مدیریت شهری به دنبال رونق بازار مسکن شیراز

مدیریت شهری به دنبال رونق بازار مسکن شیراز



شهردار شیراز در اجلاس سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان کشور اعلام کرد: شهرداری شیراز بسته پیشنهادی تخفیف عوارض و تشویق سرمایه گذاری را به منظور تحرک بخشی به حوزه مسکن ارائه داده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، مهندس اسکندرپور با بیان اینکه براساس این بسته اوراق بستانکاری همراه با اختصاص سود روزشمار و تخفیف نقدی به سرمایه گذاران و فعالان صنعت ساخت و ساز تعلق می گیرد، گفت: افرادی که از این بسته پیشنهادی استفاده کنند در مجموع شامل حدود ۴۵ تا ۵۰ درصد تخفیف عوارض ساختمانی می شوند. این بسته پیشنهادی منجر به رونق در بخش مسکن شهر شیراز می شود و فرصتی مناسب برای انبوه سازان و سرمایه گذاران در حوزه ساخت و ساز را فراهم می کند.
وی با اشاره به اینکه شیراز ظرفیت تحرک بخشی به بخش مسکن را دارد، افزود: از این رو مجموعه مدیریت شهری در تلاش است با ارائه بسته های تشویقی به حوزه مسکن تحرک و پویایی دهد.
مهندس اسکندرپور در این اجلاس تاکید کرد: شهرداری شیراز با تسهیل در صدور پروانه های ساختمانی و ارائه بسته های تشویقی که منجر به رونق دوباره حوزه مسکن می شود در کنار انبوه سازان است و تسهیل و تسریع در روند صدور پروانه ساخت و پایان کار را به عنوان یک اولویت مهم دنبال می کند.
شهردار شیراز با بیان اینکه همزمان با دهه فجر مراحل استعلام پروانه ساختمانی در بخش آپارتمان های مسکونی الکترونیکی می شود، افزود: این امر نشان دهنده این است که مجموعه مدیریت شهری در مسیر استقرار شهرداری الکترونیک و صدور الکترونیکی پروانه های ساختمانی گام گذاشته است.
وی استقرار شهرداری الکترونیک را راهکاری اساسی برای حاکمیت فرآیندمحوری و حذف امضاهای طلایی دانست و افزود: به همکاران مجموعه شهرداری اعلام کرده ام، مدیرانی موفق هستند که فرآیندها را اصلاح کنند و نقش افراد را به حداقل ممکن برسانند تا شهرداری از مسیر کارشناس محوری به رویکرد محوری تغییر جهت دهد.
مهندس اسکندرپور خطاب به حاضرین در اجلاس سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان کشور گفت: معتقدم اگر قرار است در اقتصاد فعلی کشور شاهد اتفاقی مثبت باشیم، آن اتفاق در گروی تحرک بخشی به حوزه مسکن و سرمایه گذاری در آن است.
شهردار شیراز با بیان اینکه جلسات هم اندیشی با انبوه سازان صنعت ساختمان به صورت دوره ای برگزار خواهد شد، افزود: رویکرد دوره جدید مجموعه مدیریت شهری افزایش مشارکت نظرات کارشناسان و متخصصین در تصمیم گیری ها است و از انبوه سازان و سرمایه گذاران می خواهم که از این فرصت پیش آمده برای ارائه نظرات سازنده خود استفاده کنند تا بتوانیم در حوزه های درآمدی و شهرسازی قدم های بهتری برای شیراز برداریم.
وی خودکفایی شهرداری ها در کسب درآمد و درآمدزایی از طریق شهر را عامل خسارت جبران ناپذیری به شهرها و علی الخصوص کلانشهرهای تهران و شیراز دانست و افزود: انتقادات به نحوه شهرسازی، تراکم فروشی، تخریب باغات، مشکلات ترافیکی و ... ناشی از تغییر نگرش به شهرداری ها از دهه ۶۰ و لزوم کسب درآمد توسط این نهاد است.
مهندس اسکندرپور ادامه داد: با نگاهی به نقشه های دهه های مختلف شهرها و مقایسه آنها می توان دریافت که تفکر کسب درآمد از طریق شهر چه خسارتی به آن زده است و طی سال ها مجموعه مدیریت شهری را وادار به تغییر کاربری، تغییر و فروش ضابطه کرده است.
وی راه حل برون رفت از این شرایط و نجات شیراز و سایر کلانشهرها از تخریب و دخالت بیشتر را تعریف درآمد پایدار در بودجه عمومی کشور برای شهرداری ها و افزایش سرمایه گذاری در شهرها دانست و افزود: هم اکنون لایحه اختصاص عوارض به شهرداری ها در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی است که در صورت تصویب ۵۰ درصد درآمد شهرداری ها از محل درآمدهای پایدار کسب خواهد شد.
