صرفه جویی در آب امروز به معنای کم مصرف کردن است

قائم مقام شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: یکی از اقداماتی که در حوزه اصلاح الگوی مصرف آب از ۸۷ آغاز شد، طرح «نجات آب» بود که این نام در مقابل واژه «بحران آب» به منظور تکریم، تقدیس و احترام به آب از سوی کارشناسان انتخاب شد زیرا وقتی صحبت از نجات آب می شود ضمن اینکه بحرانی بودن شرایط در آن مستتر است، امیدی برای بهبود و تغییر را نیز در ذهن مخاطب ایجاد می کند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی، علیرضا طاهری، در مراسم رونمایی از مینی سریال «خط وصل» که محصول مشترک از اداره کل صدا و سیما، شرکت آب منطقه ای و شرکت آب و فاضلاب استان خراسان رضوی می باشد و همزمان با هفته صرفه جویی در مصرف آب و برق رونمایی شد؛ با اشاره به مثلث مدیریتی در بحث مقابله با کمبود آب در استان ابراز کرد: ضلع راست این مثلث به اقداماتی اختصاص داشت که باید توسط آب منطقه ای انجام می شد، از جمله آن می توان به هوشمندسازی تمامی کنتورهای چاه های آبی استان، راه اندازی شبکه های آبیاری تحت فشار و گلخانه ها اشاره کرد.

علیرضا طاهری ضلع دیگر این مثلث را نبایدهای مدیریتی دانست و گفت: از جمله اقداماتی که نباید در بحث مصرف آب وجود می داشت نیز چاه های غیر مجاز، مصرف بیشتر از پروانه و تصرف حریم و بستر رودخانه بود؛ رودخانه ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند چرا که محلی برای تغذیه دشت ها می باشند که متاسفانه در چند سال اخیر رودخانه ها تصرف و به تبع آن فرصت تغذیه دشت ها کم شد.

وی با بیان اینکه قاعده این مثلث فرهنگ‌سازی و اطلاعرسانی است، اضافه کرد: ما می دانیم که تمامی این بایدها و نبایدها بدون اینکه فضای اجرای قانون را مهیا نکرده باشیم، موفقیت آمیز نخواهد بود.

قائم مقام شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه ۱۲ هزار چاه در استان وجود دارد، عنوان کرد: فرهنگ سازی باید برای هر دو گروه چاه داران و آنهایی که چاه ندارند، صورت بگیرد که در این خصوص هنر می تواند زبان موثرتری باشد.

وی افزود: در حال حاضر ما با پدیده کسری مخزن مواجه هستیم، امروز به دلیل اینکه منابع آبی استان به اندازه ثروت آبی ما نیست معنای صرفه جویی در مصرف تغییر کرده است به این صورت که دیگر صرفه جویی درست مصرف کردن نبوده بلکه کم مصرف کردن است.

طاهری به نقش شبکه های اجتماعی و فضای مجازی در فرهنگسازی مصرف بهینه آب اشاره کرد و گفت: امروز قدرت رسانه ای این فضا بیش از تمامی شبکه های تلویزیونی جهان است چرا که به صورت لحظه به لحظه اخبار توسط مردم رصد می شود.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات