آب برای همه و ما با همه ایم و همه هم برای حفظ آب با ما باشند

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کرمانشاه در مصاحبه ای اختصاصی با مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه بر حفاظت همه از آب و پایبندی به شعار روز جهانی آب با موضوع آب برای همه تاکید ورزید. روز جهانی آب ایده ای بود که در سال ۱۹۹۲، در بیست و یکمین دستور جلسه کنفرانس محیط زیست و توسعه سازمان ملل در شهر ریودوژانیرو برزیل رسماً مطرح شد. این روز در همه جای دنیا همه ساله در ۲۲ مارس (دوم فروردین ماه) جشن گرفته می شود. با توجه به قرار گرفتن روز جهانی آب با تعطیلات نوروز در ایران، ۱۳ اسفندماه به عنوان روز ملی آب نامگذاری شده است؛ این روز بر اساس تقویم ایران باستان، روز نوروز آب و رودخانه ها بوده است. به بیانی ساده تر در ایران باستان خیلی پیشتر اهمیت آب و روز آب دیده شده است چرا که ایرانیان می دانستند در فلاتی خشک و نیمه خشک زندگی می کنند و باید با شرایط آن سازگار شوند. قنات شاهکار مهندسی ایرانیان برای استفاده پایدار از منابع آب است.

درویشی با بیان اینکه در تعالیم اسلامی نیز آب مظهر پاکی و تطهیر بوده است، خداوند به صراحت منشا همه چیز را آب می داند و زنده و زندگی را بر پایه آن نهاده است. تعالیم ما لبریز از قداست بخشی به آب و اهمیت دادن به آن است اگرچه گاهی رفتارمان برای عمل به این تعالیم کارساز نبوده است.  هر سال سازمان ملل متحد شعاری برای روز جهانی آب انتخاب می کند که شعار امسال آب برای همه است. سازمان ملل متحد، شعار روز جهانی آب ۲۰۱۹ را «آب برای همه» با موضوع" کسی بی بهره نمی ماند" تعیین نمود. که منطبق بر دستور کار ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار بوده و نشان دهنده این موضوع است که همگام با پیشرفت توسعه پایدار هر فردی باید از آن سود ببرد. ششمین هدف توسعه پایدار، اطمینان از دسترسی به آب و مدیریت پایدار آن برای همه مردم تا سال ۲۰۳۰ است. به این معنا که هر کس در هر جای کره زمین و با هر ملیت و قومی که باشد، دسترسی به آب برای او یک حق انسانی است.

درویشی با اشاره به مضامین روز جهانی آب که در فکت شیت یونسکو نیز ذکر شده است تامین آب مطمئن را جزو رسالتها و ماموریتهای سازمانی شرکت دانست. در تامین آب برای همه باید به یک مفهوم ساده اما جدی و مهم اشاره کرد و آن آب مطمئن است. آب مطمئن، آبی  آشامیدنی است که خدمات مدیریت شده مطمئنی آن را در اختیار می گذارد به این معنی که در محلی که نیاز است در دسترس و فراهم باشد و عاری از آلودگی باشد. به عبارتی دیگر آب مطمئن ضمن اینکه در دسترس و فراهم است باید سالم نیز باشد. یعنی اینکه روستاهای دور دست ما حق این را دارند که در محل سکونت خود از آب مطمئن و سالم بهره مند باشند و اگر کسی برای آنها و تامین آنها فعالیت می کند منتی بر آنها نمی تواند بگذارد بلکه به حق انسانی آنان احترام گذاشته اند و باید این کار را بر اساس قوانین و مقررات انجام بدهند. در کنار این بهره مندی از آب ، بهره بردار که بر اساس شعار امسال ملل متحد"همه" است باید بداند چگونه خود را با شرایط کم آب سازگار نماید و حقوق همه انسانهای دیگر در درست مصرف کردن را رعایت کند.

