تخلیه فاضلاب در حاشیه شیراز سلامت شهروندان را تهدید می‌کند

تخلیه فاضلاب در حاشیه شیراز سلامت شهروندان را تهدید می‌کند

www.banaNews.irجانشین معاون اجرایی و خدمات شهری شهردار شیراز گفت: تخلیه فاضلاب توسط تانکرهای تخلیه چاه در حاشیه کمربندی‌های شیراز به تهدیدی جدی برای سلامت شهروندان تبدیل شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به نقل از روابط عمومی شهرداری شیراز، اکبر رئیسی در جلسه‌ای که برای بررسی معضل شهری فاضل‌آب تشکیل شد، اظهار داشت: این تانکرها که به طور معمول فاقد پلاک و شماره انتظامی هستند، فاضلاب‌هایی که می‌تواند منشا بسیاری از بیماری‌ها برای شهروندان باشد را بدون هیچ‌گونه مزاحمت و ترس در حاشیه شهر تخلیه می‌کنند.

وی افزود: برخی از این تانکرهای تخلیه فاضلاب، با قرار دادن شیر تخلیه فاضلاب در جداول برخی نقاط شهر از جمله خیابان شیشه‌گری و یا میدان کوزه‌گری و همچنین کمربندی شیراز از میدان احسان تا پلیس راه فسا اقدام به تخلیه فاضلاب‌ها می‌کنند.

وی ادامه داد: براساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، هر گونه اقدامی که بهداشت عمومی را تهدید کند، ممنوع بوده و متخلفان براساس قوانین مجازات اسلامی مشمول حبس تا یک سال هستند.

رئیسی اظهار داشت: آلوده کردن آب آشامیدنی، دفع غیربهداشتی فضولات انسانی و دامی و مواد زائد و ریختن زباله در خیابان‌ها و کشتار غیرمجاز دام یا استفاه از پساب برای مصارف کشاورزی از جمله اقداماتی است که مرتکبان آن مشمول مجازات می‌شوند.

مدیر اجرایی و هماهنگی امور مناطق گفت: فاضلاب‌های تخلیه شده با توجه به آزمایشات انجام شده توسط سازمان محیط زیست بیش از ۷۵ درصد رطوبت داشته که باید از طریق دستگاه‌های ذی‌ربط و متصدیان تانکرهای تخلیه فاضلاب به مکان‌های در نظر گرفته شده برای تخلیه فاضلاب شهری انتقال یابد و از تخلیه این فاضلاب‌ها در جداول شهری و سایر نقاط جلوگیری شود.

وی افزود: با وجود اینکه طبق قانون مدیریت پسماند، فاضلاب‌های خانگی از نوع پسماند نیست و برخورد با این گونه تخلفات بر عهده سایر دستگاه‌ها است اما شهرداری شیراز تاکنون چند دستگاه تانکر را که مشغول تخلیه غیربهداشتی و غیر مجاز فاضلاب بوده‌اند توقیف و متخلفان را نیز به دستگاه‌های ذی‌ربط معرفی کرده اما کار ساز نبوده است.

رئیسی اظهار داشت: با توجه به اینکه ۵۵ درصد شهر دارای شبکه انتقال فاضلاب است به‌ویژه باند شمالی رودخانه خشک، از ادارات و ارگان‌های مستقر در باند شمالی رودخانه که تا کنون نسبت به خرید انشعاب فاضلاب اقدام نکرده‌اند، درخواست می‌شود نسبت به ترک رویه اقدام کنند، در غیر این صورت اسامی شرکت یا ادارات سهل‌انگار به مردم معرفی می‌شود چراکه سلامتی شهروندان مقدم و در اولویت است.

در این جلسه که با حضور نمایندگان شرکت آب و فاضلاب شهرستان شیراز، محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی و سازمان مدیریت پسماند شهرداری برگزار شد در نهایت مقرر شد مصوبه شورای سلامت استان به شرکت آبفا ابلاغ تا با هماهنگی مسئولان ذی‌ربط نسبت به تعیین و جانمایی محل تخلیه فاضلاب‌های خانگی اقدام شود در غیر این صورت با توجه به گرم شدن هوا شیوع انواع بیماری‌های عفونی دور از انتظار نیست.

 

 

    نظرات