آب ۳ سد آذربایجان شرقی رهاسازی شد

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی با اشاره به وضع مناسب ذخیره سدها در اثر بارش های اخیر، گفت: آب سدهای قلعه چای عجب شیر، آیدوغموش میانه و سد سهند هشترود رهاسازی شد.

به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای آذربایجان شرقی، به نقل از ایرنا، مهندس غفارزاده اظهار داشت: رهاسازی آب از سد قلعه چای عجب شیر با ظرفیت مخزن ۳۶.۲ میلیون مترمکعب و ۹۱ درصد ظرفیت پر شده به سمت دریاچه ارومیه از پنجم فروردین امسال آغاز شده است.

وی افزود: تاکنون بیش ۱۰ میلیون مترمکعب از آب ذخیره سد قلعه چای رهاسازی شده و این رهاسازی ها ادامه خواهد داشت.

غفارزاده ادامه داد: ۷۵ درصد ظرفیت سد آیدوغموش میانه هم با ۱۰۸.۶ میلیون مترمکعب حجم مفید مخزن پر است ۱۵ میلیون مترمکعب آب آن رهاسازی شده است.
غفارزاده ادامه داد: ۶۶ درصد حجم مخزن سد سهند هشترود نیز با ظرفیت مفید ۱۰۸.۲ میلیون متر مکعب تکمیل و ۲۵ میلیون مترمکعب آب آن رها سازی شده است.

وی یادآوری کرد: البته سدهای آیدوغموش و سهند در حوضه دریاچه ارومیه قرار ندارند و آب این سدها برای مصارف زیست محیطی و کشاورزی کاربرد دارد.
وی همچنین با اشاره به وضع موجود تالاب بین المللی قوری گل بستان آباد، گفت: اکنون آب موجود در تالاب به بیش از یک میلیون و ۵۷۰ هزار متر مکعب رسیده که سال گذشته این میزان در زمان مشابه سال جاری ۴۷۰ هزار مترمکعب گزارش شده است.

وی افزود: تا ۲۰ اردیبهشت حقابه تالاب به بیش از ۲ میلیون متر مکعب خواهد رسید در حالی که سال قبل حداکثر فقط یک میلیون و ۱۰۰ هزار متر مکعب آب داشت.
غفارزاده یادآوری کرد: اکنون حجم آب تالاب بین المللی قوری گل نسبت به اول مهر سال ۹۷ (سال آبی) یک میلیون و ۳۲۰ هزار متر مکعب افزایش یافته است.
به گزارش ایرنا متوسط بارش در آذربایجان شرقی در سال آبی جاری (اول مهر تا ۱۷ فروردین ۹۸) نسبت به بلند مدت، ۶۲.۳ درصد افزایش یافته است.
۱۴۶ سد با ظرفیت ۵۸۱ میلیون مترمکعب در آذربایجان شرقی وجود دارد که در بارندگی های اخیر بیش از ۵۷ درصد ظرفیت آنها پر و ۳۳۰ میلیون مترمکعب آب پشت سدهای استان ذخیره شده است.
بیشترین تعداد سدهای کشور در آذربایجان شرقی ساخته شده است.
قوری‌گول، تالاب آب شیرین با وسعت تقریبی ۲۰۰ هکتار است که در حوضه آبخیزی مرتفع به مساحت ۳۸۹۰هکتار در ارتفاع ۱۹۱۵ متر از سطح دریای آزاد در آذربایجان‌شرقی در ۵۰ کیلومتری شرق شهر تبریز تشکیل شده است.
در این تالاب حدود ۹۲ گونه پرنده زیست می کنند و به خاطر این که زیستگاه زادآوری گونه های مهم و در خطر انقراض پرندگان آبزی از جمله اردک سرسفید و اردک مرمری می باشد، به عنوان یکی از تالاب های مهم کنوانسیون رامسر انتخاب شده است.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی

    شركت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات