نمره مردودی به گود‌برداری و تخریب‌ غیراصولی ساختمان‌های تهران

نمره مردودی به گود‌برداری و تخریب‌ غیراصولی ساختمان‌های تهران

www.banaNews.irمعاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران با بیان اینکه میزان حوادث ناشی از گودبرداری‌های غیراصولی در تهران نگران‌کننده است، گفت: به گودبرداری و تخریب ساختمان‌های نمره مردود می‌دهیم چرا که این اقدامات با شرایط و تکنولوژی روز دنیا فاصله زیادی دارند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) داود براتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه آمار گودبرداری‌های غیر‌اصولی که در تهران حادثه‌ساز شده‌اند، نگران‌کننده است،‌ گفت: در سال ۸۵ و ۸۶ پیگیر این موضوع بودیم و قدری این حوادث را کاهش دادیم ولی به نقطه ایده‌آل نرسیده‌ایم.

معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران به حادثه ریزش ساختمان بلوار فردوس (غرب تهران) اشاره کرد و گفت: ۲۴ نفر در این ساختمان سکونت داشتند که حدود ۲۰ نفر از آنها قبل از وقوع حادثه محل را ترک کردند؛ که در غیر ‌این‌ صورت، این حادثه تلفاتی را بر جا می‌گذاشت.

* شروع ساختمان سازی توسط افراد غیرمتخصص

براتی با تأکید بر این موضوع که خسارت این حادثه بسیار زیاد بود، گفت: ۳ نفر در این حادثه جان باختند و در مجموع هزینه‌های مستقیم و غیر‌مستقیم این حوادث بسیار زیاد است.

معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران با تأکید بر این موضوع که ساختمان‌سازی باید با‌دقت و حساسیت انجام شود، گفت: از صفر تا ۱۰۰ این صنعت باید بادقت انجام شود؛ اما متأسفانه در نقطه شروع که تخریب است کار به‌دست افراد غیر‌مسئول و ناآشنا داده می‌شود و حوادث این‌چنینی پیش می‌آید.

براتی با بیان اینکه مهندسین ناظر مسئولیت بالایی دارند، گفت: گروه کارشناسی که از محل حادثه بلوار فردوس بازدید کرده‌اند، گزارش داده‌اند که ساختمان فروریخته بدون سازه ایمنی بوده است.

وی با اشاره به اینکه پیمانکار حادثه ساختمان بلوار فردوس ضعیف عمل کرده است،‌ گفت: در این‌گونه حوادث باید ابعاد مختلف کار شناسایی شود. سازمان آتش‌نشانی در حال بررسی موضوع است و نتایج را حتماً به ارگان‌ها و سازمان نظام مهندسی ارجاع می‌دهد.

*سازه نگهبان ساختمان ناقص بود؛ مجری باید پاسخگو باشد

معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران با بیان اینکه اجرای سازه نگهبان الزامی است، گفت:‌ سازه نگهبان این ساختمان نقص داشته و باید مجری پاسخ دهد چرا این سازه را به درستی انجام نداده است.

*مالک، ناظر و مجری همه باید پاسخگو باشند

به گفته براتی، مالک، ناظر و مجری همه باید پاسخگو باشند.

وی با بیان اینکه نقطه شروع هر ساختمان تخریب است و باید در همان ابتدا کار به صورت کارشناسی انجام شود، گفت: متأسفانه مالکان برای اینکه هزینه‌های خود را کاهش دهند یک لودر می‌آورند و می‌گویند گودبرداری کنید و اصلاً کار مهندسی صورت نمی‌گیرد.

براتی به حوادث گود‌برداری در سال‌های قبل اشاره کرد و گفت: در سال ۸۵ ، ۱۳۰ حادثه گودبرداری داشته‌ایم که این حوادث ۲۱ فوتی و ۶۰ مصدوم برجا گذاشت.

وی ادامه داد: همچنین در سال ۸۶ ، ۲۳۸ حادثه گودبرداری اتفاق افتاد که ۲۸ فوتی و ۱۲۶ مصدوم بر جا گذاشت. در سال ۸۷ ، ۲۳۳ حادثه گودبرداری ۳۶ فوتی و ۹۱ مصدوم داشت.

معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران افزود: در سال ۸۸ ، ۱۷۷ حادثه گودبرداری ۱۵ فوتی و ۵۸ مصدوم بر جای گذاشت و در سال ۸۹ ، ۷۳ حادثه گودبرداری داشته‌ایم.

براتی بیان کرد: از سال ۸۶ تا ۸۹ روند کاهش را داشته‌ایم ولی به نقطه مطلوب در این زمینه نرسیده‌ایم.

معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران با بیان اینکه سازمان آتش‌نشانی تعهدنامه محضری در ابتدای کار از مالکان می‌گیرد، گفت: آتش‌نشانی این کار را انجام می‌دهد تا مالکان، قواعد و مقررات ایمنی را در مراحل گودبرداری انجام دهند، در غیر این صورت باید پاسخگو باشند و به همین دلیل، حوادث تاحدودی کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه حوادث گودبرداری‌های غیراصولی نگران‌کننده است، گفت: به گودبرداری و تخریب ساختمان‌ها در تهران نمره مردودی می‌دهیم؛ چراکه این اقدامات با شرایط و تکنولوژی روز دنیا فاصله زیادی دارد.

 

 

    نظرات