تبلیغات در روابط عمومی (اینفوگراف)

روابط عمومی گاهی با تبلیغ و پروپاگاندا و آگهی های تجارتی اشتباه می شود. این قبیل فعالیت ها ممکن است اجزای روابط عمومی را تشکیل دهند ولی اجزایی نیستند که حاصل جمع آنها مساوی با روابط‌عمومی باشد. بین این امور و فعالیت های روابط عمومی تفاوت فاحش وجود دارد. (کسی که به کار روابط عمومی می پردازد، هدفش تنها شهره ساختن این و آن نیست بلکه هدف او کشف امور مورد علاقه جامعه و ایجاد هماهنگی و اعتماد بین موسسه و جامعه بر مبنای تامین منافع و علاقه های طرفین می باشد.)

۳- اینفوگراف:

اینفوگرافیک‌ها نمایشگران تصویری اطلاعات و داده‌ها هستند که هدف آن‌ها ارائه سریع و ساده اطلاعات پیچیده است . به بیان ساده‌تر، اینفوگرافیک‌ها به کمک عناصر بصری نظیر عکس، نمودار، نقشه، دیاگرام و … سعی می‌کنند تا مجموعه‌ای از داده‌ها و اطلاعات پیچیده را به‌گونه‌ای به تصویر درآوردند که پیام به شیوه‌ای سریع و قابل‌فهم به مخاطب منتقل شود .

استفاده از اینفوگرافیک‌ها باعث می‌شود تا مخاطبان حجم قابل توجهی از داده‌ها و اطلاعات را که شکل نوشتاری آن ممکن است مقاله بلند بالایی را تشکیل دهد، به سادگی در قالب یک تصویر دریافت کند و آن را تا مدت‌ها در خاطر بسپارد. از اینفوگرافیک ها می‌توان در حوزه‌های گوناگونی بهره برد .
استفاده از اینفوگرافیک‌ها به عنوان ابزارهای رهگیری، رزومه یا سوابق افراد، گزارش‌ها و کاربرگ‌ها، خبر و اطلاع‌رسانی، تبلیغات، معرفی و ارائه، یادگیری و آموزش تنها بخشی از کاربردهای آن‌ها است .

اینفوگرافیک ها بر اساس شیوه پیاده سازی به چهار دسته اصلی طبقه بندی می‌شوند:

ایستا:کلیه اطلاعات در یک نگاه بصورت یک تصویر واحد نمایش داده می شوند .

پویا: اطلاعات در یک توالی خطی بصورت متحرک و انیمیشن ارائه می شوند .

تعاملی: اطلاعات معمولا در بستر وب و بنابر انتخاب کاربر به نمایش در می آید .

فیزیکی: اطلاعات در قالب یک حجم یا ماکت سه بعدی نشان داده می شود .

مزایای مهم استفاده از اینفوگرافی :

  • با اینفوگرافی اطلاعات خیلی سریع به مخاطب انتقال می یابد .
  • با اینفوگرافی اطلاعات را میتوان به سهولت ارائه داد .
  • استفاده از اینفوگرافی باعث جذب مخاطبان می شود .
  • با استفاده از اینفوگرافی مخاطب خسته نمی شود .
  • با استفاده از محتوای اینفوگرافی می توانیم مطالب زیادی را در مدت زمان کمتری بیان نماییم .
  • با اینفوگرافی می توانیم نکات پیچیده ای که به راحتی قابل بیان نیستند را به شکل واضح و زیبایی نشان دهیم .
  • با این نوع محتوا بین اجزای ارائه شده مطلب به سهولت ارتباط برقرار می کنیم .

معمولاً اطلاعاتی که به تحریر آوردنشان سخت و غیر قابل فهم است را می‌توان با سرعت بیشتری در اینفوگرافی انتقال داد، همینطور می‌توان اطلاعات را خلاصه کرد و به صورت طبقه بندی شده در اختیار افراد قرار داد تا بنا به نیاز خودشان از آن استفاده کنند. در روزنامه‌ها هم در بسیاری از موقعیت‌های از این نوع گرافیک استفاده می‌شود مثلاً برای نشان دادن آب و هوا، اخبار حاوی آمار، نقشه‌ها و.... اینفوگرافی به دلیل سادگی که دارد ذهن مخاطب را خسته نمی‌کند، وجود مطالب بیش از حد در سایت، مجله، کتاب و ... باعث می‌شود مخاطب دلزده شود، اینفوگرافی با فشرده سازی و نمایش اطلاعات در یک روش تصویری، موجب ترغیب مخاطب برای خواندن مطلب می‌شود به همین علت هم هست که کتاب‌های کودکان اکثراً مملو از گرافیک اطلاع رسان است .

از جمله فعالیت های روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی در این زمینه می توان به طراحی و چاپ بیش از ۵۰ مورد اینفوگراف با موضوعاتی همچون آب مجازی، حیات دوباره رودخانه قره چای با مدیریت بهم پیوسته منابع آب و حوضه آبریز، عملکرد شرکت آب منطقه ای مرکزی در طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی، طرح های آبرسانی شرکت، ساماب، بهبود عملکرد و ...اشاره کرد.

لینک اصل خبر در سایت شرکت آب منطقه‌ای مرکزی

    منبع خبر

    شرکت آب منطقه‌ای مرکزی

    شرکت آب منطقه‌ای مرکزی یک شرکت می باشد

      نظرات