وی در اشاره به بخشی دیگر از این پیام که در تامین آب باید گروه های محروم؛ زنان، کودکان، پناهندگان، افراد بومی، افراد معلول و بسیاری از مردم  که اغلب نادیده گرفته می شوند مورد توجه جدی باشند. زنان در پرورش روشهای تربیتی برای حفاظت از منابع آب را بسیار مهم و رکنی زیرساختی دانست. گروههای محروم اگر از آب مطمئن و بهداشتی بهره مند شوند بهتر می توانند برای برون رفت از فقر و محرومیت تلاش کنند. بیماری ها کمتر می شود و جامعه ایمن تر. گاهی برخی تبعیض ها و نگرشها باعث می شوند تا عده ای از آب مطمئن بهره مند نباشند . تبعیض هایی همچون جنسیت، نژاد، قومیت، مذهب، زایش، قبیله، زبان و ملیت، معلولیت، سن و شرایط سنی و سلامتی، اموال، مالکیت، محل اقامت، وضعیت اقتصادی و اجتماعی و سایر عوامل مانند تخریب محیط زیست، تغییر اقلیم، رشد جمعیت، مناقشات، جابجایی اجباری و جریانهای مهاجرتی نیز می توانند با اثراتشان بر آب، گروههای محروم را تحت تاثیر قرار دهند. تلاش برنامه ریزان و تصمیم سازان باید مانع از اینگونه تبعیض ها باشد. شعار آب برای همه و هیچکس از آب بی بهره نمی ماند در پاسخ به حق انسانی همه مردم در داشتن آب است.

درویشی با اشاره به این مصداق ملل متحد که بیان می دارد هر که هستی و هرجا که هستی...آب حق انسانی توست به روشنی آب را از همه معادلات سیاسی و اقتصادی و...پاک می کند و آن را به ورطه حق انسانی می برد. حقی که باید در ادای آن عدالت و کارآمدی داشت. آب زیربنای سلامت عمومی است و بنابراین آب برای توسعه پایدار و یک جهان پایدار و موفق حیاتی است. درویشی با بیان دلایل یونسکو برای حفاظت از آب به نقل بخشهایی از ÷یام روز جهانب آب پرداخت، همچنانکه ذکر شده ما نمی توانیم حرکت رو به جلویی داشته باشیم مادامیکه هنوز بسیاری از مردم بدون آب مطمئن زندگی می کنند. حق انسانی برای داشتن آب همه را در برمی گیرد بدون تبعیض، کافی، قابل قبول،  قابلیت دسترسی فیزیکی به آب و مقرون به صرفه بودن برای مصرف شخصی و خانگی که شامل آب برای آشامیدن، بهداشت شخصی، شستن لباسها، تهیه غذا و بهدشت فردی و خانگی است.

در شعار امسال "هیچکس بی بهره نمی ماند" یا کسی را جا نمی گذاریم می توان آن را با یک مثال عینی تر پیوند زد. فرض کنید عدم دسترسی به آب مانند بمباران جنگی است و برنامه ریز و تصمیم سازان وانت یا خودرویی با گنجایش کافی در اختیار دارند که مردم با سوار شدن آن می توانند از مهلکه جان سالم به در ببرند. در این خودرو کسی را نمی توان به صرف زن بودن، بچه بودن، معلول بودن، مذهب یا نژاد و امثال آن سوار نکرد... تامین آب برای همه است و همه و همه حق استفاده دارند و کسی نباید جا بماند و بی بهره باشد. تمام تلاش ما و همه نهادهای درگیر و ذی ربط باید برای این باشد که همه بهره مند شویم بدون آنکه منابع را به خطر بیندازیم و خود را سازگار کنیم قبل از آنکه خشکسالی و بدمصرفی  آینده امان را با مخاطره مواجه سازد. آب برای همه و ما با همه ایم و همه هم برای حفظ آب ما باشند.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای كرمانشاه

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای كرمانشاه

    شركت آب منطقه‌ای كرمانشاه یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات