مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی هشدار داد:از خرید سنبل آبی این گیاه زیبای سرطانزا بپرهیزید

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی هشدار داد:از خرید سنبل آبی این گیاه زیبای سرطانزا بپرهیزید

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی هشدار داد:از خرید سنبل آبی این گیاه زیبای سرطانزا بپرهیزید

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی به شهروندان توصیه کرد که گیاه سنبل آبی را برای تزئین سفره های هفت سین منازل خود خریداری نکنند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی،تورج همتی ادامه داد:  شهروندان از مضرات پرورش و نگهداری گیاه مهاجم سنبل آبی  و تاثیر آن بر سلامت زیستمندان مطلع باشند و از خرید آن بپرهیزند.

وی افزود:سنبل آبی گیاهی آبزی با نام علمی (Mart.) Solms Eichhornia crassipes  بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری است که  در مناطق خارج از محدوده بومی خود اغلب یک گونه مهاجم شناخته می شود .

همتی ادامه داد: سنبل آبی ممکن است بالاتر از سطح آب به اندازه ۱ متر از نظر ارتفاع رشد کند و دارای برگ های گسترده ، ضخیم ، براق و تخم مرغی شکل ۱۰ تا ۲۰ سانتی متری است که در سطح آب شناور است .

وی با اشاره به اینکه این گیاه دارای ریشه های ارغوانی سیاه آزاد است و سنبله ای با  ۸ تا ۱۵ گل زیبا دارد گفت: عمدتا رنگ گل‌ها طیفی از رنگ‌های بنفش، صورتی و ارغوانی است و متاسفانه به دلیل زیبایی گل های آن ، در گل فروشی ها عرضه می شود.

این مقام مسئول ادامه داد:سنبل آبی به وسیله دم برگهایی که تغییر شکل یافته اند و به شکل اسفنجی در آمده اند میتوانند روی سطح آب شناور بماند و به وسیله استولون ( ساقه های رونده یا بندهای ریشه زا) تکثیر می شود .

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان ادامه داد؛سنبل آبی یکی از سریع الرشد ترین گیاهان شناخته شده است که به تولید مقادیر زیادی بذر و قابلیت دوام ۳۰ ساله شهرت دارد و به لحاظ آنکه یک گیاه غیر بومی است، در صورت فراهم شدن شرایط رویشی مناسب، به طور جدی حیات سایر زیستمندان آبزی و کنار آبزی را به مخاطره می اندازد.

وی افزود:با گسترش این گیاه بر روی سطح آب، به میزان قابل توجهی از رشد و گسترش سایر گیاهان آبزی بومی عرصه های آبی کاسته شده و همانند فرشی گسترده پهنه آبی را اشغال می کند. از یک سو از نفوذ نور خورشید به لایه های زیرین آب جلوگیری نموده و از سوی دیگر از تبادل اکسیژن میان هوا و بخشهای عمقی آب ممانعت به عمل می آورد .

وی بااشاره به اینکه این گیاه اولین بار در سال ۱۳۹۰ در تالاب عینک شهر رشت دیده شده است و متاسفانه در حال حاضر در سطح وسیعی از کشور تکثیر و خرید و فروش می شود، هشدار داد:ریشه های این گیاه جاذب آلاینده ها، فلزات سنگین و مواد سمی  است و بنابر این گیاهی سمی و سرطان زا شناخته شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در پایان اظهار داشت :برای هر فرد ایرانی شناخت و کنترل و حذف کامل این گیاه از وظایف ملی محسوب شده و امید است با همکاری و درایت عموم مردم و مساعدت و پشتیبانی کلیه نهادهای دولتی و غیر دولتی، هر چه زودتر این گیاه خطرناک از کشور ایران به طور کامل حذف شود.
@shamekhkhabar

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات