پروژه‌ها را کاهش خواهد یافت.

عضو کمیسیون آموزش ادامه داد: نکته دوم کاهش فاصله طبقاتی در جامعه متناسب با برنامه است و هیچ ابهامی در آن وجود ندارد و از واژه‌های اضافی کاسته شده است.

وی با اشاره به اینکه از ویژگی‌های دیگر بودجه تأکید بر ترویج فرهنگ است ادامه داد: نکته چهارم پشتیبانی بر توانمندسازی تعاونی‌ها در اقتصاد و عرصه سیاسی است که در جهت‌گیری سیاست‌های برنامه پنجم به گونه‌ای است که واگذاری‌ها به صورت گسترده انجام شود.

عباسی گفت:از دیگر ویژگی‌های بودجه توجه به بخش کشاورزی است چرا که عمده مشکلات بخش کشاورزی در دو مشکل اساسی است.

وی افزود:یکی از مشکلات شبکه‌های آبیاری و زهکشی و دومی سیستم‌های آبیاری سنتی است که اینجا با توجه به اینکه برای این دو بخش ۶ هزار میلیارد تومان در بودجه پیش‌بینی شده در جهت تحقق برنامه پنجم و افق ۱۴۰۴ و سال جهاد اقتصادی به آن معنا ببخشند.

وی ادامه داد:موضوع دیگر که بر اساس قانون برنامه در کمیسیون تلفیق به آن بحث شده است و آن را به حاشیه نکشانند بحث اشتغال است. وی اضافه کرد:بر اساس برآوردها حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار متقاضی شغل وجود دارد و تا پایان سال ۹۲ باید حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار شغل و بعد از این سال باید به ۸۰۰ هزار متقاضی شغل کاهش یابد.

به گفته وی ،در بودجه سال ۹۰ چیزی که برای اشتغال پیش‌بینی شده است امید است در پایان سال ۹۲ به درصد مناسبی از کاهش بیکاری برسیم تا امید را به جوانان برگردانیم.

عباسی خاطر نشان کرد: نکته دیگر این است که در بخش سلامت جهش مطلوبی دیده شده است و امید است در سال ۹۰ دولت بتواند طرح پزشک خانواده را اجرا کند.

به گفته وی، بیمه کارگران ساختمانی که حدود ۲ میلیون نفر هستند و کسانی که در شبکه حمل و نقل کار می‌کنند یکی از اهداف پیش‌بینی شده در بودجه است.

وی خاطر نشان کرد:با حفظ تولید مسکن و تمهیداتی که دولت و مجلس اندیشیده است برای اولین بار بعد از ۵۰ سال پله‌های ترقی قیمت مسکن کنترل شده است.

حیدرپور( مخالف): قانون برنامه پنجم در بودجه ۹۰ مهجور مانده است

عوض حیدرپور مخالف چهارم کلیات لایحه بودجه ۹۰ گفت: در سال گذشته همه تلاش مجلس صرف برنامه پنجم شد ولی متاسفانه بخش مهمی از موارد این برنامه در بودجه مهجور مانده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عوض حیدرپور به عنوان چهارمین مخالف لایحه بودجه سال ۹۰ اظهار داشت: در سیاست‌های ابلاغی برنامه پنجم در بخش فرهنگی تاکیداتی وجود دارد که در گزارش کمیسیون تلفیق اثری از آن دیده نمی‌شود. همچنین در بخش امور اجتماعی که فصل بزرگی بوده و سیاست‌های ابلاغی رهبری نیز بخش بزرگی به این مساله اختصاص یافته در این گزارش به آن اشاره چندانی نشده است.

وی با اشاره به سال جهاد اقتصادی بیان کرد: در امور اقتصادی نیز اثر قابل توجهی در گزارش کمیسیون تلفیق برای بودجه دیده نمی‌شود.

همچنین در سال گذشته همه تلاش مجلس صرف برنامه پنجم شد ولی متاسفانه بخش مهمی از موارد این برنامه در بودجه مهجور مانده است. از جمله فصل اول برنامه پنجم که در خصوص توسعه الگوی اسلامی است دارای ۱۲ ماده بوده و اگر برای هر ماده، یک ردیف در بودجه دیده می‌شد انقلابی در مسایل فرهنگی به وجود می‌آمد.

حیدرپور بیان کرد: در فصل دوم برنامه پنجم در خصوص علوم و فناوری ارتباطات با دارا بودن ۱۲ ماده در گزارش کمیسیون تلفیق به این مساله به صورت شفاف پرداخته نشده است بلکه نه تنها به صورت شکلی و روش‌های جاری سالانه بدون در نظر گرفتن یک برنامه خاص به آن پرداخته‌اند.

وی با اشاره به فصل سوم برنامه که به صورت عمده به سرمایه اجتماعی و جوانان پرداخته بیان کرد:‌ در گزارش تلفیق اثری از این مساله دیده نمی‌شود در حالی که مهمترین مساله اشتغال بوده اما در گزارش ردی از آن وجود ندارد.

