بیش از یک هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام منطقه ۹

بیش از یک هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام منطقه ۹

مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان گفت:در این منطقه ۱۱ پروژه نیمه تمام وجود دارد که برای تکمیل آنها در حال حاضر بالغ بر ۱۶۴۸ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

عباس روحانی در سی و سومین نشست "سه شنبه ها با رسانه، پاسخگویی در مسیر امید" با اشاره به بودجه سال ۹۸ منطقه ۹ شهرداری اصفهان اظهار کرد: بودجه این منطقه در سال جاری با افزایش ۱۲ درصدی به میزان ۶۰ میلیارد تومان رسیده که ۴۰ میلیارد تومان به بخش عمرانی و ۲۰ میلیارد تومان به بخش جاری اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: در این منطقه ۱۱ پروژه نیمه تمام وجود دارد که برای تکمیل آنها در حال حاضر بالغ بر یک هزار و ۶۴۸ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

روحانی با اشاره به پروژه‌های انجام شده در سطح این منطقه اظهار کرد: احداث فاز یک خیابان بهشت با ۱۵ میلیارد تومان هزینه برای آزادسازی آن، استخرنور، باززنده سازی مادی رهنان، خط انتقال کلکتور شرقی غربی فاضلاب همچنین تملک و آزادسازی ورزشگاه شهدای غرب از جمله این پروژه‌ها به شمار می‌رود.

وی با اشاره به پروژه‌های مشارکتی منطقه خاطرنشان کرد: مجموعه تجاری مسکونی خیابان قدس، ساماندهی سالن‌های مطالعه و فرهنگسراهای سطح منطقه، مجموعه مسکونی، تجاری خیابان شهید اشرفی اصفهانی و مجموعه فرهنگی خدماتی گردشگری منارجنبان از جمله این پروژه‌ها است.

مدیرمنطقه ۹شهرداری اصفهان ادامه داد: تعداد کل برنامه‌های فرهنگی اجتماعی در سال گذشته ۴۹۵ برنامه و تعداد برنامه‌های اجرا شده در حوزه سلامت ۴۷۷ عنوان برنامه بوده است.

بی‌توجهی به ظرفیت‌های گردشگری

وی منطقه ۹ را یک منطقه خاص توصیف کرد و گفت: در این منطقه ظرفیت‌های گردشگری زیادی وجود دارد اما متاسفانه کمتر مورد توجه قرارگرفته است.

روحانی خاطرنشان کرد: در این منطقه گردشگری غذایی توسط مردم شکل گرفته و گردشگری عرفان در منطقه ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه آتشگاه و منارجنبان به عنوان عناصر تاثیرگذار در مباحث میراثی مطرح است، افزود: ظرفیت‌ها و پتانسل‌های دیگری نیز در این منطقه وجود دارد از جمله لواخانه در محله آزادان که متاسفانه مورد کم توجهی قرار گرفته است.

بافت فرسوده یک پتانسیل است

مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان با بیان اینکه منطقه ۹ با ۷۵ هزار و ۵۴۹ نفر در یک پهنه دو هزار و ۲۵ هکتاری واقع شده و ۲۵ درصد طول انهار شهر اصفهان در این منطقه وجود دارد، تصریح کرد: ۱۵.۸ درصد مساحت این منطقه با ۱۷۰.۵ هکتار را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد و ۱۵ لکه فرسوده در این منطقه وجود دارد.

وی با بیان اینکه بافت فرسوده منطقه یک پتانسیل است چرا که قابلیت احیاء دارد، افزود: برای استفاده از این ظرفیت‌ها برنامه ریزی لازم انجام شده است.

روحانی با بیان اینکه نباید از پاکی هوا غافل شویم، ادامه داد: بیشترین توجه خود را به سمت منابع آبی و کیفیت آن متمرکز کرده‌ایم درحالی که آب را می‌توان با تانکر نیز تامین کرد، اما برای هوا نمی‌توان اقدامی دیگری انجام داد.

چالش‌های منطقه

وی با بیان اینکه منطقه ۹ تنها ورودی غربی شهر اصفهان است، تصریح کرد: در این منطقه چالش‌های زیادی وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها  دسترسی نداشتن ‌ها به خیابان‌های اصلی است که باعث شده حمل ونقل عمومی کارایی در منطقه نداشته باشیم.

مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان افزود: توجه نکردن به بافت‌های تاریخی و لواخانه که شاید حتی مسئولان میراث فرهنگی آن را نشناسند از دیگر مشکلات این منطقه به شمار می‌رود هرچند سعی کردیم در ایام نوروز امسال با چاپ بروشور لواخانه را معرفی کنیم.

وی با اشاره به مشکلات ترافیکی منطقه گفت: چهارراه جهاد به دلیل وجود بنک‌داران مواد غذایی، قرارگیری شعبه دادگستری و اینکه تنها ورودی شهر است از مهم‌ترین مشکلات ترافیکی منطقه به شمار ‌می‌رود، از این رو خیابان شهید ترک لادانی را روبه‌روی خیابان صاحب روضات درحال احداث داریم که عملیات اجرایی آن آغاز شده و در آینده پل ارتباطی دو خیابان از روی بزرگراه شهید خرازی احداث خواهد شد.

روحانی گفت: تعیین نکردن طرح ارتفاعات و کاهش یک طبقه از ارتفاع ساختمان‌ها در این منطقه دیگر مشکل منطقه ۹ به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه وجود خاک با گرید یک در این منطقه بی‌نظیر است، تصریح کرد: باتوجه به این مزیت در خاک منطقه از بین بردن آن خیانتی به آینده شهر خواهد بود و مردم منطقه نیز از این بابت نگران هستند.

مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان با انتقاد از اینکه این منطقه کمتر مورد توجه قرار گرفته زیرا جزء مناطق انتهایی شهر است، اظهار کرد: فریز نگه داشتن زمین‌ها برای آینده یکی دیگر از مشکلات منطقه است.

راه اندازی خط ویژه حمل ونقل

وی از راه اندازی خط ویژه حمل ونقل در منطقه ۹ خبرداد و گفت: خط ویژه حمل ونقل در خیابان آتشگاه به سمت میدان امام حسین(ع) که در حال حاضر یک خط عادی فعال است، با درنظر گرفتن امکانات خاص، خط ویژه خواهد شد البته در این راستا تلاش می‌کنیم اتوبوس‌های این مسیر نیز نوسازی شود.

روحانی با اشاره به مشکلات این منطقه در زمینه زیباسازی تصریح کرد: در این منطقه پل و میدانی وجود ندارد که بخواهیم زیباسازی آن را انجام دهیم، از این رو می‌طلبد برنامه ریزی‌هایی به فراخور زمان انجام شود البته در سال جاری تعریف جدیدی برای این موضوع در منطقه خواهیم داشت.

مشکلات دسترسی‌ها برای ناژوان

وی با اشاره به مشکلات دسترسی‌ها برای ناژوان گفت: ناژوان برای مردم شهر یک پتانسیل و برای ساکنان این منطقه عذاب شده، ترددهای مردم به ویژه در ایام نوروز ساکنان ناژوان را با مشکلات زیادی مواجه کرده و به همین دلیل آدرس دهی‌ها از بافت مسکونی را حذف کردیم.

مدیرمنطقه ۹ شهرداری اصفهان ادامه داد: از دوسال گذشته دسترسی‌ها از دل محلات به سمت ناژوان را حذف و دسترسی تنها از سمت اتوبان خرازی امکان پذیر شد.

ظرفیت‌های گردشگری منطقه مهجور مانده است

روحانی با اشاره به ظرفیت های گردشگری منطقه خاطرنشان کرد: منارجنبان به عنوان اثر فاخر تاریخی منطقه، نوروز امسال بعد از بنای تاریخی چهل ستون دومین رتبه جذب گردشگر را به خود اختصاص داد، اما متاسفانه مهجور مانده است.

وی خاطرنشان کرد: پروژه تجاری و فرهنگی منارجنبان برای ارائه صنایع دستی به گردشگران توسط سرمایه گذار بخش خصوصی در مجاورت منارجنبان درحال احداث است که امیدواریم بتواند شهر اصفهان را تحت تاثیر قرار دهد.

