توپولوف‌ها نرفته برمی‌گردند؟

توپولوف‌ها نرفته برمی‌گردند؟

www.BanaNews.irاین روزها اگرچه توپولوف‌ها از آسمان کشور خداحافظی کرده‌اند اما گویا هنوز به کلی فراموش نشده‌اند و هر از چندگاهی اظهاراتی درباره‌شان شنیده می‌شود. روزی استفاده از آنها برای حمل بار و یک روز خرید مدلی دیگر از آنها مطرح می‌شود و این یعنی توپولوف‌ هرگز فراموش نمی‌شوند. پس از حدود شش سال بازهم صحبت از خرید توپولوف ۲۰۴ به میان آمده است، هواپیمایی که توسط مسوولان روسی نیز مورد نقد قرار گرفته است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) حدود شش سال پیش صحبت خرید توپولوف ۲۰۴ توسط شرکت هواپیمایی ایران ایر تور مطرح و قرارداد خرید منعقد شد اما مسائل اجرایی این قرارداد با مشکل روبه‌رو شد و پای توپولوف ۲۰۴ به ناوگان هوایی کشور باز نشد.

ظاهرا علت لغو این قرارداد استفاده از فناوری‌های آمریکایی در ساخت توپولوف ۲۰۴ بوده است که بر اساس تحریمهای یکجانبه آمریکا در قبال ایران، نباید به ایران ارسال شوند.

این در حالی‌ است که حسین حبیبی اهزون ـ معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری ـ درخواست شرکتهای بهره‌بردار ایرانی را برای خرید هواپیماهای مسافربری توپولوف ۲۰۴ از روسیه رد کرده است.

وی درباره اخبار منتشر شده از سوی یک مقام روس مبنی بر احتمال فروش هواپیمای توپولوف ۲۰۴ به ایران گفت: تاکنون هیچ درخواستی از سوی شرکتهای بهره بردار ایرانی مبنی بر به کارگیری این نوع هواپیمای مسافربری نداشته‌ایم و موضوع تقاضای خرید این هواپیماها از سوی ایران صحت ندارد.

در این راستا علی نیکزاد- سرپرست وزارت راه و ترابری - که یک‌شنبه هفته گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت از خرید توپولوف اظهار بی‌اطلاعی کرده بود، روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد در سفر رییس‌جمهوری روسیه توافق شده بود که پنج فروند هواپیمای ۲۰۴ از روسیه خریداری شود که به دنبال توافقاتی برای تحقق این مساله هستیم.

اما حبیبی اهزون معتقد است: هواپیماهای توپولف ۲۰۴ از سوی رییس جمهوری روسیه نیز مورد انتقاد قرار گرفته است و سازمان هواپیمایی کشوری برحسب وظایف قانونی پیش از صدور مجوز ورود هر نوع هواپیما به ناوگان هوایی ایران به پیشینه خدمات فنی هواپیما توجه خواهد کرد.

به گفته وی نحوه ارائه خدمات یک نوع هواپیما به مسافران هوایی و همچنین امکانات فنی از اولویتهای تصمیم‌گیری برای ورود هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی کشور است.

در این راستا اعلام شده که سازمان هواپیمایی کشوری به هیج‌وجه از موضوع (ایمنی) در صدور مجوز پرواز به هواپیمای مسافری کوتاه نمی‌آید و تامین امنیت جان مسافران، مهمترین شاخص در تصمیم‌گیری این سازمان محسوب می‌شود.

عده‌ای از کارشناسان بر این عقیده‌اند که در حالی که رئیس‌جمهوری روسیه از کیفیت پایین هواپیماهای ساخت این کشور به شدت انتقاد و ابراز تاسف کرده که حتی درباره‌ی جدیدترین هواپیماهای ساخت روسیه نیز حرف و حدیثهایی وجود داشته و گفته می‌شود این هواپیماها هم دچار مشکل و نقص هستند، خرید توپولوف از روسیه کار درستی نباشد.

به گزارش بنانیوز به نقل از ایسنا، از سوی دیگر علاوه بر حساسیت عمومی به‌وجود آمده در این زمینه وقت و هزینه بسیاری برای خروج توپولف‌های ۱۵۴ از ناوگان هوایی کشور که سوانح بسیاری را رقم زدند صرف شد و بهتر است برای بهبود وضعیت ناوگان هوایی کشور و نوسازی آن به فکر چاره اساسی باشیم و اقدام به خرید هواپیماهایی نکنیم که از سوی مسوولان کشور سازنده و بویژه مقامات عالیرتبه آن مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

 

 

    نظرات