شکوفه‌های زیبا و مظلوم

شکوفه‌های زیبا و مظلوم

مازندران بزرگ و ساری، از دیرباز دارای ظرفیت‌ها و مواهبی طبیعی بوده است که به‌نوعی، شناسنامه این خطه از سرزمین پهناورمان بوده‌اند.

طبیعت زیبا و سرسبز مازندران که جنگل‌ها و مراتع و رودخانه‌ها و دریا از بارزترین آنها هستند، همیشه به‌عنوان پیشانی جذاب کشورمان خودنمایی کرده‌اند.

هر سال هم که فصل زیبای بهار از راه می‌رسد، درختان نارنج؛ یکی از این مواهب طبیعی در مرکز استان مازندران، دلربایی می‌کنند. ساری حدود ۵هزار اصله درخت نارنج دارد که عطر شکوفه‌های بهار نارنجشان در آغاز بهار طبیعت در سراسر شهر ساری به مشام می‌رسد و هوش از سر عابران می‌رباید.

اینها اما وجه زیبای این ماجرا است چون متاسفانه گاه شاهدیم که با این موهبت و ظرفیت خدادادی که هم نقش مهمی در زیبایی بصری فضای شهرمان دارد و هم فرصتی برای جذب گردشگر در شهر و استانمان است، رفتار خوبی انجام نمی‌شود.

این روزها که در نیمه ماه ابتدایی سال ۱۳۹۸ هستیم، گاهی مواجه می‌شویم با افرادی که با تکان دادن شاخه‌های درخت نارنج در کوچه و خیابان‌ها و حتی -متاسفانه- با استفاده از ضربه‌های چوب بر پیکر این درختان، شکوفه‌های بهار نارنج را به طور بی‌رحمانه‌ای به پایین می‌ریزند تا از آنها برای مصارف شخصی بهره‌برداری کنند بدون اینکه به این نکته مهم فکر کنند که اینها، سرمایه‌ای عمومی هستند که قرار نیست به این شکل مورد استفاده بگیرند.

از سویی دیگر، تقریبا همگان مطلع‌اند که سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری ساری، مسوولیت اصلی حفاظت از این درختان و سامان‌دهی وضعیت آنها را به عهده دارد و هرگونه دخل و تصرفی درباره این درختان بدون هماهنگی با این سازمان، منع و پیگردی قانونی به همراه دارد.

در این بین و اگرچه تنها بخش اندکی از جامعه، گاه مبادرت به آسیب رساندن به درختان نارنج می‌کنند اما شکی نیست که همین میزان هم برای هویت بصری و فرهنگی و اجتماعی ساری ایجاد خسارت می‌کند و چهره شهر را مخدوش می‌کند، بنابراین غیر از وظیفه‌ای که شهرداری ساری و سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری به لحاظ سازمانی در جهت حفظ این سرمایه، به عهده دارند، اما حتما می‌بایست فرهنگ‌سازی و و اطلاع‌رسانی بهتر و گسترده‌تری درباره اهمیت حفظ این سرمایه طبیعی توسط نهادها و سازمان‌های فرهنگی در مازندران و ساری انجام شود تا دیگر شاهد مشاهده صحنه‌های نازیبای آسیب رساندن به درختان نارنج و شکوفه‌های خوشبو و عطرآگین آن نباشیم.

ساری، مرکز و نگین زیبای مازندران است و بهار نارنج، یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین ظرفیت‌های این دیار علوی‌ست و فراموش نکنیم که مردم، همیشه چندین گام جلوتر از مسوولین، مالک و حافظ شهر و منافع شهرشان هستند.

روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری ساری

لینک اصل خبر در سایت شهرداری ساری

    منبع خبر

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری یک شهرداری در شهر ساری می باشد

      نظرات