مدیرمنطقه ۹ شهرداری اصفهان تاکید کرد: درصددیم ناژوان را به شمال آتشگاه متصل کنیم، از این رو سال ۹۵ پارک ۱۸ هزار مترمربعی جنت را روبه‌روی آتشگاه احداث و نقطه آغاز این اتصال را برقرار کردیم که امیدواریم این رویا به واقعیت تبدیل شود.

وی افزود: سال گذشته در بودجه منطقه ۹ ردیف اعتباری برای این پروژه درنظر گرفته نشد، اما امسال برای این مهم ردیف قابل توجهی اختصاص یافت تا اتصال ناژوان به شمال آتشگاه را قوی‌تر کنیم.

پروژه‌های محرک توسعه منطقه ۹

روحانی با اشاره به پروژه‌های محرک توسعه منطقه ۹ گفت: باز زنده سازی مادی رهنان یکی از پروژه‌های محرک توسعه منطقه به شمار می‌رود همچنین «پارک مهر» در بخش پایینی کوه آتشگاه که یک محیط تفرجگاهی بود، اما به محیط بی‌دفاع شهری امتداد می‌یافت که در دیدگاهی جدید بازسازی آن را مورد توجه قرار داده‌ایم.

وی افزود: توسعه پارک‌های تفرجگاهی و اتصال به آتشگاه در دستور کار قرار گرفته، اما پروژه‌ای که امروز در دست اقدام قرار دارد باز زنده سازی ۱۸ هزار مترمربع مساحت مادی رهنان است.

مدیرمنطقه ۹شهرداری اصفهان قرار گرفتن نخستین ایستگاه خط دو مترو در منطقه ۹ را ظرفیت ویژه‌ای برای این منطقه عنوان کرد و گفت: برای اجرای پروژه‌های جدید در منطقه ۹ نیاز به مشارکت سرمایه گذاران داریم.

وی تصریح کرد: نبود هتل در این منطقه یکی از چالش‌ها به شمار می‌رود از این رو با سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ساخت هتل وارد مذاکره شده‌ایم و تاکنون نقطه یابی آن را انجام داده‌ایم.

سرانه فضای سبز هر شهروند یک هزار و ۷۰۶ نفر بر مترمربع است

روحانی سرانه فضای سبز هر شهروند در این منطقه را یک هزار و ۷۰۶ نفر بر مترمربع عنوان کرد و گفت: مساحت فضای سبز این منطقه یک میلیون و ۳۲۸ هزار و ۸۳۷ مترمربع غیر از فضای سبز ارگانیک و باغات است.

وی با اشاره به ویژگی‌های خاص منطقه ۹ اظهار کرد: از سطح گسترده اشجار و باغات در اراضی این منطقه و سبزینگی موجود در مجاورت رودخانه زاینده رود به عنوان ریه تنفسی شهر اصفهان یاد می‌شود، حال از این پتانسیل و عرصه‌های اکولوژیک می‌توان برای تبدیل بخش‌هایی از این منطقه به باغ شهر اصفهان استفاده شود.

وی ادامه داد: سالانه بالغ بر ۸۳ هزار و ۴۰۰ تومان برای هر شهروند در منطقه ۹ برای رفت و روب، نظافت معابر و حمل زباله و بالغ بر ۴۷ هزار و  ۶۰۰ تومان برای نگهداری فضای سبز هزینه می‌شود.

مدیرمنطقه ۹شهرداری اصفهان با بیان اینکه سالانه بالغ بر ۳۳ هزار و ۱۰۰ هزار تومان برای هر شهروند در منطقه ۹ برای آسفالت معابر هزینه می شود، گفت: سالانه بیش از ۷۹۴ هزار و۲۰۰ تومان برای هر شهروند این منطقه هزینه می‌شود.

اولویت‌ برنامه‌ها و پروژه‌ها در سال ۹۸

وی با اشاره به اهم اقدامات راهبردی منطقه ۹ خاطرنشان کرد: تحقق بودجه ۹۶درصدی تملک و آزادسازی ورزشگاه غرب اصفهان، اتمام تعمیرات و بازسازی اساسی استخرنور، تملک و آزادسازی خیابان شهید ترک لادانی (آذرمهر)، آغاز عملیات اجرایی پروژه باز زنده سازی مادی رهنان و اصلاح ۲۲درصد از بافت فرسوده این منطقه از جمله این اقدامات به شمار می رود.

