پیش بینی ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای نوسازی بافت های فرسوده شهری

پیش بینی ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای نوسازی بافت های فرسوده شهری

www.BanaNews.irسرپرست شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران (وابسته به وزارت مسکن وشهرسازی) گفت : امسال برای نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده شهری ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده که نسبت به سال ۸۹ رشد دو برابری را نشان می دهد .

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمد حسین جوانمردی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبار نوسازی و بهسازی نقش بسزایی در توسعه برنامه عمران و بهسازی شهری خواهد داشت و علاوه براین منجر به ایمن سازی و مقاوم سازی واحد های مسکونی شهری می شود .

وی افزود: براساس پیش بینی صورت گرفته در لایحه بودجه سال جاری ،اعتبارات ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی نیز نسبت به سال ۸۹ از رشدی دو برابر برخوردار خواهد شد .

جوانمردی از ناپایداری ، ریزدانگی و نفوذ ناپذیری به عنوان سه فاکتور اساسی در ارتباط با فرسودگی نام برد و گفت : بافت هایی با بیش از ۵۰ درصد اسکلت کم دوام و بی دوام ، علاوه براین افزون بر ۵۰ درصد بلوک هایی که کمتر از ۲۰۰ متر مربع مساحت داشته باشند و نیز بیش از ۵۰ درصد قطعات بلوک ها معابری با عرض کمتر از شش متر از مشخصه های بافت فرسوده محسوب می شود.

وی افزود: نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده شهری در دولت دهم از شتاب لازم برخوردار شد و در سال گذشته تسهیلات مربوط به مسکن مهر برای ۶۰ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی واقع در بافت های فرسوده شهری اختصاص یافت .

آمارها نشان می دهد طی برنامه های اول (۷۲-۱۳۶۸) ، دوم ( ۷۸-۱۳۷۴) و سوم ( ۸۳-۱۳۷۹) توسعه کشور در مجموع با صرف سه هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال یکهزار و ۸۶ هکتار از اراضی واقع در بافت های فرسوده شهری نوسازی و بهسازی شد .

جوانمردی تصریح کرد : در طول چهارمین برنامه توسعه کشور (۸۸-۱۳۸۴) در مجموع سه هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی بافت فرسوده شهری به میزان ۵٫ ۲ برابر سه برنامه گذشته نوسازی بافت های فرسوده شهری صورت گرفت .

به گفته وی ،طی پنج سال برنامه چهارم توسعه هفت درصد از اراضی بافت فرسوده شهری در کشور نوسازی شد .

جوانمردی شرط اصلی تحقق برنامه های نوسازی بافت های فرسوده شهری را مشارکت همگانی مردم دانست و از رسانه های جمعی دعوت کرد تا در این ارتباط زمینه سازی لازم را به عمل آورند .

 

 

    نظرات