افزوده شدن سه سکوی مسافری به ایستگاه راه‌آهن مشهد در سال جاری

افزوده شدن سه سکوی مسافری به ایستگاه راه‌آهن مشهد در سال جاری

www.BanaNews.irمدیر شرکت رجاء در خراسان گفت: در سال جاری اضافه شدن سه سکوی مسافری به چهار سکوی موجود جزو برنامه راه‌آهن است که این سه سکو، شش خط ریلی به آن اضافه می‌شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ، محمدرضا بلالی در جمع خبرنگاران با اشاره به ‌طرح توسعه ایستگاه قطار مشهد مقدس، اظهار داشت: طی دو سال اخیر فعالیت‌های بسزایی در این‌باره انجام شده است.

بلالی به نورپردازی دقیق و زیبای ایستگاه راه‌آهن مشهد اشاره کرد و گفت: تا چندی پیش سالن ایستگاه مشهد به صورت فعلی نبود؛ ساختمان انبار توشه، دفاتر راه آهن و رجاء را از سالن خارج کردیم و با تغییر چیدمان، محل نماز‌خانه تغییر کرد که با انجام این کار ۱۵۰۰ مترمربع به فضای سالن افزوده شد؛ البته این موارد جزو فاز یک بهینه سازی سالن ترانزیت است.

وی با بیان اینکه ۲۵ سرویس بهداشتی بسیار نوین و جهار سرویس بهداشتی برای معلولان در ایستگاه مشهد طی این مدت ساخته شد، تصریح کرد: اغلب سکوهای ایستگاه راه‌آهن مسقف نبود که با سازه فضایی اغلب آنها مسقف شد؛ همچنین خطوط شارژ و آب‌گیری بهینه‌سازی شد تا سیستم تهویه واگن‌ها به طور مطلوب عمل کند و هوای درون واگن مناسب باشد.

مدیر شرکت رجاء در خراسان با بیان اینکه پس از تصویب طرح جامعه ایستگاه مشهد، یک دستگاه ترن واش در این ایستگاه نصب شد، گفت: زیبا‌سازی نمای سکوی ایستگاه مشهد و بهینه‌سازی چینش غرفه‌ها در سالن، توسعه روشنایی زیرگذرهای سکوهای بین راه، نصب تابلوهای led و اطلاع رسانی و نصب روشنایی‌های جدید در سکوها، برخی از فعالیت‌هایی بود که طی دوسال اخیر در ایستگاه راه‌آهن مشهد انجام شد.

‌بلالی تصریح کرد: ساختمان اداره کل و نمازخانه نیز در بیرون از ایستگاه جا‌نمایی شده است که به زودی به محل مذکور منتقل می‌شوند که این امر موجب افزوده شدن ۱۵۰۰ متر مربع فضای جدید به ایستگاه می‌شود.

مدیر شرکت رجاء در خراسان به ایجاد ترمینال شماره دو در ایستگاه مشهد در آینده اشاره کرد و گفت: این مورد هنوز مصوب نشده است.

وی به احداث ۱۲خط پارکینگ قطار در ایستگاه مشهد اشاره کرد و افزود: قبلاً پارکینگ به اندازه‌ کافی برای توقف قطار‌ها در این ایستگاه وجود نداشت اما با ساخت ۱۲ خط پارکینگ این امکان میسر شد البته فواصل پارکینگ‌ها به گونه‌ای است که در آینده بتوان آنها آسفالت کرد تا قطارها ‌همان جا تجهیز شوند.

بلالی تصریح کرد: در سال جاری اضافه شدن سه سکوی مسافری به چهار سکوی موجود جزو برنامه راه‌آهن است که این سه سکو، شش خط ریلی به آن اضافه می‌شود البته یکی از این سکوها در حال ساخت است و به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

* روزانه ۷۰ رام قطار در ایستگاه راه‌آهن مشهد تردد دارد

بلالی تصریح کرد: هم اکنون روزانه به طور میانگین ۷۰ رام قطار به صورت ۳۵ رام ورود و ۳۵ رام خروج با ظرفیت ۳۵ هزار نفر به صورت رفت و برگشت به ایستگاه مشهد ورود و خروج دارد.