شهردار شیراز با انتقاد از رویکرد پیشین سرمایه گذاری در مجموعه مدیریت شهری گفت: طی سالهای گذشته شهرداری شیراز با اخذ تسهیلات بانکی و فروش اوراق مشارکت، اقدام به مشارکت و سرمایه گذاری در بخش ساخت و ساز کرده که این رویکرد به علت ایجاد رقابت بین شهرداری و بخش خصوصی و افزایش هزینه تمام شده ساخت و ساز برای شهرداری به دلیل بوروکراسی اداری مناسب نبوده است.
مهندس اسکندرپور با تاکید بر اینکه فروش اوراق مشارکت برای ساخت و ساز و سرمایه گذاری در این حوزه خاتمه یافته است، افزود: در رویکرد جدید به هیچ عنوان تمایل نداریم شهرداری وارد حوزه ساخت و ساز شود بلکه نقش شهرداری باید سیاستگذاری و تسهیلگری در این حوزه باشد.
وی با بیان اینکه شهرداری تلاش دارد تا روند سرمایه گذاری در شهر شیراز را تسهیل کند، عنوان کرد: مطالبه شورای پنجم از شهرداری تسهیل در امر سرمایه گذاری است و قدم هایی نیز برای تحقق این امر برداشته شده اما هنوز به علت سنگین بودن بدنه شهرداری، ضابطه های طرح تفصیلی و مراودات با مجموعه نظام مهندسی به نتیجه نرسیده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بهره برداری از دو پروژه تقاطع غیر همسطح جوادیه و تقاطع سه سطحی مطهری – امیرکبیر – رحمت به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی افزود: شهرداری شیراز در کنار تکمیل پروژه های نیمه تمام عمرانی، عملیات اجرایی ۱۰ پروژه شاخص و انسان محور را آغاز خواهد کرد چون معتقدیم شیراز ظرفیت انجام پروژه هایی در حوزه های گردشگری، فرهنگی و ... را دارد. همچنین در برنامه پنج ساله سوم نیز برای سه محور تاریخی، فرهنگی و مذهبی برنامه ریزی هایی انجام شده است.
وی ساخت پروژه های فرهنگی همچون پردیس سینمایی در محلات کمتر برخوردار کوزه گری و کفترک را در راستای انجام پروژه های انسان محور و مبتنی بر رویکرد توزیع عادلانه خدمات دانست.
شهرداری شیراز انبوه سازان را شرکای استراتژیک خود می داند
معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز نیز در اجلاس سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان کشور با بیان اینکه امروز نیازمند افزایش اعتماد و امید در جامعه علی الخصوص در بین انبوه سازان و سرمایه گذاران هستیم، گفت: افزایش امید و ایجاد اعتماد در انبوه سازان، تغییر نگاه مجموعه شهرداری به انبوه سازان به عنوان شرکای استراتژیک، شناسایی ظرفیت ها و نیازهای جدید جامعه، احصاء توانمندی ها و توجه به سایر روشهای سرمایه گذاری و ... از جمله اهداف برگزاری این اجلاس است.
وی بر لزوم توانمندسازی انبوه سازان در شرایط فعلی کشور تاکید کرد و گفت: شهرداری شیراز انبوه سازان را شرکای استراتژیک خود می داند و با ارائه بسته های تشویقی سعی بر حمایت آنها دارد. امیدواریم این اقدامات فصل جدیدی از امید و رونق را به ارمغان بیاورد.
مهندس هاشم پور بررسی راهکارهای ورود بنگاه های مالی به بخش مسکن، شناسایی ابعاد و چالش های این صنعت، بازآفرینی شهری، تلاش برای رونق ساخت و ساز، توانمند سازی بنگاه های اقتصادی، جذب سرمایه گذار و توسعه شاخصه های اقتصادی را از رویکردهای این نشست دانست و اضافه کرد: با حمایت شورای اسلامی شهر شیراز و با توجه به وظیفه ذاتی شهرداری به عنوان یکی از متولیان ساخت و ساز در کشور و یکی از محرکین صنعت ساختمان، باید اعتماد و امید مردم را به این حوزه بازسازی کرد.
معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز خاطرنشان کرد:
ایجاد امید و افزایش اعتماد در انبوه سازان، تغییر نگاه مجموعه شهرداری به انبوه سازان به عنوان شرکای استراتژیک و شناسایی ظرفیت ها و نیازهای جدید جامعه و احصاء توانمندی ها و توجه به سایر روشهای سرمایه گذاری و ... از جمله اهداف برگزاری این اجلاس است.
وی با بیان اینکه صنعت ساختمان یکی از محرک های اصلی اقتصاد کشور است، خاطرنشان کرد: هر تغییری در این بازار بر سایر بخش های اقتصادی کشور نیز تاثیرگذار است اما خود از تغییرات کلان و کلیدی اقتصاد کشور تاثیر می پذیرد.
معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز با اشاره به افزایش ۳۴ درصدی قیمت مسکن در ۶ ماهه نخست امسال افزود: افزایش قیمت مسکن و معاملات این بخش منجر به انگیزه بیشتر برای سرمایه گذاران بخش مسکن می شود.