حیدرپور با اشاره به اینکه یکی از بخش‌های فصل سوم برنامه پنجم در خصوص سلامت گفت: هر چه در برنامه پنجم در این خصوص بیان شده در گزارش تلفیق به آن اشاره نشده است و آقای عباسی وقتی در صحبت‌های خود به مساله سلامت خانواده اشاره می‌کند دلایل بودجه امسال چیزی در این خصوص وجود ندارد.

وی درباره مسائل ایثارگران که در فصل سوم برنامه پنجم به آن اشاره شده گفت: در برنامه پنجم ۴، ۵ برنامه اساسی در این خصوص وجود دارد اما در گزارش کمیسیون تلفیق تنها به مساله دریافت مطالبات این افراد از طریق پرداخت سهام اشاهر شده است.

چهارمین مخالف لایحه بودجه سال ۹۰ بیان کرد: یکی دیگر از مسائلی که در این گزارش وجود دارد این است که بسیار مبسوط شده است و نمی‌توان گفت این لایحه اصلاح شده بلکه تبدیل به چیزی دیگری شده است.

وی با اشاره به بخش نظام اداری در برنامه پنجم گفت: این بخش به حقوق و دستمزد مربوط می‌شود که در گزارش کمیسیون تلفیق این مساله به عهده دولت گذاشته شده در حالی که در سال گذشته با توجه به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها سطح هزینه‌های مردم بالا رفته و باید یک سطح مشخصی را برای افزایش ستمزدها در نظر بگیرند که در گزارش تلفیق به آن اشاره‌ای نشده است.

وی با اشاره به درآمد ۶۲ هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها تصریح کرد: براین اساس افزایش شدیدی در حامل‌های انرژی ایجاد خواهد شد و هزینه‌های شهری و روستایی افزایش می‌یابد بنابر این باید به حقوق و دستمزد بیشتر پرداخته شود.

حیدرپور با اشاره به اینکه افزایش اشتغال و بهبود فضای کسب و کار از پیش‌شرط‌های جهاد اقتصادی است گفت: در برنامه پنجم به این موارد پرداخته شده اما با توجه به اینکه این موارد در تحقق سال جهاد اقتصادی بسیار مهم است در گزارش کمیسیون تلفیق به آن اشاره نشده است و این پیش‌بینی می‌شود که ممکن است فرمان رهبری محقق نشود.

وی در خصوص برخی از مواردی که به تصویب نرسیده ولی در بخش جداول لایحه بودجه ذکر شده بیان کرد: اختصاص میلیاردها دلار به اوراق مشارکت شرکتهایی از جمله در نفت، راه و ترابری و انرژی که در سالهای گذشته نیز محقق نشد مجدد در بودجه امسال ذکر شده در حالی که باید راه دیگری برای پرداخت بدهی‌های آن پیدا کرد.

حیدرپور با اشاره به دو، سه مساله مهم در گزارش کمیسیون تلفیق گفت: در بند ۱۵ گزارش به افزایش حقوق به گونه‌ای که تفاوت تطبیق افزایش نیابد اشاره شده که با اجرای هدفمندی‌ یارانه‌ها سطح زندگی افزایش یافته و باید حقوق و دستمزد در بودجه به صورت مشخص به آن پرداخت شود.

وی افزود: در بند ۲۳ این گزارش نیز پرداخت حقوق ایثارگران به ناکجاآباد حواله شده تا بتوانند از طریق خرید و فروش سهام نیاز خود را برطرف کنند. در حالی که در قانون برنامه پنجم به صورت شفاف و روشن به آن اشاره شده است.

حیدرپور گفت: در بند ۳ گزارش نیز به بدهی شرکت‌هایی از جمله وزارت نیرو اشاره شده اما به صورت مستقیم در لایحه بودجه اثری از آن وجود ندارد.

وی در پایان با اشاره به الحاق ۹۲ ماده به لایحه بودجه بیان کرد: با این کار بار سنگینی بر روی دولت خواهد بود و ممکن است از اجرای این گزارش بر نیاید.

 

موسوی (موافق):تورم هدفمندی یارانه‌ها در بودجه ۹۰ را به حداقل رساندیم

 

سید‌ناصر موسوی لارگانی موافق چهارم کلیات بودجه ۹۰ گفت: با توجه به اجرایی شدن قانون هدفمند شدن یارانه‌ها دقت همه جانبه در فرایند تصویب بودجه شده است تا اثرات منفی این طرح مثل رشد تورم به حداقل برسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سید‌ناصر موسوی لارگانی به عنوان چهارمین نماینده موافق در تصویب کلیات بودجه سال ۹۰ اظهار داشت: همزمانی آغاز بودجه ۹۰ به عنوان هفتمین بودجه سند چشم‌انداز و تقارن آن با سال اول برنامه پنجم موجب شده تا اهمیت توجه به قانون برنامه پنجم دو چندان شود و نحوه انطباق آن با این برنامه مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: با توجه به اجرایی شدن قانون هدفمند شدن یارانه‌ها دقت همه جانبه در فرایند تصویب بودجه شده است تا اثرات منفی این طرح مثل رشد تورم به حداقل برسد.

