افزایش نگران کننده آمار غرق شدگان در رودخانه های استان...

افزایش نگران کننده آمار غرق شدگان در رودخانه های استان...

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با تاکید بر اینکه هیچ طرحی بدون مجوز سازمان محیط زیست اجرا نمی‌شود، گفت: تمامی طرح‌های شرکت آب منطقه‌ای تهران دارای مجوز زیست محیطی است و تمام حق آبه شهرها و محیط زیست رعایت می‌شود. بنابراین در طرح انتقال آب از سد امیرکبیر به تهران هیچگاه رودخانه کرج خشک نمی شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، "سیدحسن رضوی" در نشستی خبری با اشاره به اینکه میزان بارندگی‌های استان تهران از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به ۳۸۶ میلیمتر رسیده است، گفت: این رقم در مقایسه با سال آبی گذشته ۶۱ درصد و در نسبت به مدت متوسط بلندمدت ۴۸ درصد رشد داشته است .
وی ورودی به سدهای پنجگانه تامین کننده آب استان تهران در طی این مدت را حدود دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب برشمرد و افزود: میزان آب ورودی به سدهای پنجگانه امیرکبیر، لتیان، طالقان، ماملو و لار نسبت به سال آبی گذشته ۱۲۰ درصد افزایش داشته است .
رضوی با اشاره به اینکه ذخیره سدهای استان تهران به حدود یک میلیارد و ۲۱۸ میلیون مترمکعب رسیده است، گفت: این رقم در سال گذشته ۸۵۳ میلیون مترمکعب بوده که در سال جاری حدود ۳۶۵ میلیون مترمکعب افزایش را نشان می‌دهد .
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با هشدار نسبت به اینکه رودخانه‌های استان تهران نسبت به سال‌های گذشته از شدت و عمق بیشتری برخوردار هستند، گفت: با توجه به خشکسالی سال‌ های گذشته، متاسفانه مردم عادت به اتراق در حاشیه رودخانه ها کرده اند که با طغیان رودخانه ها و افزایش دبی آنها آمار قربانیان وضعیت نگران کننده ای دارد .
وی با بیان اینکه سال گذشته در مجموع ۲۲ نفر در سدها، رودخانه ها و کانال های انتقال آب غرق شدند گفت: از این تعداد تنها یک نفر در رودخانه ها جان خود را از دست داد اما در سال جاری تعداد جانباختگان فقط در رودخانه کرج ۱۲ نفر بوده است .
رضوی ادامه داد: همچنین افزایش حضور مردم در حاشیه رودخانه‌ها باعث رشد قابل توجه زباله‌ رودخانه‌ها و سدها شده است به طوری که در سال گذشته حدود ۲۵۰ تن زباله جمع آوری شده ولی این رقم در سال جاری سه برابر شده است .
وی تهران را شهر رودخانه‌ها توصیف کرد و گفت: حدود دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر رودخانه اصلی در استان تهران وجود دارد که با احتساب مسیل ها و شاخه های فرعی به چهار هزار و ۳۰۰ کیلومتر می‌رسد که این رودخانه ها به دلیل شیب زیاد و قدرت تخریب بالا خطرپذیری زیادی را ایجاد می کنند .
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران با اشاره به اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی اظهار داشت: استان تهران جزو استان های موفق در اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی و انسداد چاه های غیرمجاز است به طوری که در سال گذشته یک هزار و ۷۲۷ حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان مسدود شده و بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته همین میزان در سال جاری پر و از حیث انتفاع خارج میگردد .
وی با تاکید بر لزوم همکاری همه مسئولان اجرایی استانی و نمایندگان مجلس برای اجرای طرح های تامین آب استان تهران گفت: طرح های بزرگی همچون طرح سامانه جایگزین انتقال آب از سد طالقان به کرج و تهران، تامین آب شهر پردیس و همچنین انتقال آب از هراز به کلان در دست اجرا هست که با توجه به شرایط استان تهران لازم است توجه بیشتری از سوی مسئولان مربوطه نسبت به اجرای طرح های تامین آب صورت گیرد .
رضوی با بیان اینکه مجموع طرح های تامین آب استان تهران نیاز به ۶۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد گفت: با توجه به شرایط خاص استان تهران درخواست داریم که سازمان های دیگر همچون منابع طبیعی و سازمان حفاظت از محیط زیست همکاری بیشتری داشته باشند تا مشکلی در تامین آب استان طی افق های آینده به وجود نیاید .

