افزایش سود وام مسکن سپرده گذاران مشهدی را شوکه کرد

افزایش سود وام مسکن سپرده گذاران مشهدی را شوکه کرد

افزایش سه میلیون تومانی نرخ سود وام ۱۸ میلیون تومانی خرید مسکن با انتقاد شهروندان مشهدی مواجه شده است.www.BanaNews.ir

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در پی ابلاغ سیاستهای پولی، اعتباری و نظارتی نظام بانکی کشور در سال ۱۳۹۰، بانک مسکن نرخ سود تسهیلات بانک مسکن را به شعب این بانک در مشهد ابلاغ کرده است.

بر این اساس نرخ سود تسهیلات خرید مسکن با دو درصد افزایش به ۱۳ درصد در سال جاری افزایش یافته است.

با این مصوبه تسهیلات گیرندگان این بانک برای خرید مسکن با بازپرداخت طولانی، عملا باید ۳ تا ۴ میلیون تومان سود بیشتری بپردازند.

وام مسکن در مشهد دردی را دوا نمی کند

یکی از شهروندان که برای افتتاح حساب به بانک مسکن بلوار خیام این شهر مراجعه کرده بود، به خبرنگار مهر گفت: برای افتتاح حساب به بانک مراجعه کردم، اما به دلیل این که نرخ سود این وام ۲ درصد افرایش یافته است، از افتتاح حساب انصراف دادم.

رضا مرادی با بیان اینکه در شعب بانک مسکن در مشهد، در این خصوص اطلاع رسانی مناسبی انجام نشده است، تصریح کرد: در شعب این بانک نرخ جدید سود سپرده ها در معرض دید عموم قرار گرفته است، اما درباره نرخ جدید سود تسهیلات خرید مسکن اطلاع رسانی نشده است.

وی ادامه داد: در حالی نرخ سود تسهیلات خرید مسکن افزایش یافته است که بانک مسکن به سپرده های مردم برای دریافت وام سودی نمی پردازد.

مرادی با بیان این که با وام ۱۸ یا ۲۰ میلیونی تومانی در مشهد نمی توان خانه دار شد، گفت: وام مسکن در بسیاری از مناطق مشهد دردی را دوا نمی کند، چراکه سقف آن با توجه به قیمت های جاری خیلی پایین است.

وی تصریح کرد: در برخی از مناطق متوسط مشهد این وام تنها ۲۰ درصد هزینه خرید مسکن را تامین می کند.

این شهروند مشهدی ادامه داد: در حالی نرخ سود تسهیلات وام مسکن افزایش یافته است که قرار بود در سال جاری شاهد تعدیل نرخ سود بانکی باشیم.

سنگینی اقساط بر دوش مردم

در این باره یکی از سپرده گذاران این بانک با انتقاد از افزایش نرخ سود تسهیلات این بانک به خبرنگار مهر گفت: سال گذشته با اطلاع از شرایط پرداخت وام با نرخ ۱۱ درصد، اقدام به سپرده گذاری ۹ میلیون تومانی برای دریافت وام کرده ام.

وی افزود: اکنون که برای دریافت وام مراجعه کرده ام متوجه شدم که نرخ سود به ۱۳ درصد افزایش یافته است، این موضوع علاوه بر این که اقساط را سنگین تر کرده است، باعث افزایش نرخ تمام شده مسکن شده است.

این سپرده گذار خواستار تعدیل نرخ سود تسهیلات خرید مسکن شد و اظهار داشت: مسئولان بانک در پاسخ به اعتراضم اعلام کرده اند که مجری تصمیمات هستند، اما در این خصوص منافع مردم در نظر گرفته نشده است.

وی ادامه داد: هرچند که نرخ این وام در حال حاضر ۱۳ درصد اعلام شده است، اما عملا مردم باید در حد اصل وام، سود به بانک بپردازند.

هفت خوان در بازار سیاه

شهروندان با سپرده گذاری در بانک مسکن و گذر از هفت خوان آن و تقریباً انتظار یک ساله پس از سپرده گذاری ۹ میلیون تومانی برای وام ۱۸ میلیونی و ۱۰ میلیون تومانی برای وام ۲۰ میلیونی موفق به دریافت وام می شوند.

در این شرایط عده ای از هموطنان که نه توان سپرده گذاری در بانک را دارند و نه می توانند حداقل یک سال پس از افتتاح حساب در انتظار دریافت وام بمانند، برای خرید آن به بنگاه ها و متقاضیان فروش تسهیلات در بازار سیاه و غیر قانونی وام رجوع می کنند.

معمولاً فروشندگان در ازای دریافت سود هنگفتی، وام خود را به خریداران منتقل می کنند و این جاست که متقاضی علاوه بر پرداخت تدریجی اصل وام باید سود بانک و شخص فروشنده را پرداخت نماید.

بانک مسکن هر چند که در اطلاعیه های متعدد خود از ممنوعیت خرید و فروش این وام خبر داده است، اما همچنان وام مسکن در این بازار به شگردهای مختلف مورد معامله قرار می گیرد.

در این باره یکی از شهروندان که برای اطلاع از چگونگی خرید وام به بازار مراجعه کرده بود، گفت: اقشار کم درآمد که توان سپرده گذاری زیاد در بانک را ندارند، مجبورند حداقل سپرده گذاری را در نزد بانک بگذارند که با توجه به فرمول بانک برای دریافت وام که هر شش ماه یک برابر موجودی محاسبه می شود، باید سه سال صبر کنند.

علی رحمانی افزود: در این شرایط خیلی ها از روی اجبار تن به خرید وام از واسطه ها که معمولاً پول بیکار دارند، می دهند، چون چاره دیگری ندارند.

وی ادامه داد: به این ترتیب خریدار وام هم سود کمرشکن وام را باید بدهد و هم پول خرید وام؛ به عبارت دیگر وام ۱۸ میلیونی برای خریداران حدود ۳۰ میلیون تومان آب می خورد.

در این میان بسیاری از شهروندان مشهدی خرید اوراق وام از شرکت واسطه را بر بازار سیاه آن ترجیح می دهند، این اوراق به صورت قانونی به قیمت روز مورد معامله قرار می گیرد.

گفتنی است، مسئولان بانک مسکن در مشهد ضمن تایید افزایش نرخ سود تسهیلات، از اجرای ضوابط جدید از ابتدای سال جاری خبر داده اند.

گزارش: امیر پرورش

مهر

    نظرات