تکثیر و پرورش عقرب در اسارت توجیه اقتصادی ندارد

تکثیر و پرورش عقرب در اسارت توجیه اقتصادی ندارد

تکثیر و پرورش عقرب در اسارت توجیه اقتصادی ندارد

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست در بخشنامه ای از توقف صدور مجوز طرح‌های تکثیر و پرورش عقرب خبر داد و گفت: با توجه به تهدید جدی و مخاطرات محیط زیستی ناشی از کاهش شدید یا حذف گونه‌هایی از عقرب‌ها در برخی از نقاط کشور، همچنین تخریب زیستگاه‌ها به علت حضور بیش از حد و اقدامات تخریبی صیادان این گونه، ضروری است اقدامات حفاظتی در این خصوص صورت پذیرد .

به گزارش«پارما» از پایگاه اطلاع رسانی سازمان محیط زیست ،حمید ظهرابی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست در بخشنامه ای از توقف صدور مجوز طرح‌های تکثیر و پرورش عقرب خبر داد و گفت: با توجه به تهدید جدی و مخاطرات محیط زیستی ناشی از کاهش شدید یا حذف گونه‌هایی از عقرب‌ها در برخی از نقاط کشور، همچنین تخریب زیستگاه‌ها به علت حضور بیش از حد و اقدامات تخریبی صیادان این گونه، ضروری است اقدامات حفاظتی در این خصوص صورت پذیرد .

وی پیشنهاد داد: با توجه به مستندات علمی در سراسر جهان تکثیر و پرورش عقرب در اسارت توجیه اقتصادی نداشته و چندان عملی نیست و تنها منجر به نابودی عقرب های بالغ و مولد برداشت شده از طبیعت می شود و همچنین زهر عقرب در مقیاس ذکر شده در دوره های آموزشی و تبلیغات موجود خریدار نداشته و لذا تاسیس مراکز تکثیر و پرورش و اجرای دوره های آموزشی جز ضرر برای طبیعت و سود به نفع دلالان این دوره ها نتیجه ای در بر ندارد .

این مقام مسئول با اشاره به ضرورت جلوگیری از طرح های تکثیر عقرب بیان کرد: تا اطلاع ثانوی از قبول درخواست‌های جدید طرح‌های تکثیر و پرورش عقرب خودداری به عمل آید. این موضوع شامل درخواستهایی که در حال رسیدگی و انجام برخی مکاتبات اداری هستند ولی هیچ مجوزی برای آنان صادر نشده، نیز می شود .

ظهرابی با توضیح درباره وضعیت شرکت های آموزشی برای پرورش عقرب گفت: از آنجائی که دوره های آموزشی تکثیر و پرورش عقرب صرفا برای کسب درآمد توسط شرکت های مزبور است، لذا با توجه به تاثیرات بسیار سوء برگزاری این دوره ها که توسط برخی نهادهای خصوصی، دولتی و دانشگاهی صورت می گیرد و تعارض شدید با ضوابط و مقررات محیط زیستی و وضعیت فعلی این ذخایر ژنتیکی دارد ، از ادامه این قبیل آموزش ها در استان ها ممانعت شود .

وی تاکید کرد:   مراکز دارای مجوز تکثیر و پرورش عقرب، می‌بایست به طور مداوم مورد پایش و بازرسی قرار گرفته و درصورت مشاهده هرگونه تخلف از جمله وجود تعداد عقرب بالغ و مولد بیش از مجوز و یا تخلفات دیگر مانند ایجاد آلودگی، با واحد مزبور برخورد قانونی و قاطع صورت گیرد .

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی با اشاره به برخورد با هرگونه برداشت عقرب از طبیعت خارج از ضوابط و مقررات ،اظهار کرد: محموله‌های عقرب کشف و ضبط شده از متخلفین برای طی مراحل قانونی به محل این معاونت منتقل شده و از رها سازی، قبل از تعیین گونه و محل پراکنش آن‌ها جداً خودداری شود.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات