پازل آزادراه تهران ـ شمال سرانجام تکمیل می‌شود

پازل آزادراه تهران ـ شمال سرانجام تکمیل می‌شود

www.BanaNews.irمطالعات ساخت آزادراه تهران ـ شمال برای نخستین بار با وعده پنج ساله برای ساخت، در سال ۱۳۵۶ به تصویب رسید و هزینه آن طبق نظر فرانسوی‌هایی که داوطلب اجرای آن بودند تا پایان زمان ۱۰ ساله پس از بهره‌برداری حدود ۷۵۰ میلیارد ریال برآورد شده بود، اما در نهایت کلنگ آن در سال ۱۳۷۵ به زمین خورد و قرارداد مشارکت با بنیاد مستضعفان با برآورد دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و سهم‌الشراکه وزارت راه به مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال به صورت مقطوع جهت تملک اراضی به وسیله دولت و بقیه تعهدات و هزینه‌های تکمیل و بهره‌برداری توسط بنیاد منعقد شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)، گره‌ها و مشکلات متعدد، ساخت و عملیات این پروژه را متوقف کرد و به سال ۱۳۸۲ کشاند؛ به‌طوریکه در آن سال قرارداد ساخت منطقه یک این آزادراه با یک شرکت چینی به مبلغ ۲۴۵ میلیون دلار امضا شد، اما به دلیل بروز مشکل در باز کردن اعتبار اسنادی (LC) توسط ایران، نارضایتی از مدیریت شرکت چینی، تملک اراضی، موافقت بیمه چین و بسیاری از عوامل دیگر به تعویق افتاد و عملا اعتبار اسنادی آن تا اواخر سال ۱۳۸۵ باز نشده بود که به دلیل گذشت مدت زمان طولانی و مقطوع بودن قرارداد، پیمانکاران چینی خواستار تغییر و افزایش قیمت تا ۷۹۰ میلیون دلار شدند که سال گذشته با ۴۰۰ میلیون دلار دوباره با شرکت جدید چینی قرارداد امضا و مقرر شد به مدت سه سال منطقه یک این آزادراه به طول ۳۲ کیلومتر (کن تا دوآب شهرستانک) تحویل داده شود.

اما درصورتیکه قرار بود ۵۰ درصد سرمایه‌گذاری ساخت این قطعه از سوی فرانسوی‌ها و ۵۰ درصد از سوی چینی‌ها تامین ‌شود، سال ۸۸ وزیر راه وقت از کنار گذاشته شدن فرانسوی‌ها از مشارکت در ساخت آزادراه تهران ـ شمال خبر داد.

درنهایت بنا شد شرکت سرمایه‌گذار چینی جایگزین فرانسوی‌ها شود که این امر پس از طی پروسه‌های گوناگون و زمان‌بر انجام و مقرر شد که قطعه‌ یک این آزادراه به طور کامل توسط چینی‌ها ساخته ‌شود؛ این در حالی است که پس از تعیین سرمایه‌گذار، این پروژه با مشکل تامین اعتبار مواجه شد و تا تزریق بودجه، پروژه با اعتبار موجودی خود در حال انجام بود.

در این راستا مهندس احمد صادقی - مدیرعال شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور- در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره آزادراه تهران شمال اظهار کرد: قطعه چهار این آزادراه از چالوس به مرزن‌آباد به طول ۲۰ کیلومتر توسط پیمانکار ایرانی در حال اجرا است که در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

وی در ادامه با اشاره به این‌که منطقه یک این آزادراه توسط شرکت چینی در حال احداث است و بیش از ۷۰ در صد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت:

طول این قطعه که از تهران آغاز و به شهرستانک ختم می‌شود ۳۲ کیلومتر است و مراحل احداث آن تا پایان سال ۹۱ به اتمام می‌رسد.

عقد قرارداد منطقه اول به صورت EPC و فاینانس با پیمانکار چینی STA انجام شده است و تاکنون حفاری تونلهای بلند تالون و تونل اکتشافی آن در مجموع به طول ۹۸۰۰ متر انجام شده است.

وی عملکرد پیمانکاران ایرانی و خارجی را مطلوب ارزیابی و اظهار کرد: احداث این آزادراه به بیش از دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد این در حالی است که کل اعتبار اختصاص یافته به این پروژه طی پانزده سال گذشته کمتر از ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است بنابراین هر دو گروه پیمانکاران تاکنون خوب کار کرده‌اند.

صادقی با اشاره به این‌که منطقه دوم توسط بنیاد جانبازان ساخته می‌شود، اظهار کرد: در منطقه دو حفاری تونل البرز به طول شش هزار کیلومتر آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: با بیان این‌که تونل آزمایشی یا دسترسی به طول ۵۰۰ کیلومتر در این منطقه حفر شده و عملیات اجرایی به سرعت ادامه دارد.

معاون وزیر راه و ترابری با بیان این‌که منطقه سوم هم دست نخورده است، گفت: در قطعه سه در حال مذاکره با کنسرسیومی شامل سه شرکت ایرانی هستیم.

از سوی دیگر مهندس علی نیکزاد ـ سرپرست وزارت راه و ترابری ـ چندی پیش ابراز امیدواری کرد با توجه به اجرای عملیات اجرایی در قطعه‌های یک و چهار آزادراه تهران- شمال و آغاز احداث قطعه‌های دو و سه در سال جاری، این پروژه تا پایان دولت دهم به بهره‌برداری می‌رسد.

به نظر می‌رسد با توجه به توان داخلی و مدیریت بالا در حوزه حمل و نقل، اگر عملیات ساخت پروژه آزادراه تهران – شمال از ابتدا به پیمانکاران ایرانی سپرده شده بود، شاید تاکنون مورد بهره‌برداری قرار گرفته بود.

 

    نظرات