شتاب و رویکرد جدید در حل معضل مجموعه های موزاییک سازی منطقه دو

شتاب و رویکرد جدید در حل معضل مجموعه های موزاییک سازی منطقه دو

در بازدید شهردار اصفهان از منطقه دو شهرداری بر رفع معضل مشاغل مزاحم این منطقه از جمله موزاییک سازان تاکید شد.

شهردار اصفهان به همراه جمعی از معاونین و مدیران شهرداری در ادامه بازدیدهای خود ضمن بازدید از دانشگاه معارف قرآن و عترت (ع) و دیدار با مدیران این دانشگاه واقع در منطقه دو شهرداری، در جلسه ای با مدیران منطقه دو از نزدیک در جریان مشکلات و پروژه های این منطقه قرار گرفت.

شهردار اصفهان در این جلسه با بیان اینکه اراده خوبی برای حل معضلات مردم این منطقه که سالیان درازی است گریبان شهروندان منطقه دو را گرفته وجود دارد، اظهار کرد: امیدوارم توافقی که میان مدیرعامل سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهرداری و مدیر منطقه دو برای حل معضلات محله معروف به ۱۸ هکتاری که همان منطقه موزاییک سازان و مشاغل مزاحم است، هر چه سریعتر مشکلات این منطقه را برطرف کند.

قدرت ا... نوروزی تصریح کرد: رضایتمندی کارکنان و مردم از مدیران منطقه دو مشهود است، امیدوارم در بازدیدهای بعدی شاهد این باشیم که توافقنامه مسیر خود را با سرعت طی کرده و برای نجات مردم از آلودگی ها و ایجاد یک منطقه زیست پذیر، کاری اساسی صورت گرفته باشد.

مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از منطقه دو اظهار کرد: منطقه ۲ شهرداری اصفهان یکی از قدیمی ترین مناطق شهری اصفهان است که از چهار قسمت جغرافیایی با مناطق  ۱۴، ۱۲،۸، ۹، و ۱۰ و شهرهای خمینی شهر و شاهین شهر هم مرز است، بافت سنتی و قدیمی این منطقه از دیرباز تا به امروز حفظ شده است، شهرنشینی شاید ساختمان ها را به شکل و شمایل دیگر در آورده اما بافت فرهنگی و اجتماعی سنتی در اکثر محلات منطقه هنوز حفظ شده است.

محمد کیهانی با بیان اینکه شغل اکثر ساکنان این منطقه کشاورزی بوده و در میان مناطق شهر اصفهان جزو مناطقی است که هنوز زمین های زراعی خود را حفظ کرده است، افزود: با رشد شهرنشینی و رشد روز افزون جمعیت بافت این منطقه نیز دچار تغییر شده است، کشاورزی که روزگاری حجم زیادی از درآمدزایی خانواده های منطقه را در برداشت از بین رفته و محدود شده است.

وی تاکید کرد: یکی از مناطق مهم کشاورزی در این منطقه نهر شمس‌آباد است که از دیرباز محل کشت میوه، گندم، جو، برنج و دامداری بوده است و به دلیل وسعت زمین های اطراف این نهر به منطقه ۱۸ هکتاری معروف شده است.

مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان بیان کرد: هم اکنون زمین های کشاورزی جای خود را به شغل های خودگردان داده اند و در طی ۱۳ سال این ساخت و سازها به جایی رسید که تقریبا نیمی از کشاورزی های محلی از بین رفته و جای آن کارگاه های مختلف و ساختمان ها ساخته شده است.

وی ادامه داد:  براساس طرح تفصیلی سال ۷۲ و همچنین طرح بازنگری آب در سال ۱۳۸۹ که در هر دوی آنها بر کاربری فضای سبز این ۱۸ هکتار تاکید کرده است بسیاری از این کارگاه ها و ساختمان ها به صورت غیرمجاز و بدون طی شدن مراحل قانونی به زمین هایی با کاربری غیر کشاورزی تبدیل شده است.

کیهانی گفت:  بر اساس آمار و بررسی های میدانی بیشترین درصد اشغال این ۱۸ هکتار بعد از زمینهای موجود کشاورزی مربوط به کارهای غیرقانونی موزاییک سازی است. در این محور عمده مشاغل شامل خدمات کارگاهی، ساختمانی، فلزی، چوبی، تعمیرگاهی، شیمیایی، فروش ملزومات ساختمانی، ملزومات اتومبیل و ... انجام می شود.

وی اضافه کرد: همین فراوانی باعث شده است که کم‌کم بافت زیست محیطی این محل دچار تغییرات جدی شده و با تغییرات اقلیمی اصفهان در ۲۰ سال اخیر رفته رفته نهر شمس آباد و زمین‌های اطراف آن به یکی از کانون‌های آلوده و تولید آلودگی بدل شود به طوری که بر اساس آمار مرکز پایش و کنترل کیفیت هوای شهر اصفهان ایستگاه های میثاق و رهنان بیشترین بار آلودگی شهر را به خود اختصاص داده است. کافی است بادی بوزد تا آسمان را پر از غبار سیمان و خرده سنگ، آهک و آلاینده‌های مختلف کند.

مدیر منطقه دو شهرداری با بیان اینکه البته این تنها آسیب نیست، تاکید کرد:  دیگر آسیب این کارگاه ها، نفوذ فاضلاب سیمانی و آهکی کارگاه‌ها به سفره‌های زیرزمینی و آبهای سطحی است که باعث آلودگی و پخش شدن ذرات در منطقه شده است.

وی با تاکید بر اینکه در سال ۷۹ بنا به درخواست اتحادیه موزاییک سازان قسمتی از زمین های بختیار دشت جهت انتقال کارگاهها خریداری شد، افزود: از سال ۸۱ با رعایت کلیه موارد قانونی تعدادی پروانه ساختمانی با کاربری صنایع کارگاهی صادر شد اما به دلیل مشکلاتی در سال ۸۳ انتقال موزاییک سازان متوقف شد.

کیهانی ادامه داد: در سال ۸۶ و با پیگیری مجدد شهرداری دوباره طرح انتقال به جریان افتاد، با این حال به دلیل بی اعتمادی میان شهرداری و نهادهای متولی دولتی باز هم فرآیند انتقال، ۹ سال به طول انجامید تا اینکه در سال ۹۵ یک لیست ۱۲ نفره از صاحبان موزاییک سازی آماده و جهت انتقال ارسال شد. فرآیند انتقال بسیار کند انجام شد و عملا تا سال ۹۶ اتفاق تازه ای رخ نداد.

وی با بیان اینکه با حضور تیم مدیریت جدید شهرداری در شهرداری اصفهان دوباره فرآیند انتقال موزاییک سازان به جریان افتاد، تاکید کرد:  در نیمه دوم سال ۹۶ با تغییر کاربری ۱۲ پلاکی که در سال ۹۵ معرفی شده بود موافقت صورت گرفت که این ۱۲ املاک به تبصره ۱ ماده ۱ قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی ارجاع شود.

مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان تصریح کرد: اکنون در سال ۹۸ این پروژه مهم در منطقه ۲ با جدیت دنبال می‌شود و با همکاری شهرداری مرکزی و سازمان های متولی در کلانشهر اصفهان روند واگذاری و انتقال با سرعت در جریان است.

وی اضافه کرد: این تلاش جهادی می تواند علاوه بر تامین منافع موزاییک سازان به کاهش آلودگی زیست محیطی کمک کرده و برای حفظ کاربری مصوبه این ۱۸ هکتار، رضایت شهروندان را نیز جلب کند، هرچند این فرآیند نیاز مبرمی به تامین اعتبارات مالی دارد. به دلیل کم برخورداری شهرداری منطقه ۲ در ادوار گذشته بیم آن است با عدم حمایت های مالی دوباره فرآیند انتقال متوقف شود و این خواسته چندین سال به یک آرزوی دست نیافتنی مبدل شود.

گفتنی است شهردار اصفهان در ادامه بازدید از مجموعه های فرهنگی و صنعتی منطقه دو ضمن بازدید از دانشگاه معارف قرآن و عترت (ع) در دیدار با مدیران این دانشگاه از نزدیک در جریان مشکلات این مجموعه قرار گرفت. شهردار اصفهان در این دیدار بر حمایت مالی شهرداری در بهسازی و نوسازی مجدد دیوار ورودی و سردر دانشگاه تاکید و تفاهم نامه ای در این خصوص امضا کرد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری اصفهان

    منبع خبر

    شهرداری اصفهان

    شهرداری اصفهان

    شهرداری اصفهان یک شهرداری در شهر اصفهان می باشد

      نظرات