نماینده مردم فلاورجان گفت: بودجه ۹۰ یک بودجه انبساطی است و از انبساطی بودن آن مخالفین به عنوان ایراد یاد می‌کنند اما باید توجه داشته باشیم که انبساط تورم زا نیست و با دقت در تصویب و نظارت در اجرا موجب رشد ظرفیت‌های اقتصادی کشور می‌شود.

وی افزود: اگر بودجه با ظرفیت‌های موجود و سند‌های بالادستی متناسب باشد و منابع در جای مناسب و با اولویت‌بندی قرار گیرد نه تنها تورم نخواهیم داشت بلکه با رونق و رشد اقتصادی و کاهش تورم مواجه خواهیم شد.

موسوی لارگانی با اشاره به نامگذاری امسال به سال جهاد اقتصادی اظهار داشت: جهاد اقتصادی جهت‌گیری کلی بودجه ۹۰ بوده است و باید بدانیم شعار جهاد اقتصادی مختص بخش خصوصی است چرا که براساس سیاست‌های کلی اصل ۴۴ فعالیت‌های اقتصادی دولتی محدود شده و کم شدن تصدی گری دولت نیز در بودجه ۹۰ لحاظ شده است.

وی افزود: در حال حاضر دنیا با آثار رکود اقتصادی مواجه است اگر چه تأثیر‌پذیری ما از این رکود کم بوده است اما به هر حال تلاش شده تا تقاضا تحریک شود لذا افزایش اعتبارات عمرانی نیز در این جهت بوده است که ناشی از روحیه تلاش دولت است که با اجرای قانون هدفمند شدن یارانه‌ها نیز این اتفاق می‌افتد.

نماینده مردم فلاورجان گفت: افزایش ۵۰ درصدی بودجه عمرانی می‌تواند شاهد بهره‌وری پروژه‌های بزرگ و ملی عمرانی در کشور باشیم که سالها مردم منتظر افتتاح آن هستند.

وی افزود: اگر به جلسه روز گذشته مقام معظم رهبری با اعضای کمیسیون کشاورزی و ارشاد ایشان دقت کنیم متوجه می‌شویم که یکی از دغدغه‌های رهبری بخش کشاورزی است لذا استفاده از منابع صندوق توسعه ملی به صورت غیر ارزی برای طرح‌های کشاورزی و زودبازده از دیگر محاسن بودجه ۹۰ است.

موسوی لارگانی گفت: در سال جهاد اقتصادی توجه به کشاورزی باید پیش از پیش باشد که مشکلات این بخش حل شود.

وی افزود: در بودجه ۹۰ دولت به سمت شفاف‌سازی بودجه شرکت‌های دولتی حرکت کرده است و برخی از این شرکت‌ها که در سال گذشته کمک زیان دریافت می‌کردند امسال در ردیف بودجه دیده شده که قابل بررسی بیشتر باشد همچنین در جابه‌جایی برخی ردیف‌ها دقت شده است که بودجه در ردیف خاصی معطل نماند.

نماینده مردم فلاورجان با اشاره به مصوبات کمیسیون تلفیق و تأکید بر نکات برجسته و مهم این لایحه گفت: اجازه برداشت هزار میلیارد تومانی از حساب ذخیره ارزی برای مقاوم‌سازی مدارس اختصاص ۸ درصد اعتبارات تملک دارایی استانی به مباحث عمران و آبادی روستاها از جمله نکات بسیار مهم این لایحه بوده است.

وی افزود: تصویب به وثیقه گذاشتن طرح در قبال تسهیلات ارزی مکانیزم مناسبی برای فعال کردن پروژه‌های نفتی است همچنین این بودجه مواردی را برای راهگشایی گر‌ه‌های موجود در طرح‌های پتروشیمی نیز در نظر گرفته است.

موسوی لارگانی گفت: افزایش ۶۷ درصدی اعتبارات پژوهشی، اختصاص یک درصد از اعتبار مصوب دستگاه‌ها به وزارت ورزش و جوانان و اختصاص ۳۰ درصد از آن به توسعه ورزش روستایی، اختصاص نیم درصد از بودجه به توسعه فرهنگ قرآنی و اعتبار مناسب به بخش سلامت در بودجه سال ۹۰ و هم راستا بودن با قانون برنامه پنجم به طوری که رقم ۲ هزار میلیارد تومان می‌تواند تحول چشم‌گیری در این بخش ایجاد کند نیز از نکات بارز بودجه است.

وی افزود: در خصوص رزمندگان دفاع مقدس که دچار آسیب‌های روانی و ذهنی شده‌اند که صورت سانحه ندارد نیز تصمیمات خوبی گرفته شده است.

نماینده مردم فلاورجان در بودجه ۹۰ در جزئیات اشکلاتی دیده می‌شود که امیدواریم با پیشنهادات همکاران این ایرادات برطرف شود.

 

ادامه دارد...

 

 

    نظرات