روند صدور پروانه ساختمانی تسهیل شود
همچنین دبیر انجمن انبوه سازان استان فارس نیز در این اجلاس خطاب به شهردار و اعضای شورای شهر خواستار تسهیل در روند صدور پروانه ساختمانی و پایان کار در شیراز شد.
مهندس جوکار با اشاره به بسته های تشویقی و تخفیفی شهرداری شیراز برای انبوه سازان گفت: تسهیل در امر سرمایه گذاری تاثیر مثبتی بر امر سرمایه گذاری علی الخصوص در حوزه ساخت و ساز دارد.
وی با بیان اینکه تسریع در روند صدور پروانه و پایان کار باعث کاهش زمان اجرای پروژه ها و بازگشت هر چه سریعتر سرمایه می شود، افزود: سرمایه گذار بخش ساختمان مبالغ هنگفتی را سرمایه گذاری می کند اما زمان بر بودن صدور پروانه و پایان کار منجر به خواب سرمایه شده و هزینه زیادی را به سرمایه گذار تحمیل می کند.
براساس این گزارش، اجلاس سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان به عنوان بزرگ ترین رویداد صنعت ساختمان کشور با حضور با حضور بیش از ۲۵۰ نفر از انبوه سازان، سرمایه گذاران و صاحبنظران این حوزه با شعار «شیراز؛ کهن شهر گذشته، آرمان شهر آینده» در تاریخ ۴ بهمن ماه برگزار شد. لینک اصل خبر در سایت شهرداری شیراز

    منبع خبر

    شهرداری شیراز

    شهرداری شیراز یک شهرداری در شهر شیراز می باشد

      نظرات