روحانی تملک خیابان بهشت، تملک اتصال خیابان قدس به خیابان اشرفی اصفهانی، تملک ادامه خیابان شهید عشوریون، خیابان ۲۰متری کوهانستان، زیرسازی و آسفالت معابر، ساماندهی پارک ها، توسعه بوستان کوهسار، توسعه خط انتقال کلکتورخیابان آتشگاه، حد فاصل خیابان بهشت تا خیابان لوله و توسعه بوستان جنت را از پروژه‌های توسعه‌ای منطقه ۹ در سال ۹۸ عنوان کرد.

وی ادامه داد: اولویت های منطقه برای تدوین برنامه عملیاتی و بودجه سال ۹۸ شامل بهره برداری و استفاده بهینه از دارایی های مشهود و نامشهود در راستای افزایش تقویت ظرفیت های درآمدی و کاهش هزینه ها، اهتمام و تمرکز براتمام پروژه های تاثیرگذار نیمه تمام و بازآفرینی طرح های ناکارآمد شهری و بافت فرسوده، گسترش محرک ها و جاذبه های هویتی و تقویت حس مکان درعرصه های اکولوژیک عناصرطبیعی و تاریخی همچنین تقویت و تمرکز برفرصت های جاذب سرمایه گذار و عرضه طرح های توجیه اقتصادی از جمله این اولویت ها به شمار می رود.

وجود پتانسیل‌های بالقوه

مدیرمنطقه ۹ شهرداری اصفهان با اشاره به پتانسیل‌های بالقوه منطقه ۹ گفت: به لحاظ موقعیت ژئوپلیتیکی کریدور ورودی اصفهان از سمت غرب این شهر، هسته اصلی تبادل اقتصادی مابین مرکز، پیرامون و مابین مرکز و مجموعه شهری اطراف آن همچنین لایه اصلی حریم غرب اصفهان از جمله این موقعیت‌ها است همچنین به لحاظ موقعیت ترافیکی وجود شاهرگ حیاتی تبادل اقتصادی مرکز  پیرامون در این منطقه، محدود شدن منطقه به محور ترانسفر جمعیت در شعاع عملکرد منطقه شهری (خیابان اشرفی اصفهانی) و احاطه منطقه توسط رینگ‌های ترافیکی از پتانسیل‌های بالقوه منطقه به لحاظ موقعیت ترافیکی است.

وی ادامه داد: پتانسیل‌های منطقه ۹ به لحاظ گردشگری شامل وجود عناصر مسلط در سطح منطقه همچون کوه آتشگاه، منارجنبان و عمارت آقامحمدعلی خان و برج‌های کبوتر همچنین رشد ارگانیک گردشگری غذایی اصفهان در این منطقه و رستوران‌های سنتی جاذب جمعیت در امتداد خیابان آتشگاه و وجود کوچه باغ‌های دلنشین در سطح منطقه و پتانسیل‌های بالقوه آن است.

روحانی تصریح کرد: بافت اجتماعی پایدار باتوجه به ساختار فرهنگی اجتماعی منطقه ۹ سبب شده که این منطقه مهاجرپذیر و مهاجر فرست نباشد.

وی با اشاره به تهدیدهای موجود برای منطقه ۹ تاکید کرد: وجود بافت‌های فرسوده و گلوگاه‌های محلی، نبود مرجع و دستورالعمل خاص درخصوص صدور مجوزهای احداث گلخانه، تخریب باغات و تغییرکاربری آن‌ها برخلاف ضواب و انگیزه نداشتن باغداران برای نگهداری باغات باتوجه به قوانین موجود، نقص قانون در مورد بعضی از زمین‌ها و مخروبه‌های رها شده در سطح منطقه به علت مشکلاتی از قبیل تعدد مالکان و وراث یا انحصار نداشتن وراثت، بلاتکلیف بودن برخی از پروژه‌های منطقه از جمله طرح میدان بهار به لحاظ نداشتن طرح و مطالعه از جمله تهدیدهای منطقه ۹ به شمار می‌رود.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری اصفهان

    منبع خبر

    شهرداری اصفهان

    شهرداری اصفهان

    شهرداری اصفهان یک شهرداری در شهر اصفهان می باشد

      نظرات