دیدگاه‌های سخنرانان پیش از دستور، در جلسه ۲۳۹ شورای مرکزی

دیدگاه‌های سخنرانان پیش از دستور، در جلسه ۲۳۹ شورای مرکزی


دیدگاه‌های سخنرانان پیش از دستور، در جلسه ۲۳۹ شورای مرکزی

دکتر قناعت نخستین سخنران پیش از دستور بود که ضرورت رعایت الزامات احکام صادره برای مسئولان برگزاری اجلاس هیئت عمومی را خاطر نشان کرد.
وی با تاکید بر باقی ماندن نتیجه عملکردهای افراد و تشکلها در تاریخ ، خواستار نظرخواهی از اعضا در زمینه های مهمی چون اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان و مباحث محوری شورای مرکزی شد.
به عقیده این عضو شورای مرکزی ، حفظ حرمت افراد در هر رده و سمتی ضروری است.
خانم دکتر نصر دیگر سخنران پیش از دستور، از دکتر حسینی معاون وزیر راه و شهرسازی خواست که روند اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان به شکل فعلی در مجلس متوقف شود.
ناطق دلیل این درخواست را عدم کسب مشاوره کافی از روسای سازمان ها و هیئت مدیره ها و اعضای شورای مرکزی عنوان کرد و در تشریح دیدگاه خود در این باره گفت: با توجه به سابقه دو دهه پیاده سازی و اجرای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان شاید به مصلحت باشد که این سازمان به عنوان یک ارگان مردم نهاد به صورت مستقل از هر دستگاه دولتی عمل کند و یا این که به عنوان یک پیشنهاد جدید، شهرداری ها نیز از وزارت کشور منتزع و به وزارت راه و شهرسازی ملحق شوند و این دو ارگان تحت مدیریت یک وزارتخانه عمل کنند.
مهندس جی افرام دیگر سخنران پیش از دستور شورای مرکزی سه کلید واژه را در مورد سیاستهای کلان و راهبردی سازمان نظام مهندسی ساختمان در آینده مهم دانست که شامل آموزش، کنترل و نظارت و بالاخره رعایت حقوق مردم است، که به صراحت در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان بر آنها تاکید شده است.
این عضو شورای مرکزی در نتیجه گیری گفت: باید مردم به خوبی درک کنند که مهندسان برای آنها خلق ارزش افزوده می کنند .
مهندس طاهری اصل نیز با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه صدور خدمات فنی و مهندسی گفت: ما با استانداردهای بین المللی برای کار حتی در کشورهایی چون عراق، سوریه و افغانستان مشکل داریم و مقررات ملی ما با دنیا همخوانی ندارد و جوابگو نیست.
وی همچنین با انتقاد از عملکرد هیئت های ۴ نفره در اغلب استان ها خواستار تعیین چارچوب مشخص و مناسب فعالیت هیئت چهار نفره استان ها شد.
رئیس کمیسیون انرژی شورای مرکزی همچنین از عدم توجه کافی و سرعت عمل وزارت راه و شهرسازی در قبال شیوه نامه های ارسالی از کمیسیون انرژی به این وزارتخانه گلایه کرد.
مهندس ناییج پور دیگر عضو شورای مرکزی نیزدر سخنان خود با اشاره به اینکه موضوعات مربوط به کنترل ساختمان از جنس حاکمیتی است گفت: با این وجود امور مهندسان باید به خود آنان واگذار شود.
به عقیده وی، در قانون جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان ، وظایف ذاتی وزارتخانه از آن سلب شده است که به مصلحت نیست و امیدواریم در فضای گفتگو حل شود .
دکتر سالاری رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد یکی دیگر از سخنان پیش از دستور، از ابهام های فزاینده در فرآیندهای مدیریت سازمان‌های استانی و تاخیر در تصمیم‌گیری و عدم پاسخگویی به نیازهای اعضا و به خصوص مردم یاد کرد و اظهار داشت: این وضعیت،عملکرد سازمانها را در یک روند مستهلک شدن قرار داده است و به مرور ممکن است اعضا و مردم اعتماد و رضایت خود را از کارهای سازمان از دست بدهند. وی همچنین تفاوت سطح توسعه یافتگی استان‌ها و مناطق کشور را خاطرنشان کرد و گفت: نمی توان یک نسخه واحد برای تمام استانها پیچید و از آن انتظار پاسخ داشت.
مهندس رمضانی عضو شورای مرکزی نیز درباره روند اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان در مجلس گفت: این پیش‌نویس فاقد مقدمه ، موخره و محتوا است و احتمالاً در فضایی عجولانه و فارغ از توجه به اهداف و برنامه‌ها و جایگاه قانونی سازمان نظام مهندسی ساختمان تحریر یافته است.
وی با استناد به ماده ۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان که آنرا سازمانی غیر دولتی، مستقل و غیرانتفاعی می‌داند گفت: باید آینده سازمان به سمت جلب اعتماد مردم، دولت و منافع عمومی حرکت کند و نباید این نهاد به صورت سازمان خصوصی مطرح شود.
به عقیده وی ما یک سازمان مطالبه گر هستیم و نباید از حرفه مندی به سوی اداری مداری سوق داده شویم.
لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

      نظرات