سازه‌های فضاکار مصرف مصالح ساختمانی را کاهش داد

سازه‌های فضاکار مصرف مصالح ساختمانی را کاهش داد

www.BanaNews.irدبیر علمی یک کنفرانس تخصصی با بیان اینکه سازه‌های فضاکار مصرف مصالح ساختمانی را کاهش داد، گفت: از حدود ۴۰ سال پیش در زمینه سازه‌های فضاکار در کشور کارهای خیلی خوبی انجام شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دبیر اجرایی دومین کنفرانس بین المللی معماری و سازه و سومین کنفرانس ملی سازه های فضا کار با بیان این مطلب گفت: در قطبهای علمی سعی می شود تا انتقال دانش از فضاهای بین المللی به فضاهای دانشگاهی و بومی سازی علوم انجام شود.

سید علیرضا به نژاد با بیان اینکه هموار کردن مسیر به توسعه سازه های فضاکار در کشور کمک کرده است، افزود: تصویب آیین نامه سازه های فضاکار و افزودن ردیف های مربوطه در فهرست بها ابنیه باعث شد تا مشاوران بتوانند سازه فضاکار را در سیستم های ساخت و ساز بیشتر مورد استفاده قرار دهند به طوری که بزرگ ترین مصرف کنندگان از جمله شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور که متولی ساخت و ساز فضاهای ورزشی است بتواند از این سازه ها بهره گیرد.

وی اضافه کرد: فضاهایی که با دهانه های چند ده متری به بالا ساخته می شوند گزینه های مختلفی برای ساخت و ساز دارند به عنوان نمونه در سیستم های قدیمی مثل خرپا و قاب با چندین برابر مصالح، فضاها را می پوشاندند در حالی که با سازه های فضاکار در مواردی تا حدود یک چهارم میزان مصرف مصالح کاهش پیدا می کند.

به گفته به نژاد خانواده سازه های فضاکار بسیار بزرگ است و به طور عمده برای دهانه های بزرگ استفاده می شود. او با تصریح این که مهم ترین نوع سازه ها،سازه های فضاکار شبکه ای است،ادامه داد: علاوه بر این سازه های فضاکار پارچه ای و کششی هم نمونه های خوبی هستند که در ورزشگاه های کشور در حال استفاده هستند.

دبیر اجرایی کنفرانسها خاطر نشان کرد:در دنیا انجمن های بین المللی مانند انجمن پوسته و سازه های فضاکار ۵۲ سال است که در زمینه سازه های فضاکار فعالیت می کنند و از حامیان دو کنفرانس معماری و سازه های فضاکار ایران هستند.

در ادامه این نشست خبری محمد مهدی محمودی، دبیر شورای راهبردی کنفرانس ها با اشاره به برگزاری موفقیت آمیز دور قبلی کنفرانس های مذکور در سال ۸۶، افزود: قطب علمی فناوری معماری دانشگاه تهران از ۲۵ تا ۲۸ اردیبهشت جاری در راستای توسعه دانش معماری و سازه، گسترش اطلاعات علمی، تبادل تجربیات متخصصان و اندیشمندان در حوزه فناوری معماری و سازه و پرداختن به نیازهای این بخش از جامعه میزبان بزرگترین رویداد تخصصی معماری و سازه با حضور صاحب نظران برجسته ملی و بین المللی به همراه معماران، مهندسان و دانشجویان است.

محمودی با بیان این که در ۴ سال گذشته بسیاری از دستاوردهای کنفرانس های قبلی از جمله ایجاد رشته های جدید دانشگاهی مانند تکنولوژی معماری در بخش معماری وسازه، تغییر در قوانین ساخت و ساز، تدوین و تصویب آیین نامه سازه های فضاکار و اجرایی شدن بسیاری از پروژه های سازه های فضاکار جامه عمل پوشیده است، خاطر نشان کرد: حضور و حمایت معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری به عنوان یکی از حامیان این دو کنفرانس موجب خواهد شد تا موضوعات و مباحث جدیدی که در این دو کنفرانس مطرح می شود در آینده نزدیک و با کمک این معاونت در آیین نامه ها، فهرست ها و مصوبات ساخت و ساز تأثیر بگذارد.

وی با بیان این که حامیان کنفرانس ها در سه رده رسانه ای، علمی و مالی دسته بندی شده اند، تصریح کرد: معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی، معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری، شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران، جامعه مهندسان مشاور ایران، سازمان نظام مهندسی کشور و استان تهران، شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی و پژوهشکده زلزله شناسی و مهندسی زلزله و کمیسیون ملی یونسکو حمایت خود را از این دو کنفرانس اعلام کرده اند.

وی درباره حمایت نهادهای بین المللی از برگزاری این دو کنفرانس گفت: علاوه بر کمیسیون ملی یونسکو، انجمن های معتبر بین المللی (IASS , IJSS) نیز حمایت خود را اعلام کرده اند که در تثبیت جایگاه علمی ایران نقش مهمی دارد.

او همچنین از درج اطلاعات کنفرانس‌ها در وبگاه‏های خارجی از جمله, IASS , All Conferences ,IMS , Tensinet Conference Alert و دعوت از مسئولان شرکت‏ها و موسسات متخصص معتبر در دنیا (Hightex-MakMAX-IMS) برای حضور در کنفرانس ها خبر داد.

