شناور تحقیقات دریایی خلیج فارس در حال راه اندازی است

شناور تحقیقات دریایی خلیج فارس در حال راه اندازی است

رییس موسسه ملی اقیانوس شناسی تحقیقات دریایی کشور از روند مناسب اجرایی شناور تحقیقات دریایی خلیج فارس خبر داد .www.BanaNews.ir

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دکتر 'وحید چگنی' روز شنبه در حاشیه همایش روز ملی خلیج فارس در دانشگاه علوم دریایی خرمشهر به خبرنگار ایرنا گفت: برای تهیه و تجهیز شناور تحقیقاتی اقیانوس شناسی ۱۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات معاونت علمی فناوری نظارت راهبردی ریاست جمهوری اختصاص یافته است.

وی مدت زمان اجرا این طرح را دوسال عنوان کرد و افزود: قرارداد طراحی، ساخت و تجهیز این شناور تحقیقاتی ابتدای امسال با حضور اعضای کمیته راهبری شناور تحقیقاتی اقیانوس‎شناسی در محل دفتر طرح‎های کلان ملّی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد شد.

وی گفت: زمینه سازی برای حضور در باشگاه اقیانوسی جهان و عرصه های مختلف علمی و فناورانه از اهداف ساخت این شناور است.

وی همچنین ایجاد یک ناوگان کامل تحقیقات دریایی را شامل حداقل دو شناور تحقیقاتی و یک شناور بزرگتر با طول حداقل ۱۰۰ متر برای گشت های دریایی عنوان کرد و گفت: ایجاد این ناوگان تحقیقاتی از برنامه های بلند مدت این موسسه محسوب می شود.

وی به سه هزار کیلومتر مرز آبی کشور اشاره و بیان کرد: راه اندازی ناوگان تحقیقاتی اقدامی ضروری ومقدماتی برای حضور جمهوری اسلامی در باشگاه اقیانوسی جهان محسوب می شود.

وی گفت: طراحی و ساخت کشتی تحقیقاتی توسط متخصصان ایرانی زمینه ای برای ورود جمهوری اسلامی به عرصه های اقیانوس شناسی جهان است.

*ارتقا جایگاه جمهوری اسلامی در عرصه اقیانوس شناسی *

رییس موسسه ملی اقیانوس شناسی، محل استقرار این شناور تحقیقاتی را چابهار ذکر کرد و گفت: شناخت بیشتر خلیج فارس و دریای عمان، انجام تحقیقات دریایی در اقیانوس هند و ورود به طرح های تحقیقاتی اقیانوس هند در راه اندازی این مرکز تحقیقات دریایی هدفگذاری شده است

وی با اشاره به تلاش برای ارتقا جایگاه جمهوری اسلامی ایران در حوزه اقیانوس شناسی تاکید کرد: طبق توافقی که در طی برنامه دیده بانی جهانی اقیانوس هند صورت گرفت ایران به عنوان نماینده کشورهای منطقه خلیج فارس و دریای عمان درسه طرح بزرگ اقیانوس شناسی اقیانوس هند مشارکت دارد.

وی توسعه ایستگاه تحقیقاتی بوشهر ، قشم و آبادان را ازدیگر برنامه های این موسسه اقیانوس شناسی عنوان کرد.

دکتر چگنی خاطرنشان کرد:۲۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری برای ایجاد مرکز منطقه هشدار مخاطرات دریایی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصویب شده است.

*جلوگیری از مصادره نام ومحتوا خلیج فارس با جهاد علمی *

دکتر چگنی معتقد است: با گسترش کارهای علمی در حوزه خلیج فارس و به خصوص اقیانوس شناسی می توان جلوی سوء استفاده کشورهای منطقه و کشورهای غربی در بکار گیری اسامی مجعول برای خلیج فارس را گرفت.

وی جلوگیری از مصادره نام ومحتوای خلیج فارس را نیازمند جهاد علمی دانست.

رییس موسسه ملی اقیانوس شناسی ابراز امیدواری کرد: با همکاری تشکل های علمی و پژوهشی دریایی و جلب همکاری همه دستگاههای ساحلی و دریایی به خصوص در جنوب کشور بتوانند یک تحول علمی در بحث اقیانوس شناسی و علوم و فنون دریایی ایجاد کنند.

*تدوین اطلس اقیانوس شناسی خلیج فارس*

رییس موسسه ملی اقیانوس شناسی همچنین از تدوین مجموعه علمی اقیانوس شناسی خلیج فارس منظر فیزیک دریا، شیمی دریا، زمین شناسی، زیست شناسی، بوم شناسی و تاریخ خبر داد.

وی اظهار داشت: این مجموعه در قالب طرح تدوین اطلس اقیانوس شناسی خلیج فارس در برنامه کاری این موسسه قرار دارد.

وی همچنین گفت: تحقیقات پژوهشی در خلیج فارس در خصوص آب سنگ های مرجانی انجام شده است.

وی با ذکر اینکه مجموعه یافته های این تحقیق در کتابی به زبان فارسی چاپ شده خاطر نشان کرد: ۳۴ گونه از مرجان های خلیج فارس دراین کتاب معرفی شده است.

دکتر چگنی افزود: در خصوص حقوق دریاها کتابی چاپ شده که کلیه مسایل حقوقی خلیج فارس را شامل می شود.

وی گفت: طرح های تحقیقاتی به طور خاص از جمله پیش بینی امواج در خلیج فارس در چند سال اخیر برای سازمان دریانوردی اجرا شده که در حال حاضر مجددا این طرح ها با استفاده از مدل های دیگری انجام می شود.

وی اظهار داشت: درجریان این طرح ها مواردی مانند استحصال انرژی از جمله انرژی باد، موج، جریان آب، اختلاف تراز، جزر و مد مدل سازی و مورد محاسبه قرار می گیرند.

دکتر چگنی با اشاره به انجام مطالعات مربوط به سواحل خلیج فارس در بخش هرمز و بخش سواحل استان هرمزگان ابراز امیدواری کرد: دیگر موارد مطالعات ساحلی خلیج فارس به خصوص در زمینه های زیست شناسی و شیمی دریا را انجام دهند.

*مجله خلیج فارس با زبان انگلیسی منتشر می شود*

وی از انتشار قریب الوقوع مجله خلیج فارس با زبان انگلیسی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این مجله با همکاری دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر و صاحب امتیازی انجمن علوم و فنون دریایی در خصوص خلیج فارس منتشر می شود .

وی محتوای و سبک این کتاب را علمی و اقیانوس شناسی با محوریت خلیج فارس ذکر کرد.

 

 

    نظرات