بیمه رانندگان خودروهای باری دورنشهری مطالبه جدی شهرداری مشهد از دولت

بیمه رانندگان خودروهای باری دورنشهری مطالبه جدی شهرداری مشهد از دولت

بیمه رانندگان خودروی باری مطالبه جدی شهرداری مشهد از دولت

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار دورنشهری شهرداری مشهد گفت: بیمه رانندگان خودروی باری مطالبه جدی شهرداری مشهد از دولت است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، حسین مختاری در ویژه برنامه رادیویی "گفتگوی شهربهشت" خاطرنشان کرد: آلودگی کلانشهرها در سالهای اخیر تبدیل به معضل شهری شده است و همه دستگاهها سعی بر کاهش دادن آن دارند. با توجه به افزایش جمعیت در کلانشهرها، سیستم حمل و نقل هم گسترش پیدا کرده است و نقش زیادی هم در ایجاد آلودگی ها دارند. برای همین هم در قانون هوای پاک و کاهش آلودگی هوا، خودروهای باربری، سنگین و نیمه سنگین (کامیونت) در چارچوب مشخصی (مسیر و ساعت مشخص) عبور و مرور کنند.
وی با بیان اینکه ما در مدیریت تردد ناوگان باری، برای خودروهای بار درون شهری؛ شهر را به سه قسمت تقسیم کرده ایم، خاطرنشان کرد: قسمت قرمز که مبتنی بر طرح زوج و فرد است. قسمت زرد که شامل محدوده صدمتری می شود و قسمت سبز که محدوده خارج از صدمتری به حساب می آید.
وی عنوان کرد: در محدوده قرمز تردد تنها با مجوز خاص (مثل اطراف حرم رضوی) صورت میگیرد. در محدوده زرد ساعت فعالیت ۲۳ شب تا صبح زود است که حتما باید مجوز دریافت کنند تا ما مسیر مشخص به آنها ارائه دهیم. مسیر سبز هم تردد از ساعت ۲۳ الی ۱۷ بعدازظهر است.
مختاری اضافه کرد: خودروهایی هم وجود دارند که در قسمت بار برون  شهری فعالیت می کنند و ممکن است بخواهند وارد شهر بشوند که در گذشته از محور صدمتری عبور می کردند اما در حال حاضر که صدمتری داخل شهر می باشد، آنها را به کمربند شمالی که ظرفیت زیادی دارد، منتقل می کنیم. آن دسته از رانندگانی هم که مبدا و مقصدشان مشهد است، باید با مراجعه به دفاتر شهرداری مجوز دریافت کنند.
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درونشهری شهرداری مشهد در خصوص مساله بیمه رانندگان هم بیان کرد: طرحی از سال ۹۲ آغاز شده بود که براساس آن رانندگان بیمه می شدند، نیمی از آن توسط دولت و نیمی توسط خود رانندگان پرداخت می شد. حدود ۱۰ هزار نفر طی سال های ۹۳ و ۹۴ ساماندهی شدند اما از سال ۹۵ که سهم حق بیمه از سوی دولت پرداخت نشد، راننده ای هم بیمه نشد که این مساله یکی از مطالبات جدی ما یه حساب می آید؛ وزارت کشور هم با جدیت پیگیر مساله است. امیدواریم با پیگیری هایی که انجام می شود این مساله در سال ۹۸ حل شود.
مختاری با بیان اینکه یکی از معضلات ما پارک خودروهای سنگین و نیمه سنگین در حاشیه معابر است، توضیح داد: ما ۱۰ خودروی گشت در سازمان داریم که مسئولیت ساماندهی و نظم و ترتیب بار درونشهری را به عهده دارند.
وی با اشاره به توقفگاههای مجاز تعبیه شده توسط این سازمان، تصریح کرد: ۵ توقفگاه مجاز در میدان نمایشگاه، حاشیه میدان میثاق، بولوار توس محدوده خین عرب و در جاده میامی تعبیه شده است. حالا اگر رانندگان در این توقفگاهها پارک نکنند، علاوه بر اینکه ترددهای اضافه زیادی پیش می آید، باعث آلودگی صوتی و تصادفات نیز می شوند. برای همین ابتدا تذکر کتبی داده می شود و نسبت به جایگاهها اطلاع رسانی می شود، سپس در صورت تکرار توسط پلیس راهنمایی رانندگی اعمال قانون می شوند.
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار دورنشهری شهرداری مشهد افزود: تا قبل از سال ۹۲، خودروهای بار درون شهری، هیچ هویتی نداشتند، اما حالا خودرویی که از سمت ما تائید می شود، دارای معاینه فنی، بیمه خودرو و بیمه بار است که به شهروندان این اعتماد را می دهد با خیال راحت از آنها استفاده کنند. همچنین برای این افراد، کارت رفاهی، آموزش های ایمنی و برنامه های فرهنگی، تفریحی و ... در نظر گرفته شده است.
مختاری درباره ارایه لاستیک های تعاونی به رانندگان بار درون شهری خاطرنشان کرد: این لاستیک ها در تعداد مشخصی بین رانندگان توزیع می شود. البته قرار است تعداد و تنوع آن ها بیشتر شود.
وی به وضعیت میدان استقلال هم اشاره کرد و گفت: برای رفع مشکل این منطقه از شهر علاوه بر تعیین ساعات مشخص رفت و آمد، توقفگاههای مشخصی نیز تعبیه کرده ایم. همچنین یک گشت ۲۴ ساعته در مسیر گشت زنی های لازم را دارد.
وی در خصوص طرح پایش و پیمایش هم توضیح داد: طرحی از سال ۹۵ در سطح کشور آغاز شد که میزان سوخت در نظرگرفته شده برای هر ماشین باربری براساس میزان کارکرد آن ماشین لحاظ شود تا از هرگونه تخلف در این زمینه جلوگیری شود.
مختاری افزود: همشهریان عزیز در صورت برخورد با تخلفات می توانند با سامانه ارتباطات مردمی شهرداری، ۱۳۷ تماس حاصل کنند.
مهین ساعدی

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات