ربات عمودپیمای رنگ‌آمیز در گیلان اختراع شد

ربات عمودپیمای رنگ‌آمیز در گیلان اختراع شد

دستگاه رباتیک عمودپیمای زنگ‌زدایی و رنگ‌آمیزی تیرهای چراغ برق روشنایی بزرگراه‌ها برای نخستین بار در جهان، در گیلان اختراع شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) جعفر غلامی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در انزلی با اشاره به مزیت‌های ساخت دستگاه رباتیک عمودپیمای مذکور اظهار داشت: این دستگاه بسیار کوچک و قابل حمل بوده و با سرعت بالا و بدون هیچ‌گونه آسیب رساندن به تیر چراغ برق با دو منظور زنگ‌زدایی و رنگ‌آمیزی کننده طراحی و ساخته شده است.

وی با بیان اینکه انرژی دستگاه به وسیله برق موجود در پایه تیرهای چراغ تامین می‌شود، افزود: معمولا در بزرگراه‌ها تیرهای آهنی که بالغ بر ۱۴ متر ارتفاع دارند دچار زنگ‌زدگی می‌شوند که زنگ‌زدایی از آنها کار بسیار دشواری بوده است.

این مخترع جوان گیلانی عدم بازسازی تیرهای چراغ برق را موجب سقوط آنها در جاده دانست و خاطرنشان کرد: از مدت‌ها پیش با دیدن نحوه بازسازی سخت و دشوار ماموران راه و ترابری به فکر طراحی دستگاهی افتادم تا بدون دخالت انسان قادر به انجام این کار باشد.

وی افزود: در گذشته افراد برای بازسازی تیرها باید برق مسیر مورد نظر را قطع و پیچ‌های پایه تیرها را باز کرده و آنها را به صورت خوابیده بازسازی و رنگ‌آمیزی می‌کردند که علاوه بر کندی در روند کار موجب سد معبر در بزرگراه‌ها می‌شده است.

غلامی ادامه داد: با طراحی و ساخت این دستگاه این عمل در مدت زمان بسیار کمتر و بدون هیچ مشکلی به‌راحتی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه ساخت این دستگاه مدت سه سال به طول انجامید، تصریح کرد: در مدل اولیه ربات عمودپیما هر دو کار زنگ‌زدایی و رنگ‌آمیزی با هم طراحی شده بود www.BanaNews.irکه کار زنگ‌زدایی بر رنگ‌آمیزی اثر سو می‌گذاشت زیرا تراشه‌های زنگ بر اثر تماس با قسمت رنگ‌آمیزی موجب اختلال در آن می‌شد.

مخترع گیلانی ادامه داد: پس از مدتی بر آن شدم تا قسمت‌های دستگاه را از یکدیگر تفکیک کنم که کار با کیفیت بهتری انجام شود و خوشبختانه نتیجه مطلوب حاصل شد.

به گفته وی، طبق نیاز جامعه نسبت به تولید این اختراع، دستگاه بلافاصله به مرحله تجاری سازی رسیده و تاکنون با حمایت پارک علم و فناوری و اداره کل راه و ترابری موفق به بازسازی تیرهای چراغ برق در مسیر ۱۰ کیلومتری رشت‌-امامزاده هاشم (ع) شده است.

غلامی گفت: در مسیر مذکور بالغ بر ۱۷۰ تیر چراغ برق وجود دارد که این دستگاه قادر است روزانه ۷ تا ۸ تیر برق را بازسازی کند.

وی با برشمردن برخی از مشخصات دستگاه ربات افزود: این دستگاه شامل گیربکس، محور، موتور، چرخ دنده، فنر و غیره با ۳۲ کیلوگرم وزن است که با دستگاه کنترل سیمی هدایت می‌شود.

مخترع گیلانی با بیان اینکه شکل دستگاه به صورت یک هشت ضلعی منتظم است، اظهار داشت: هزینه نمونه اولیه بالغ بر ۱۵ میلیون تومان بود که با کمی تغییرات در دستگاه این مبلغ به ۹ میلیون تومان کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر دو نمونه ربات رنگ‌آمیز و دو مونه ربات زنگ‌زدا موجود است که به ترتیب مشغول کار هستند.

غلامی به حساسیت حرکت ربات مذکور اشاره کرد و بیان داشت: قطر هر تیر برق از پایین تا بالا ۲۰ سانتی‌متر اختلاف اندازه دارد که با طراحی منحصر به‌فرد ربات مذکور تاثیری بر حرکت آن ندارد.

وی با بیان اینکه این دستگاه نخستین نمونه در جهان است، خاطرنشان کرد: یک مدل ربات عمودپیمای حرص کننده شاخ و برگ درخت در ایتالیا ساخته شده که تنها در نوع حرکت مشابه این ربات ایرانی است.

غلامی شماره ثبت اختراع ربات عمودپیمای رنگ‌آمیز و زنگ‌زدای خود را ۴۳۵۵۲ عنوان کرد.

وی با قدردانی از تلاش‌های همسرش اظهار داشت: کمک‌ها و تلاش‌های همسرم عامل موفقیتم در ساخت این ربات بوده است.

 

 

    نظرات