پایان یک رویداد بزرگ در معماری، آغاز حرکتی به سوی آینده

پایان یک رویداد بزرگ در معماری، آغاز حرکتی به سوی آینده

www.BanaNews.irنگاهی به برگزاری دومین کنفرانس بین‏ المللی معماری و سازه و سومین کنفرانس ملی سازه‏های فضاکار

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دانشکده معماری و قطب علمی فناوری معماری دانشگاه تهران، هفته پایانی اردیبهشت ۱۳۹۰ میزبان بزرگ‏ترین رویداد معماری ایران بود. رویدادی برجسته و بزرگ که پس از چهار سال انتظار و با تلاش همه جانبه بسیاری از اهالی دانش به وقوع پیوست. دومین کنفرانس بین‏المللی معماری و سازه‏ در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ماه افتتاح شد و به دنبال آن ۲۷ اردیبهشت، زنگ فعالیت سومین کنفرانس ملی سازه‏های فضاکار به صدا درآمد. سرانجام با برپایی موفقیت‏آمیز برنامه‏های متنوعی که توسط دست اندرکاران این دو کنفرانس تدارک دیده شده بود، ۲۸ اردیبهشت مراسم اختتامیه برگزار شد و با بسته شدن دفتر این رویداد بزرگ نتیجه ماه‏ها تلاش به حرکتی تبدیل گشت که امید آن می‏رود در آینده به بهترین شکل در میان دانش‏پژوهان و مخاطبان این کنفرانس‏ها دیده شود.

اهداف و محورهای کنفرانس‏ها

دومین کنفرانس بین‏ المللی معماری و سازه امکان تبادل نظر و ایجاد ارتباط علمی با دانشگاه‏ها و مراکز تخصصی ایران و جهان در زمینه مفاهیم مشترک معماری، سازه، تکنولوژی معماری و فناوری‏های نوین را به عنوان اهداف خود برگزید و آموزش سازه در معماری، تأثیر متقابل سازه، فرم، عملکرد، تکنولوژی معماری و هویت فرهنگی،معماری دیجیتال و تأثیر آن بر روند طراحی سازه، سازه و معماری پایدار، فناوری‏های نوین ساختمانی و معماری ایران در آستانه هزاره سوم را در محورهای کار خود قرار داد.

سومین کنفرانس ‏ملی سازه ‏های فضاکار نیز اهدافی همچون توسعه و ترویج دانش در زمینه معماری و سازه‏های فضاکار، فراهم کردن بستری برای ارایه نتایج تحقیقات محققان در زمینه معماری و سازه های فضاکار، بحث و تبادل نظر برای گسترش و تعمیق فعالیت‏های تحقیقاتی، توسعه و ترویج مهارت‏های مورد نیاز مدیران و متخصصان معماری و سازه‏های فضاکار و ایجاد و توسعه شبکه‏های متخصصان و کارشناسان معماری و سازه‏های فضاکار در کشور را در دو روز برگزاری خود دنبال کرد.همچنین ویژگی‏های معماری سازه های فضاکار، فرم‏شناسی در سازه‏های فضاکار، تأثیر متقابل فرم معماری و رفتار سازه‏ای، ویژگی‏های مصالح(اعضای سازه و پوشانه‏ها)، روش‏ها و فرآیندهای تولید، ساخت، نصب و اجرا و مدیریت کیفیت از دیگر محورهای این کنفرانس علمی بودند.

شرکت‏ کنندگان و سخنرانان

استقبال از این دو کنفرانس بسیار چشمگیر بود به طوری که فضای کل دانشگاه را تحت تأثیر قرار داده بود. در میان شرکت‏کنندگان حضور تعداد زیادی از مهندسان، معماران، پیمانکاران، سازندگان، طراحان و دانشجویان به چشم می‏خورد. استادانی از کشورهای آلمان، سنگاپور، ژاپن، لهستان، ایتالیا، اتریش، استرالیا، چین، نیوزلند، دانمارک و اوکراین نیز در این دو رویداد شرکت کردند که در میان آنها می‏توان به حضور «یورگ اشلایخ» از آلمان، «کوریومیورا» و «ماسائو سایتو» از ژاپن، «تیان لن» از چین و پروفسور «اندروچارلستون» از نیوزلنداشاره کرد.علاوه بر این پروفسور هوشیار نوشین،استاد دانشگاهSurrey انگلستان و رییس افتخاری کنفرانس سازه‏های فضاکار، دکتر جهانگیر درویش، دکتر سعید صدری و دکتر ایرج اعتصام نیز به عنوان اساتید برجسته مقیم خارج از کشور نیز با حضورشان در این دو کنفرانس به اعتبار علمی آن افزودند.

سخنرانی‏ها و مقالات

در این چهار روز ۱۰۷ سخنرانی صورت گرفت که ۵۳سخنرانی مربوط به کنفرانس معماری و سازه بود و ۵۴ سخنرانی نیز در کنفرانس سازه‏ های فضاکار ایراد شد. در میان سخنرانی‏های کنفرانس معماری و سازه، ۱۸ سخنرانی توسط سخنرانان خارجی و مابقی توسط اساتید ایرانی برگزار شد. در کنفرانس معماری و سازه ۱۱۴مقاله دریافت شد که از بین مقالات پذیرفته شده تعداد ۳۳مقاله به صورت سخنرانی و ۵۳ مقاله به صورت پوستر عرضه شدند.

همچنین در کنفرانس ملی سازه‏های فضاکار ۴۱سخنران ایرانی و ۱۳ سخنران بین‏المللی بودند. تعداد مقالات ارسال شده به این کنفرانس هم ۴۴ مقاله بود که از بین مقالات پذیرفته شده، ۲۰ عنوان برای سخنرانی و ۱۸ عنوان به صورت پوستر در نظر گرفته شد.

مسابقات،کارگاه‏ها و نمایشگاه

www.BanaNews.irدست اندرکاران کنفرانس‏ها برای این ۴ روز، ۱۴کارگاه تخصصی (۹ کارگاه به زبان انگلیسی و ۵ کارگاه به زبان فارسی) در حوزه معماری، سازه و سازه‏های فضاکار در نظر دیده بودندکه توسط اساتید برجسته ایرانی و خارجی برپا شد. نمایشگاه تخصصی معماری، سازه و سازه‏های فضاکار هم با ۷۴ غرفه از رسانه‏های تخصصی، شرکت‏های معماری و سازه‏های فضاکار، انجمن‏های علمی و تخصصی و سازمان‎های دولتی در مصلای دانشگاه تهران برگزار شد و این مجموعه‏های فعال توانستند دستاوردها و تجربیات خود را به نمایش بگذارند.

از دیگر برنامه‏های جانبی این رویداد می‏توان به برگزاری پنج مسابقه تخصصی اشاره کرد؛مسابقه «طراحی مجموعه‏ های نوین ورزشی» که به بررسی پروژه‏های مجموعه‏های ورزشی(استادیوم‏ها، سالن‏های چند منظوره و...) در پنج سال گذشته پرداخت و مسابقه «معماری الگوی سالن‏های ورزشی» نیز که به طراحی سالن‏های تمرینی چند منظوره ورزشی (بدون تماشاچی)اختصاص داشت. این دو از جمله مسابقات تخصصی کنفرانس سازه‏های فضاکار بودند که با حمایت شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور برگزار شدند. مسابقه «فناوری برتر در معماری» نیز برای پروژه‏های ساخته شده در ۱۰ سال گذشته با حمایت جامعه مهندسان مشاور ایران برگزار شد و «پایان‏نامه برتر دانشجویی» هم از دیگرمسابقات برنامه‏ریزی شده توسط قطب علمی فناوری معماری دانشگاه تهران بود که به بررسی و انتخاب پایان نامه‏های برتر دوره‏های کارشناسی ارشد و دکتری در حوزه فناوری معماری و سازه‏های فضاکار پرداخت. در این میان، مسابقه ساخت صندلی هم با حمایت شرکت لیو برای دانشجویان برگزار شد که با استقبال بی‏نظیری روبه رو شد.

 

حامیان

برنامه‏ریزی و برگزاری این دو رویداد علمی را که توسط دانشکده معماری و قطب علمی فناوری معماری دانشگاه تهران، برپا گردید، دو شرکت سازه‏های پارچه‏ای دیبا و شرکت طرح و فن‏آوری معماررای عهده دار بودند. ضمن این که معاونت برنامه‏ریزی و نظارت راهبردی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران، جامعه مهندسان مشاور ایران، سازمان نظام مهندسی کشور و استان تهران، شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی وانجمن علمی سازه‌های فضاکار ایران و کمیسیون ملی یونسکو-ایران و شرکت میستر استپ از این دو کنفرانس حمایت کردند. در این میان انجمن‏های معتبر بین‏المللی در حوزه سازه‏های فضاکار IASS , IJSS نیز حمایت خود را از برگزاری این رویداد علمی اعلام کردند.

همچنین وبگاه‏های خارجی از جمله, IASS , All Conferences ,IMS , Tensinet, Conference Alert نیز به درج اطلاعات کنفرانس‌ها پرداختند.در مجموع ۳۸ دانشگاه،۳انستیتوی تحقیقاتی،۳ قطب علمی فناوری و ۱۹ سازمان دولتی و خصوصی،قطب علمی فناوری معماری دانشگاه تهران را در این مسیر همراهی کردند. در نهایت این کنفرانس‏ها با حمایت وسیعی از سوی رسانه‏های تخصصی معماری و سازه رو به رو شدند که می‏توان از میان آنها به مجلات ۲A، آبادی، افق ساختمان، پیام نظام مهندسی، شارستان، طراح، طرح و سازه، فرآیند معماری، معماری داخلی، معماری محوطه، معماری و ساختمان، همشهری معماری و مهندس مشاور اشاره کرد.

 

تحول برمبنای اندیشه

در حاشیه برگزاری دومین کنفرانس بین‏المللی معماری و سازه و سومین کنفرانس ملی سازه‏های فضاکار، پروفسور محمود گلابچی رییس دو کنفرانس‏،دیدگاه خود را درباره حوزه معماری و سازه در کشور این طور بیان کرد: «معماری و مهندسی کشور نیازمند یک تحول برمبنای اندیشه‏ای نو است و از این رو ابداع، نوآوری، خلاقیت وحرکت به سوی آینده‏ای مبتنی برفناوری‏های نوین به عنوان شعار دو کنفرانس معماری و سازه و سازه های فضاکار انتخاب گردید. این دو کنفرانس را باید مبدأ تحولاتی در اندیشه معماری و نقش مهندسی ساختمان درکشور در نظر گرفت، آن گونه که در نهایت منجر به ارتقای معماری و مهندسی شود. پایان کنفرانس‏ها نقطه شروع تمام فعالیت‏هایی است که باید برای معماری و مهندسی کشور انجام داد. ما باید راهی را که با دانش و اندیشه شروع کرده‏ایم برای یافتن راه‏حل‏های بهتر در مهندسی و معماری کشور ادامه دهیم. خوشحالم که به این نقطه رسیده‏ایم و امیدوارم که این تلاش و همکاری محققان و مهندسان و دانشجویان، اولین گام‏ها و امیدها را برای رسیدن به چنین مقصودی فراهم کرده باشد. هدفی که بدون مشارکت دانشگاه‏ها، سازمان‏های علمی و پژوهشی و دستگاه‏های اجرایی میسر نیست. همچنان که ابداع، نوآوری و خلاقیت از رویکردهای اصلی ما در این کنفرانس‏ها بوده است، بهره‏گیری از دانش گذشته معماری، از شرایط امروز و از آن چه در جهان کسب شده همه و همه برای ساختن ایرانی آباد و سربلند وظیفه ماست.»

دیدار بعدی در سال ۹۴

دکتر حامد مظاهریان، رییس دانشکده معماری و مدیر قطب علمی فناوری معماری دانشگاه تهران هم در پایان این دو کنفرانس اعلام کرد از هم اکنون باید برای کنفرانس‏های ۹۴ برنامه‏ریزی کنیم. مظاهریان با اعلام رضایت از کنفرانس‏های ۹۰ و تقدیر از همه اساتید خارجی و ایرانی شرکت کننده در دو کنفرانس خاطر نشان کرد: «دستیابی به سطحی از دانش فنی، مهندسی و مدیریتی که دربرگیرنده همه جوانب طراحی، ساخت و اجرای پروژه‌ها در سطح کلان توسعه عمرانی کشور باشد، هدفی است که قطب علمی فناوری معماری دانشگاه تهران در سلسله برنامه‌های طرح دعوت (دوره‌های عالی و تخصصی) پیگیری می‌کند.دانشگاه‌هادر ایران با یک شروع غیر ایده‌آل که در ارتباط با صنعت نبوده، متولد شده‌اند و این موضوع رشته‌های دانشکده معماری را نیزشامل می‌شود. یعنی دانشگاه‌ها و رشته‌هایی نداریم که تقاضا‌محور باشند. تاکنون دانشگاه‌ها و صنعت در کشور هرکدام مسیری جداگانه را طی کرده‌اند ولی خوشبختانه در سال‌های اخیر این فاصله‌کاهش پیدا کرده و در حال حاضر به ویژه در قطب علمی فناوری معماری، کاملاً با صنعت کشور و نیاز‌های آن در حال حرکت هستیم. مدیر قطب علمی فناوری معماری دانشگاه تهران با اشاره به استقبال زیاد دانشجویان از این کنفرانس اضافه کرد:«وظیفه قطب علمی فناوری معماری این است که فارغ‏التحصیلان را پس از پایان دوره دانشگاهی نیز همراهی کند، بر همین اساس این قطب‏ با هدف نزدیک کردن معماران و مهندسان و بخش دانشگاهی با صنعت راه‏اندازی شده است.»

    نظرات