در ادامه کتایون تقی زاده، دبیر کمیته علمی سومین کنفرانس ملی سازه های فضاکار درباره تعداد سخنرانی های این کنفرانس گفت: از مجموع ۱۰۷ سخنرانی در نظر گرفته شده در ۴ روز برگزاری کنفرانس، ۵۳ سخنرانی برای کنفرانس معماری و سازه و ۵۴ سخنرانی برای کنفرانس سازه های فضاکار است.

تقی زاده درباره تعداد مقالات این کنفرانس ها نیز تصریح کرد: از ۱۵۸ مقاله ارائه شده تعداد ۱۲۸ مقاله پذیرفته شده که ۵۶ مقاله بصورت سخنرانی و ۷۲ مقاله بصورت پوستر عرضه خواهد شد.او تعداد اعضای کمیته علمی دو کنفرانس را ۴۴ نفر اعلام کرد.

تقی راده با بیان این که کنفرانس بین المللی معماری و سازه، فرصتی برای گردهمایی صاحب نظران، متخصصان، اندیشمندان و دانشجویان در حوزه معماری، سازه و تکنولوژی معماری است، امکان تبادل نظر و ایجاد ارتباط علمی با دانشگاه ها و مراکز تخصصی ایران و جهان در زمینه مفاهیم مشترک معماری، سازه، تکنولوژی معماری، فناوری‏های نوین و تاثیر سازه در شکل گیری معماری را از اهداف کنفرانس معماری و سازه برشمرد.

دبیر کمیته علمی کنفرانس سازه های فضاکار درباره مشخصات کمیته های برگزار کننده کنفرانس ها گفت: علاوه بر اعضای اصلی دو کنفرانس در مجموع ۳۹ نفر نیروی موظف و ۹۲ نفر بصورت داوطلب در کمیته های مختلف از جمله کمیته برگزاری و برنامه ریزی، کمیته علمی، کمیته روابط عمومی و ارتباطات، کمیته اجرایی و لجستیک، برنامه های جانبی و حامیان و کمیته روابط بین الملی فعالیت می کنند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: ۲۱ سخنران بین المللی از کشورهای آلمان، سنگاپور، ژاپن، لهستان، ایتالیا، اتریش، استرالیا، چین، نیوزلند، دانمارک و اوکراین حضور دارند که ۱۷ سخنرانی در کنفرانس معماری و سازه و ۱۴ سخنرانی در کنفرانس سازه های فضاکار انجام خواهد شد.

تقی زاده یورگ اشلایش از آلمان، کوریومیورا و ماسائو سایتو از ژاپن، تین لن از چین و پروفسور اندروچارلستون از نیوزلند را برجسته ترین سخنرانان بین المللی این کنفرانس ها برشمرد.علاوه بر این پروفسور هوشیار نوشین، رییس افتخاری کنفرانس سازه های فضاکار، دکتر جهانگیر درویش، دکتر سعید صدری و دکتر ایرج اعتصام نیز به عنوان اساتید برجسته مقیم خارج از کشور در این کنفرانس ها سخنرانی خواهند داشت.

وی با اشاره به برگزاری ۴ مسابقه در ۴ روز برگزاری کنفرانس ها،مسابقات پایان نامه برتر دانشجویی، معماری الگوی سالن های ورزشی، فناوری برتر در معماری و طراحی مجموعه های نوین ورزشی از آن جمله برشمرد.

وی درباره برگزاری کارگاه های تخصصی در حوزه معماری و سازه نیز خاطر نشان کرد: ۱۴ کارگاه تخصصی در حوزه معماری، سازه و سازه‏های فضاکار توسط قطب علمی فناوری معماری دانشگاه تهران برگزار خواهد شد که اساتید برجسته ایرانی و بین المللی هدایت آن را بر عهده دارند.تقی زاده در خصوص برگزاری همزمان نمایشگاه با دو کنفرانس معماری و سازه گفت: نمایشگاه تخصصی معماری، سازه و سازه های فضاکار با ۷۴ غرفه در محل فعلی نماز جمعه تهران برگزار می شود.

تقی زاده تولید کنندگان و شرکت های خصوصی مرتبط با صنعت معماری و سازه، رسانه های تخصصی معماری، انجمن های تخصصی معماری، سازه و سازه های فضاکار ایرانی و بین المللی، دانشگاه ها و سازمان های دولتی را از شرکت کنندگان در این نمایشگاه دانست.

وی در ادامه توسعه و ترویج دانش در زمینه معماری و سازه‏های فضاکار، فراهم آوردن بستری برای ارایه نتایج تحقیقات محققان در زمینه معماری و سازه های فضاکار به علاقه مندان و بحث و تبادل نظر برای گسترش و تعمیق فعالیت‏های تحقیقاتی، توسعه و ترویج مهارت های مورد نیاز مدیران و متخصصان معماری و سازه های فضاکار، ایجاد و توسعه شبکه های متخصصان و کارشناسان معماری و سازه های فضاکار در کشور و فراهم آوردن زمینه ای برای آشنایی مدیران و کارشناسان سازما نهای مختلف با محققان و فعالیتهای تحقیقاتی در زمینه معماری و سازه های فضاکار در جهت بهره گیری از نتایج تحقیقات کاربردی را از اهداف سومین کنفرانس ‏ملی سازه های فضاکار برشمرد.

تقی زاده درباره محورهای این کنفرانس، ویژگی‏های معماری سازه های فضاکار، فرمشناسی در سازه های فضاکار، تأثیر متقابل فرم معماری و رفتار سازه ای، ویژگی های مصالح ( اعضای سازه و پوشانه ها)، روشها و فرآیندهای تولید، ساخت، نصب و اجرا و مدیریت کیفیت را از این جمله برشمرد.

    نظرات