ارایه تسهیلات اجرای مبحث ۱۹ به ۵ میلیون واحد مسکونی

ارایه تسهیلات اجرای مبحث ۱۹ به ۵ میلیون واحد مسکونی

www.BanaNews.irمعاون وزیر مسکن وشهرسازی با بیان اینکه برای سال جاری اجرای مبحث ۱۹ در ۵ میلیون واحد مسکونی هدف گذاری شده است، گفت: این واحدها می توانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سید محمود فاطمی عقدا در نشستی خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر در مورد رعایت مبحث ۱۹ در ساخت و سازها و گسترش آن در واحدهای موجود، اظهار داشت: در اغلب ساخت وسازهای تخصصی و حتی شخصی سازی، مبحث ۱۹ رعایت می شود و مشکل ما در خانه های موجود است.

وی افزود: یکی از برنامه های مرکز، افزایش تولید پنجره های دوجداره به ۲۰ میلیون علاوه بر تولید کنونی است که انجمن صنفی مربوطه هم برای آن اعلام آمادگی کرده است.

رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن با بیان اینکه برای سال ۹۰، ۵ میلیون واحد مسکونی هدف گذاری شده است، اظهار داشت: با همکاری سازمان بهینه سازی مصرف سوخت مقرر شده که تسهیلات بانکی برای این واحدها در نظر گرفته شود تا آنها بتوانند این مباحث را اجرا کنند.

معاون وزیر مسکن وشهرسازی تصریح کرد: براساس این برنامه سازوکارهای لازم برای تعویض درب و پنجره ها انجام میشود و رایزنی هایی شده تا شرکت ها درب و پنجره های قدیمی را با قیمت مناسب خریداری کرده و بازیافت می کنند.

وی با بیان اینکه سال ۸۹ یکی از پرکارترین سالها برای مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن بود، گفت: مرکز در سال گذشته چندین برنامه را به مرحله تدوین و اجرا رساند که صنعتی سازی مسکن و رشد آن به میزان ۲۸ درصد از این دستاوردها بود.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال ۹۰ تاکنون، صنعتی سازی به رشد ۲ تا ۳ درصدی دست یافته است، در خصوص دیگر اقدامات این مرکز در سال گذشته، اظهار داشت: با هماهنگی ها و برنامه ریزی های انجام شده ارایه تاییده های فنی تسهیل شد و وام صنعتی سازی مسکن هم که در بسته سیاستی بانک مرکزی کاهش یافته بود دوباره به ۲۵ میلیون تومان افزایش یافت.

رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن تصریح کرد: تشویق پیمانکاران برای ورود به عرصه صنعتی سازی و تکلیف به سازمانهای مسکن و شهرسازی استان ها به منظور اینکه صنعتی سازی به عنوان یکی از شاخصهای ارزیابی قرار گیرد.

فاطمی عقدا افزود: ساماندهی صنعت مصالح نوین ساختمان، کار بر نمای یپش ساخته ساختمان ها و جایگزینی آجر در دستور کار قرار گرفت که هم منجر به سبک سازی ساختمان می شود و علاوه بر آن ساخت وساز های معمول به سمت نیمه صنعتی پیش می روند.

معاون وزیر مسکن و شهرسازی به طراحی و ساخت پانلهای خاص و مقاوم به زلزله اشاره کرد و افزود: روز گذشته آزمایش پنل تمام قد دیواری به ابعاد ۳٫۲۰ در ۲٫۵ با موفقیت انجام شد که مقاوم به زلزله است و در ساخت وسازهای معمول هم می توان از آن استفاده کرد.

وی به برنامه این مرکز در سال گذشته برای کاهش قیمت تمام شده ساخت مسکن اشاره کرد و اظهار داشت: علاوه بر اینکه هزینه ساخت مسکن کاهش یافت، هزینه ساخت آن هم بر روی ۳۰۰ هزار تومان ثابت ماند.

فاطمی عقدا با اشاره به تدوین مقررات و ضوابط، افزود: درسال گذشته ۷ دستور العمل ساختمان تدوین و بازنگری آیین نامه ۲۸۰۰ پیگیری شد که تا پایان نیمه اول امسال، این طرح نهایی می شود همچنین ۲۷ طرح ملی و ۶ مورد اختراع مرکز به ثتب رسید.

رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن به راهکارهای کاهش خطرپذیری اشاره کرد و گفت: مقررات مقاوم سازی ساختمان موجود نهایی شده و به کمیته های تخصصی ارجاع شد و تا اوایل تیرماه برخی از این موارد منتشر می شود.

وی با بیان اینکه سامانه سریع پاسخ زلزله تهران هم آزمایش شد و فاز دوم آن در دست بررسی است، افزود: آزمایش ساخت ۵ طبقه ای فناوری نیک سیستم هم آزمایش شد و جزئیات آن آماده بهره برداری است و تاکنون ۲ هزار واحد در ۳ طبقه ساخته شده است.

