سرمایه گذاری بخش خصوصی در راه آهن شتاب می گیرد

سرمایه گذاری بخش خصوصی در راه آهن شتاب می گیرد

www.BanaNews.irمدیرکل دفتر سرمایه گذاری و امور اقتصادی راه آهن جمهوری اسلامی برنامه‌های راه آهن برای تشویق سرمایه گذاران در بخش ریلی را تشریح کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)سرمایه گذاری بخش خصوصی در راه آهن شتاب می گیرد

'حسین عاشوری' در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: به منظور تشویق سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در حمل و نقل ریلی باهمکاری کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و کارگروه حمل ونقل عمومی دولت بدنبال اصلاح قوانین و مقرارت هستیم تا بخش خصوصی انگیزه لازم را برای حضور در این بخش داشته باشد.

وی ادامه داد: راه آهن جمهوری اسلامی با بکار گیری انواع روش‌های تامین منابع به دنبال حضور جدی و حداکثری سرمایه گذاران بخش خصوصی در عرصه صنعت حمل و نقل ریلی است.

** تعمیم قانون احداث پروژه‌های عمرانی به بخش ریلی

مدیر کل دفتر سرمایه گذاری و امور اقتصادی راه آهن جمهوری اسلامی با اشاره به اصلاح قوانین و مقررات با هدف تشویق سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در بخش ریلی گفت: در نظر داریم قانون احداث پروژه‌های عمرانی که با رویکرد مشارکت بانک‌ها و بخش غیردولتی در آزاد راه‌ها تدوین و اجرایی شده است را به سایر پروژه‌های عمرانی از جمله بخش ریلی هم تعمیم دهیم.

عاشوری ادامه داد: در صورتی که این پیشنهاد مورد تائید و تصویب قرار گیرد، عملا بسترهای قانونی برای مشارکت بیشتر بخش غیردولتی در صنعت حمل و نقل ریلی فراهم می شود.

** انتقال حق دسترسی به سرمایه گذاران بخش خصوصی

مدیر کل دفتر سرمایه گذاری و امور اقتصادی راه آهن جمهوری اسلامی همچنین گفت: برنامه پنجم توسعه این اجازه را به راه آهن جمهوری اسلامی داده تا از انواع روش‌های تامین منابع از قبیل بازپرداخت سرمایه از طریق دادن امتیاز، استفاده از زیربنا و انتقال حق دسترسی تا استهلاک سرمایه، منابع مورد نیاز را تامین کند.

وی ادامه داد: با انتقال حق دسترسی تا زمان استهلاک سرمایه، سرمایه گذار خط آهن را احداث کرده تا زمانی که سرمایه و سود خود را دریافت کند در این مسیر حق دسترسی دریافت خواهد کرد.

عاشوری با بیان اینکه در جابجایی بار، راه آهن ۸۰ درصد تعرفه تحت عنوان حق دسترسی از شرکت‌های بهره بردار دریافت می‌کند،اضافه کرد: با روش جدید همین مبلغ را شرکت احداث کننده دریافت کرده و به عنوان بازگشت سرمایه، هزینه های خود را جبران خواهد کرد.

**سرعت بازرگانی در حمل و نقل ریلی افزایش می یابد

مدیر کل دفتر سرمایه گذاری و امور اقتصادی راه آهن جمهوری اسلامی افزایش سرعت بازرگانی درصنعت حمل و نقل ریلی را از دیگر برنامه‌هایی ذکر کرد که منجر به توسعه روند سرمایه گذاری در این صنعت می شود چرا که افزایش زمان و سرعت تجاری حمل و نقل از نکات حائز اهمیت برای بخش خصوصی در این صنعت است.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: اگر یک شرکت حمل و نقل ریلی که یک هزار واگن دارد، روزانه ۱۰۰ کیلومتر سیر کند، با زمانی که ۱۵۰ کیلومتر سیر می کند از نظر اقتصادی تفاوت زیادی خواهد داشت.

** امسال ۵۰ درصد قطارهای باری برنامه ای می شوند

عاشوری رفع گلوگاه‌ها و برنامه ای کردن قطارهای باری را از دیگر اقدامات راه آهن جمهوری اسلامی برای تشویق سرمایه گذاران ذکر کرد و گفت: اجرای این برنامه‌ها منجر به افزایش قابل توجه سرعت بازرگانی در صنعت حمل و نقل ریلی می شود.

وی افزود: در همین راستا در سال گذشته تعدادی از قطارهای باری برنامه‌ای شدند و امسال هم حداقل ۵۰ درصد از مجموع قطارهای باری برنامه ای خواهند شد.

مدیر کل دفتر سرمایه گذاری و امور اقتصادی راه آهن جمهوری اسلامی همچنین رفع گلوگاه‌ها را در راستای افزایش سرعت بازرگانی در صنعت حمل و نقل ریلی عنوان کرد و افزود: علاوه بر این با کارگروه حمل و نقل هیئت دولت و کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی جلسات متعددی برگزار شد تا از این طریق منابع و تسهیلات بانکی ارزان قیمت در اختیار سرمایه گذاران این بخش قرار گیرد.

وی پرداخت یارانه به سرمایه گذاران دربخش حمل و نقل ریلی بابت مابه التفاوت افزایش قیمت سوخت را از مواد بسته‌های حمایتی عنوان کرد و در عین حال گفت: از مجموع موارد بسته‌های حمایتی، تنها چیزی که عملیاتی شده پرداخت بخش کوچکی از مابه التفاوت قیمت گازوئیل بوده که به صورت یارانه به این بخش اختصاص یافته و سایر موارد هم در حال پیگیری است.

    نظرات