بلالی با اشاره به اینکه در ایام نوروز روزانه ۸۵ رام قطار به صورت رفت و برگشت در ایستگاه مشهد تردد داشتند، گفت: ظرفیت این تعداد رام قطار ۴۶ هزار و ۱۰۰ نفر در روز بود که از ایستگاه مشهد خارج و یا به این ایستگاه وارد می‌شدند.

مدیر شرکت رجاء در خراسان ادامه داد: تعداد مسافر جابه‌جا شده در سال ۵۷ در ایستگاه راه‌آهن مشد ۱٫۶میلیون مسافر بود که این رقم در سال ۸۹ به ۱۳٫۱میلیون نفر افزایش یافت.

* توسعه ایستگاه راه‌آهن مشهد جزو مصوبات هیئت دولت است

بلالی با بیان اینکه اعتبارات توسعه ایستگاه مشهد توسط راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت رجاء تامین می‌شود، ادامه داد: در سال ۱۳۸۷حدود ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون اعتبار برای این ایستگاه در نظر گرفته شد و اعتبارات در سال جاری حدود ۱۰ میلیارد تومان در بخش رجاء بود و ‌راه‌آهن هم در بخش مسافری حدود ۱۲ میلیارد تومان اختصاص داد.

وی با اشاره به اینکه توسعه ایستگاه مشهد جزو مصوبات هیئت دولت است، گفت: اگر گمرک و شرکت نفت از اینجا بروند فضای آنها به ترمینال شماره دو ایستگاه مشهد اختصاص می‌یابد البته ساخت و توسعه ایستگاه‌ها به بخش راه‌آهن واگذار شده است.

مدیر شرکت رجاء در خراسان ادامه داد: مدیریت رجاء در مشهد علاوه بر بخش‌های راهبری و خدمات ایستگاهی، بخش فنی را پوشش می‌دهد که شامل تعمیر واگن و تعمیرات سالیانه است.

وی اضافه کرد: طرح کلی توسعه کارخانجات بهسازی و توسعه ایستگاه مشهد ‌مصوب شده است که ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد.

* ۵۰ درصد حرکت قطارهای سراسری کشور به سمت مشهد است

بلالی با بیان اینکه چندی پیش نمازخانه و سرویس بهداشتی در ایستگاه فریمان ساخته شد و به بهره‌برداری رسید، تصریح کرد: همه قطارها در ساعات نماز بین راه در ایستگاه‌های بین راهی توقف می‌کنند؛ هم اکنون علاوه بر ایستگاه مشهد که در آن نماز جماعت در دو وعده صبح و شب برگزار می‌شود، برنامه حرکت قطارها طوری تنظیم شده است که در ایستگاه نیشابور حداقل دو قطار به ‌نماز اول وقت برسند و نماز جماعت برگزار شود.

مدیر شرکت رجاء در خراسان با اشاره به بهینه سازی ایستگاه نیشابور، تصریح کرد: اغلب استان‌ها و شهرستان‌ها که به سیستم ریلی متصل می‌شوند، اولین خواسته را بر قراری مسیر مشهد عنوان می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه قطار شیراز - مشهد هفته‌ای یک بار در این مسیر تردد دارد، گفت: بیش از ۳۰ ساعت قطار در این مسیر سیر می‌کند.

مدیر شرکت رجاء در خراسان با بیان اینکه از اصفهان وتبریز، دو قطار به سمت مشهد تردد دارند، گفت: از اهواز، بندرعباس، کرمان، یزد، کاشان، قزوین، کرج، اراک و از این قبیل قطار مستقیم به سمت مشهد داریم.

بلالی تصریح کرد: در برخی مواقع به دلیل تردد بالا، قطار با تأخیر چند دقیقه‌ای وارد ایستگاه می‌شود زیرا ظرفیت‌ فعلی این ایستگاه برای قطارهای موجود در حال تکمیل شده است.

مدیر شرکت رجاء در خراسان ادامه داد: در ایام پیک سفر، بیش از ۵۰ درصد حرکت قطارهای سراسری کشور به سمت مشهد است.

 

 

    نظرات