جذب اعتبارات مبارزه با آلودگی دریایی تاکنون بینتیجه مانده است
معاون امور دریایی سازمان بنادر با بیان اینکه نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان برای دو فاز توسعه تجهیزات مبارزه با آلودگی دریایی نیاز است، گفت: پیگیری جذب اعتبار دولتی برای مبارزه با آلودگی نفتی کماکان بینتیجه مانده است.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سعید ایزدیان در گفتوگو با خبرنگار فارس، در خصوص برنامههای سازمان بنادر برای مبارزه با آلودگی نفتی دریایی، اظهار داشت: در سال ۱۳۸۸ برای اولین بار در کشور و در راستای اجرای الزامات کنوانسیونهای آب توازن، جستجو و نجات، مقابله با آلودگی نفتی و مارپل، گشتهای پیشگیری و مقابله با آلودگی دریا و جستجو و نجات دریایی در منطقه خلیج فارس و دریای عمان آغاز شد.
وی افزود: این گشتهای هوایی با استفاده از یک فروند هواپیمای دورنییر در گسترهای به وسعت نزدیک به یکصد هزار کیلومتر مربع به انجام رسید و برای اطمینان از انطباق کشور با الزامات قوانین و مقررات ملی و بینالمللی دریایی و پیشگیری از آلودگی ناشی از کشتیها، ردیابی لکههای نفتی و ارائه خدمات جستجو و نجات دریایی، بهعنوان یک سیاست راهبردی، بهطور مستمر ادامه یافت.
ایزدیان ادامه داد: همچنین سازمان بنادر سال گذشته تجهیزاتی را که شامل اسکیمر، بومهای جمعآوری و یک سری مواد پخش کننده بود را در این باره خریداری کرد.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: خرید این تجهیزات نزدیک به هشت میلیارد تومان هزینه دربر داشت که در تمامی بنادر کشور توزیع شد.
ایزدیان با تأکید بر اینکه اتخاذ تدابیر برای صیانت از خلیج فارس با مشارکت همه دولتهای ساحلی ضروری و تکلیف تاریخی برعهده همه بهرهبرداران از این آبراه بین المللی است، گفت: سالانه حدود ۵۰ هزار کشتی بزرگ در خلیج فارس تردد میکنند که این امر به بروز آلودگی در این آبراه استراتژیک میانجامد.
ایزدیان ضمن بیان اینکه در حال حاضر ۹۰ درصد نفت منطقه و ۴۵ درصد نفت مورد نیاز دنیا از تنگه هرمز جابهجا میشود، خاطرنشان کرد: هماکنون تنگه هرمز به عنوان مهمترین نقطه کشتیرانی منطقه مطرح است که تدابیر ویژهای برای حفاظت از این آبراه حیاتی با مشارکت و مساعدت تمام دولتهای ساحلی ایجاد شده است.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی به تردد سالانه بین ۴۰ تا ۵۰ هزار شناور بزرگ در این منطقه اشاره کرد.
* پیگیری جذب اعتبار دولتی برای مبارزه با آلودگی نفتی
ایزدیان با اشاره به اینکه در حال حاضر این آمادگی وجود دارد که مبارزه با آلودگیهای نفتی به طور تخصصی در کشور انجام شود، گفت: با این حال در حال پیگیری هستیم تا اعتباری را از بودجههای دولتی برای توسعه تجهیزات مقابله با آلودگی، جذب کنیم که تاکنون در اینباره موفق نبودهایم.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: این تجهیزات بسیار گران است و تعرفههای مقابله با آلودگی پاسخگوی تأمین منابع برای خرید تجهیزات لازم نیست بنابراین به دنبال آن بودیم که از منابع دولتی این هزینه را تامین کنیم.
* تجهیز دستگاههای مبارزه با آلودگی ۳۰۰ میلیارد تومان برای دو فاز نیاز دارد
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ضمن اشاره به فعالیتهای سازمان بنادر و دریانوردی در راستای ارتقای تجهیزات آلودگیهای نفتی در دریا، تصریح کرد: تجهیزات این امر و روش مبارزه با آلودگی نفتی باید از شکل سنتی خارج شود و سیستم مدرنتری را به خود بگیرد.
وی در خصوص مبلغ مورد نیاز برای ارتقاء تجهیزات مبارزه با آلودگی دریایی، اظهار داشت: آنچه که پیشبینی شده بود نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان بود اما در فاز یک به ۱۵۰ میلیارد تومان نیاز داریم.
* تصفیه آبتوازن کشتیها حداکثر تا دو سال آینده اجرایی میشود
ایزدیان در خصوص شناورهای تکجداره و محدودیت فعالیت آنها در دریاها، اظهار داشت: در اینباره آییننامه اجرایی وجود دارد که سازمان بنادر و دریانوردی در حال تنظیم آن است؛ این آییننامه اجرایی فرصتی را به مالکان خواهد داد و میتوان تعاریفی را از آن خارج کرد تا کمک کند فشار بر مالکان اینگونه شناورها کاهش یابد.
وی در خصوص کنوانسیون آب توازن کشتیها و نصب دستگاه تصفیه برای جلوگیری از انتقال آلودگی از منطقهای به منطقهای دیگر، تصریح کرد: هنوز تسهیلاتی در خصوص تجهیز شناورها به دستگاه تصفیه آب توازن به آنها ارائه نشده است زیرا اجرای آن احتمالاً تا دو سال دیگر الزامی میشود.
ایزدیان ادامه داد: این کنوانسیون کار کارشناسی انجام داد و ایران اواخر سال گذشته به کنوانسیون آب توازن ملحق شد اما از آن نظر که کنوانسیون از نظر اعضاء به حد نصاب نرسیده است فعلاً این موضوع اجرایی نمیشود.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه این آییننامه هنوز اجرایی نشده است، تصریح کرد: در حال فراهمسازی مقدمات هستیم تا بتوان دستگاه تصفیه آب توازن بر روی کشتیها نصب کنیم.
وی با بیان اینکه کشتیها در عملیات تخلیه و بارگیری خود اقدام به جذب و یا خالی کردن آب توازن در راستای متعادل و یا بالانس کردن شناورها میکنند، گفت: وقتی که این آب توازن از منطقهای به منطقه دیگر جابهجا میشود ممکن است آلودگی با خود به همراه داشته باشد، به همین علت کنوانسیون مدیریت آب توازن تصویب شد البته باید مقدمات فراهم شود و پس از آن گواهینامه برای کشتیها صادر کنیم.
یزادیان ادامه داد: هر کنوانسیون که ارائه میشود گواهینامهای خواهد داشت بنابراین باید گواهینامه صادر شود که در حال فراهمسازی مقدمات آن هستیم.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: موضوع تصفیه آب توازن شناورها حداکثر تا ۲ سال آینده اجرایی خواهد شد.
























نظرات