کارشناس مسکن:  تکلیف سرمایه‌های سرگردان بازار مسکن معلوم شود

کارشناس مسکن: تکلیف سرمایه‌های سرگردان بازار مسکن معلوم شود

یک کارشناس مسکن معتقد است: وقتی اقتصاد پویا و روبه رشد داشته باشیم، تمام بخش‌ها از جمله مسکن دارای رونق می‌شود.www.BanaNews.ir

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) شهریار شقاقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به عوامل موثر در بازار مسکن، توضیح داد: وقتی قوانین مربوط به مسکن به سرعت تغییر می‌کنند، ثبات بازار این بخش را تحت تاثیر قرار می‌دهد که این بزرگ‌ترین مشکل است.

وی با تاکید بر تدوین قوانین بلندمدت در بخش مسکن گفت: باید قوانینی وضع شود که بتواند در دراز‌مدت پاسخگو باشد؛ هم‌چنین باید تکلیف سرمایه‌های سرگردان معلوم شود و بدانیم که سرمایه‌گذاری در بخش مسکن چه زمانی انجام می‌شود.

شقاقی با بیان این‌که وزارت مسکن به تنهایی نمی‌تواند مشکلات را حل کند، عنوان کرد: در کنار وزارت مسکن، بنیاد مسکن و مجلس و هم‌چنین بخش‌های دیگر اقتصادی که بازوهای دولت هستند، وجود دارند که باید یاری‌دهنده‌ی وزارت مسکن باشند.

این کارشناس مسکن، بانک‌ها را نخستین عامل رونق بازار مسکن دانست و اظهار کرد: بانک‌ها باید وام‌های بلند‌مدت کم بهره و با نرخ زیاد به مردم بدهند. در کشور‌های پیشرفته ۹۰ درصد قیمت مسکن را بانک پرداخت می‌کند و خریدار فقط ۵ تا ۱۵ درصد قیمت را می‌پردازد، در این صورت هم بانک سودش را می‌کند و هم مردم بدون نیاز به پس‌انداز زیاد می‌توانند خانه بخرند، ولی این شیوه هنوز در کشور ما جا نیفتاده است.

شقاقی در پایان با بیان این‌که بخش مسکن به عنوان یک تجارت در کشور مطرح است، گفت: مسکن به‌عنوان رفع نیاز مطرح نیست، علت این است که همه‌ی بخش‌های اقتصادی و هم‌چنین افراد غیرمتخصص مانند کارخانه‌داران و پزشکان وارد این بخش شده‌اند، ولی در کل درحال حاضر به دلیل رکود بازار مسکن سرمایه‌گذاری کاهش پیدا کرده است.

 

    نظرات