وی با اشاره به اینکه مجمع نمایندگان استان تهران نیز خود باید مطالبه گر مسائل مربوط به آب در این استان باشند، گفت: در کنار اقدامات مربوط به مدیریت مصرف و مدیریت تقاضا که از سوی شرکت آب منطقه ای تهران انجام می شود، به منظور تامین آب پایدار در سال های آینده باید طرح های تعریف شده با مساعدت سازمان های مربوطه و نمایندگان مجلس به سرانجام برسد.
وی با تاکید بر اینکه هیچ طرحی بدون مجوز سازمان محیط زیست اجرا نمی شود، یادآور شد: کلیه طرح های شرکت آب منطقه ای تهران دارای مجوز محیط زیست است و تمام حق آبه شهرها و محیط زیست رعایت می شود .
رضوی در ادامه با تشریح آخرین وضعیت طرح های عمرانی در دست اجرا گفت: یکی از این پروژه ها طرح آب‌رسانی از سد تنظیمی کرج است که در این راستا ۳۰ کیلومتر تونل حفر و آماده بهره برداری شده است و در کنار آن نیز فاز یک تصفیه خانه ششم در حال اجراست که ۷۰ درصد پیشرفت داشته و سعی می کنیم برای تابستان سال آینده  آماده بهره برداری شود .

وی افزود: ظرفیت این تصفیه خانه ۷.۵ مترمکعب در ثانیه است و اگر به نتیجه برسد در کنار سایر سامانه‌های دیگر ۵۹۰ میلیون متر مکعب آب تهران و غرب تهران را تامین می‌کند .
وی در خصوص طرح مطالعه و علاج‌بخشی سد لار گفت: براساس این طرح ۱۶۵ میلیون متر مکعب آب از هراز از طریق حدود ۳۰ کیلومتر تونل به تاسیسات کلان در شرق تهران منتقل می شود.

به گفته‌ی مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران، سد نمرود نیز ۱۲۰ میلیون متر مکعب آب شرب کشاورزی و صنعتی اراضی پایین دست را تامین می‌کند و از شور شدن سفره‌های زیر زمینی جلوگیری خواهد کرد .


وی ادامه داد: همچنین مطالعات ساماندهی آب‌های سطحی جنوب تهران تمام شده که با تاسیس دو تصفیه خانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب به اراضی جنوب تهران می‌رسد.

رضوی با اشاره به طرح انتقال آب از طالقان به البرز گفت: این طرح آب شرب استان تهران، کرج و قسمتی از غرب تهران را پایدار خواهد کرد که برای اجرای آن نیاز به حفر ۵۱ کیلومتر تونل است که برای اجرای آن مستلزم مجوز سازمان محیط زیست بوده و کارهای کارشناسی در این زمینه در حال انجام است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران میزان پیشرفت طرح آبرسانی به شهر جدید پردیس، رودهن و بومهن از لتیان را حدود ۹۰ درصد عنوان کرد و گفت: طبق این طرح سالانه ۳۰ میلیون متر مکعب آب شهرهای مذکور و ۴.۴ مگاوات برق تامین می‌شود .

وی با تاکید بر اینکه در اجرای همه طرح‌های مذکور مسائل زیست محیطی رعایت می‌شود گفت: برخی‌ها اعلام می‌کنند که در راستای اجرای این طرح‌ها رودخانه‌ی کرج خشک خواهد شد در حالی که این اتفاق هرگز رخ نمی‌دهد، زیرا حق آبه این رودخانه در نظر گرفته شده است ضمنا علاوه بر حق آبه این رودخانه یک سوم از تخصیص آب شرب تهران برای انتقال به تصفیه خانه از بستر رودخانه کرج تامین می شود. بنابراین همواره آب در این رودخانه وجود داشته و هیچگاه خشک نمی شود.
رضوی در ادامه با اشاره به امضای تفاهم نامه بین وزارت نیرو و سازمان میراث میراث فرهنگی برای توسعه گردشگری در حاشیه سدها گفت: این برنامه با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی اجرا خواهد شد و شرکت آب منطقه ای تهران و آب منطقه ای مازندران پایلوت طرح های گردشگری در سدها را اجرا خواهند کرد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در پایان از سرمایه گذاران دعوت کرد که برای همکاری در این حوزه به این شرکت مراجعه کنند .

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات