کاهش دوره انتظار برای خانه‌دار شدن

کاهش دوره انتظار برای خانه‌دار شدن

www.BanaNews.irطول دوره‌ی انتظار برای خانه‌دار شدن در چهار دهک اول درآمدی به طور متوسط ۵۹ سال است که با توجه به برنامه‌ریزی ساخت و تحویل واحدهای مسکونی در تولید مسکن مهر به کمتر از ۱۰ سال کاهش می‌یابد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) شاخص دسترسی به مسکن طول دوره انتظار برای دسترسی به مسکن را برای گروه‌های مختلف درآمدی اندازه می‌گیرد و از نسبت میانگین قیمت یک واحد مسکونی ۷۵ متری به یک سوم درآمد سالانه خانوارها به دست می‌آید.

براساس نتایج حاصل از مطالعات طرح جامع مسکن که در فصل‌نامه علمی اقتصاد مسکن منتشر شده است،‌ طول دوره‌ی انتظار برای خانه‌دار شدن در چهار دهک اول درآمدی به طور متوسط ۵۹ سال است اما با عنایت به برنامه‌ریزی ساخت و تحویل واحدهای مسکونی در تولید مسکن مهر، طول دوره انتظار برای دهک‌های درآمدی تحت پوشش (دهک‌های سوم، چهارم و پنجم درآمدی) به شدت کاهش خواهد یافت. این امر به دلیل حذف بهای زمین از قیمت تمام شده‌ی مسکن، پیگیری و مدیریت موثر دولت در امر ساخت و ساز مسکن مهر و تجهیز تسهیلات اعتباری ساخت مسکن اتفاق افتاده است، به طوری که میانگین دوره‌ی انتظار دسترسی به مسکن برای این خانوارها به کمتر از ۱۰ سال کاهش خواهد یافت، این رقم پایین‌تر از متوسط جهانی (۵ الی ۸ سال) و پیشرفت مهمی در این زمینه به شمار می‌آید.

تاثیر نقدینگی بر قیمت مسکن

یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر سطح عمومی قیمت مسکن، میزان نقدینگی است. در سال‌های ابتدایی برنامه چهارم توسعه، نرخ رشد نقدینگی به دلیل اتخاذ سیاست‌های انبساطی افزایش و از ۳۰ درصد در سال پایانی برنامه سوم به ۳۹٫۵ درصد در سال ۱۳۸۵ رسید اما در سال‌های پایانی برنامه به دلیل اجرای سیاست‌های انقباضی، نرخ رشد نقدینگی کاهش یافت، به طوری که در نیمه اول سال ۱۳۸۸ نرخ رشد نقدینگی ۲۶٫۷ درصد نسبت به نیمه اول سال ۱۳۸۷ افزایش یافت.

از سوی دیگر در صورتی که نقدینگی موجود، در کانال‌های تولید و سرمایه‌گذاری جذب نشود، منجر به افزایش تقاضای کالا و خدمات نهایی شده که پیامد قطعی آن افزایش سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات و بروز تورم است.

برنامه تولید مسکن مهر با توجه به فراهم کردن زمینه برای جذب نقدینگی در تولید مسکن، جایگاه ویژه‌ای در کنترل سطح عمومی قیمت‌ها ایفا کرده است به طوری که براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، سهم آورده‌ی نقدی هر خانوار متقاضی مسکن مهر تقریبا ۸۰ میلیون ریال است بنابراین به ازای ساخت یک میلیون واحد مسکن مهر، پیش‌بینی می‌شود حدود ۸۰ هزار میلیارد ریال از نقدینگی خانوارها، جذب تولید و عرضه مسکن شود.

همچنین تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده به ازای هر واحد مسکونی معادل ۲۰۰ میلیون ریال است که این بخش از نقدینگی نیز جذب تولید مسکن خواهد شد. لذا در مجموع با احتساب سهم آورده متقاضی و تسهیلات بانکی، برنامه مسکن مهر زمینه جذب حدود ۲۸۰ هزار میلیارد ریال نقدینگی در بخش تولید مسکن را فراهم می‌کند.

به گزارش بنانیوز به نقل از ایسنا، نکته دیگر این‌که متقاضیان مسکن مهر باید با یک وقفه‌ای زمانی تسهیلات دریافتی را به صورت اقساط بازپرداخت کنند در نتیجه در سال‌های بعد از اجرای طرح نیز، فرایند بازپرداخت تسهیلات می‌تواند به عنوان ابزاری در جهت مهار تورم عمل کند.

با توجه به احتساب مسکن استیجاری در سبد کالاهایی که مبنای اندازه‌گیری در سطح عمومی قیمت‌ها هستند (شاخص قیمت خرده فروشی) با تکمیل و عرضه‌ی واحدهای مسکن مهر و سکونت متقاضیان در آن، شاهد آزاد شدن و عرضه حجم عظیمی از واحدهای اجاره‌ای خواهیم بود که موجبات کنترل قیمت و اجاره‌بها در بازار مسکن را فراهم می‌آورد و تاثیر مستقیمی بر کاهش سطح عمومی قیمت‌ها و شاخص تورم خواهد داشت.

 

 

    نظرات