بهمنی: قیمت مسکن آزاد سازی نخواهد شد

بهمنی: قیمت مسکن آزاد سازی نخواهد شد

www.bananews.irرییس کل بانک مرکزی گفت: آزاد سازی قیمت مسکن در دستور کار قرار ندارد، بدین منظور سال گذشته ۷۰ هزار میلیارد تومان خط اعتباری و همچنین ۷۰ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت به بخش مسکن تخصیص یافته است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمود بهمنی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، ادامه داد: کشورهای اروپایی تا ۹۰ درصد قیمت مسکن را به صورت تسهیلات ارایه می کردند که این امر مشکلاتی برای آنها ایجاد کرد، در حالی که این میزان در ایران تنها حدود ۲۰ درصد است.

به گفته بهمنی، اگر ارزش ملک ۵۰ درصد کاهش یابد، باز هم سود صاحبان آن بیش از بدهی به بانک ها خواهد بود، پس مشکلی برای آنها ایجاد نمی کند.

** پرداخت تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی به مشاغل خانگی

وی با بیان آنکه ‌، بانک مرکزی تصمیم دارد مازاد منابع قرض الحسنه بانک ها را به مشاغل خانگی اختصاص دهد، اظهار داشت: با پرداخت تسهیلات هفت تا ۱۰ میلیون تومانی به مشاغل خانگی و روستایی، به ایجاد شغل، افزایش تولید و جلوگیری از مهاجرت کمک خواهیم کرد.

وی افزود:این اقدام به نفع کشور است و برنامه هایی برای افزایش این تسهیلات در دستور کار داریم.

**طرح تحول نظام بانکی در جریان است

رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که طرح تحول نظام بانکی در چه مرحله ای است، گفت: این طرح در حال حاضر در جریان است و جزییات آن در آینده اعلام می شود.

**ارایه تسهیلات به بنگاه‌های زودبازده

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه باید تسهیلات را به سمت بنگاه های زودبازده هدایت کنیم، گفت: بنگاه های زودبازده به شرطی که انحراف نداشته باشند، عملکرد بسیار خوبی دارند.

وی اضافه کرد: ارایه تسهیلات به بنگاه های زودبازده یعنی تکمیل ظرفیت های خالی و می‌توانیم بعد از تکمیل این ظرفیت ها به واحدهای جدید تسهیلات ارایه دهیم.

بهمنی اظهار داشت: بخش های زودبازده، تسهیلات را به سمت تولید هدایت می کنند و این امر شکوفایی اقتصادی را به همراه دارد.

**نرخ ارز باید در کشور مدیریت شود

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه نرخ ارز باید میانگینی از نرخ تورم داخلی و خارجی باشد، گفت: برای افزایش قیمت ارز باید میانگین تورم داخلی و خارجی را در نظر بگیریم و اگر نرخ ارز را در کشور مدیریت نکنیم، به کشور صدمه خواهیم زد.

وی در مورد افزایش نرخ ارز و تأثیر آن بر اقتصاد کشور، گفت: اگر فرض کنیم نرخ هر دلار به دو هزار تومان افزایش یابد، هزینه واردات کالا نیز رشد می کند و این در نهایت به ضرر کشور خواهد بود.

** نظارت سیستم بانکی

رییس کل بانک مرکزی، با اشاره به اینکه یکی از ویژگی های بانکداری اسلامی کنترل و نظارت بر مصرف منابع است، اظهار داشت: اگر فردی فاکتور قلابی تهیه و به بانک ارایه دهد، سودی که در ازای تسهیلات پرداخت می کند، ربا محسوب می شود و دیگر بانکداری اسلامی رعایت نشده است.

وی افزود: اگر بانک مرکزی کنترل و نظارت بر منابع را در سیستم بانکی داشته باشد، بسیاری از مشکلات حل شده و منابع به سمت تولید و اشتغال زایی هدایت می شود.

**هدایت صحیح نقدینگی، تورم به همراه ندارد

بهمنی با اشاره به اینکه هدایت صحیح نقدینگی، تورم به همراه ندارد، تصریح کرد: هدایت صحیح منابع مثل استفاده صحیح آب در پشت سدها است که رشد اقتصادی و شکوفایی تولید را به همراه دارد.

 

 

    نظرات