فاطمی عقدا به آموزش و ترویج در این بخش اشاره کرد و گفت: در این مرکز ۱۳۱ دوره آموزشی و ۶۵ هزار ساعت آموزشی و برای ۴ هزار و ۸۳۵ نفر آموزش دیده اند.

خط اعتباری ۵۰۰ میلیون تومانی برای نوآوران

معاون وزیر مسکن وشهرسازی درمورد برنامه این مرکز در حمایت از نوآوران صنعت ساختمان و مسکن، گفت: برای نخسین بار گروه های تحقیقاتی در هر استان تحت حمایت قرار گرفتند که از این گروه ها ۳۷ طرح و ایده در بخش ساختمان دریافت شد و بیش از ۶ مورد قطعی و به تصویب رسید.

رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن به ردیف اعتباری این گروه اشاره کرد و افزود: خط اعتباری ۵۰۰ میلیون تومانی به مرکز اختصاص یافته تا در اختیار نوآوران قرار گیرد.

وی درباره نیروی انسانی در این مرکز هم اظهار داشت: با وجود تمام پروژه ها علاوه براینکه به نیروی انسانی افزوده نشد بلکه ۱۰ درصد از نیروی انسانی این مرکز هم کاهش یافتند.

فاطمی عقدا درخصوص کاربرد نانو در مصالح ساختمانی، گفت: بتون های خود تمیز شونده با استفاده از فناوری نانو نهایی شده و به ثبت رسید همچنین تولید سیمان بنایی هم از دیگر اقدامات مرکز برای کاهش قیمت و افزایش کیفیت ساخت است.

معاون وزیر مسکن وشهرسازی به توسعه بانکهای اطلاعاتی مرتبط با ساخت وساز اشاره کرد و افزود: بخش آمار به این مرکز انتقال یافته است که با راه اندازی پرتال و بانک های اطلاعاتی، خدمات در قالب اطلاعات به حوزه سیاست گذاری ارایه شود.

وی تصریح کرد: تدوین سیاست های اجتماعی و اقتصادی مسکن، تاثیر هدفمندی یارانه ها وارایه راهکارهای ساماندهی بازار اجاره بها و توجه به آلاینده های زیست محیطی از دیگر اقدامات مرکز در سال گذشته بوده است.

فاطمی عقدا افزود: سال گذشته پروژه ۳۵ هکتاری هشتگرد را داشتیم که تحقیق مشترک میان ایران و آلمان بود که ویژگی این طرح حداقل مصرف انرژی، حداکثر آسایش و راحتی و رعایت کامل ضوابط زیست محیطی بود.

برنامه های سال ۹۰

رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن با بیان اینکه برنامه های این مرکز در ۲۰ محور برنامه ریزی شده است، افزود: توجه خاص به ساماندهی صنعتی سازی در کشور و افزایش ظرفیت آن، تدوین توصیه نامه های لازم برای استفاده از این فناوری ها مدیریت و توسعه صنعتی سازی در کشور و صنعتی سازی در مناطق روستایی از جمله این اهداف هستند.

فاطمی عقدا افزود: صنعتی سازی روستایی تا ۲ طبقه و با کاهش ۴۰ درصدی قیمت ساخت مسکن اجرا می شود و فناوری جدید صنعتی سازی تا ۸ طبقه هم که متفاوت از نیک سیتم است به اجرا در می آید.

وی به مصالح ساختمانی اشاره کرد و اظهار داشت: استفاده از مصالح منتخب درگستره اقلیمی کشوربه منظور ساماندهی واحدها و با هدف کاهش مصرف انرژی در اقلیم های مختلف هم جزو برنامه های مرکز برای امسال است.

معاون وزیر مسکن وشهرسازی افزود: استاندارد بودن درب و پنجره ها با کیفیت خوب و گواهینامه برای واحدهای تولیدی، نماهای مناسب با فرهنگ معماری ایرانی اسلامی، نماهای بتون در فرم های مختلف هم در دستور کار قراردارد.

فاطمی عقدا تصریح کرد: ساخت میز لرزان با همکاری سازمان ملی زمین و مسکن به اجرا می رسد که می تواند به تدوین مقررات و آیین نامه ۲۸۰۰ کمک کند.

وی با بیان اینکه خانه های غیر استاندار در پرند اجازه فروش ندارند، گفت: طرح خانه های چوبی طرح خوبی است اما در برخی موارد به درستی اجرا نشده است.

معاون وزیر مسکن وشهرسازی تصریح کرد: با انجمن صنفی فناوری های نوین اعلام آمادگی کردیم تا نظارت دقیقی بر استان ها داشته باشند.

رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن با بیان اینکه بیشتر از ۷۶ درصد مصالح ساختمانی استاندارد هستند، گفت: سنگ دانه ها، انواع آجر، بتن آماده، فرآورده های بتنی، بلوک های سیمانی و تیرچه بلوک سقفی و بلوک های پلی استایلن از مصالحی هستند که استاندارهای لازم را برای ساخت وساز ندارند.

 

 

    نظرات