اجرای پروژه شهید فردین پور شهر اراک بعد از سال ها جانی دوباره گرفت

اجرای پروژه شهید فردین پور شهر اراک بعد از سال ها جانی دوباره گرفت

محله فردین پور یکی از محله های مرکزی شهر اراک است که فاصله کمی با بازار تاریخی اراک دارد .این خیابان که در بافت فرسوده شهری اراک واقع شده، بازسازی و بهسازی آن در سال ۸۹ تحت عنوان نوسازی بافت های فرسوده شهری آغاز شد.
پروژه فردین پور شامل چهار بلوک مسکونی و یک بلوک تجاری در پهنه ای به مساحت ۴/۵ هکتار می باشد که وظیفه تملک پلاک های مسکونی واقع در طرح، همچنون پروژه های عمرانی دیگر از شورای شهر چهارم به شورای دوره پنجم به ارث رسید.
طرح نوسازی و بهسازی پروژه فردین پور به عنوان نخستین طرح نوسازی بافت های فرسوده در اراک آن هم باهدف کاهش ترافیک در دستور کار شهرداری قرار گرفت اما هزینه بالای این پروژه از همان ابتدا مشکلاتی را در تملک و اجرای برنامه های از پیش تعیین شده به وجود آورد که به منظور رفع این آن ها مقرر شد تا هزینه های اجرای این طرح از اعتبار فروش اوراق مشارکت تامین شود که طرح فروش بخشی از این اوراق نیز تاکنون بی نتیجه مانده است چرا که طبق طرح فروش اوراق مشارکت مقرر بود ۵۰ میلیارد تومان از این اوراق به فروش رسد ولی تنها نیمی از آن واگذار گردید و به دلیل طولانی شدن اجرای این پروژه، این مسئله سبب شد تا شهرداری ماهانه هزینه گزافی را بابت پرداخت سود این اوراق پرداخت کند.
براساس نظر تیم مدیریت شهری عدم وجود برنامه ای جامع برای تملک واحدهای مسکونی واقع در طرح، سبب ایجاد تاخیر چند ساله برای اجرای پروژه فردین پور شده است امری که نایب رئیس شورای شهر اراک در گفت و گو با عطریاس به آن اشاره می کند.
سعید نادری، نایب رئیس شورای شهر اراک در رابطه با مشکلات اجرای پروژه فردین پور در گفت و گو باعطریاس تصریح کرد: یکی از مشکلات اصلی اجرای پروژه فردین پور بحث تملکات آن است که تاکنون ۹۰ درصد از این تملکات با فروش اوراق مشارکت انجام شده و تنها تملک بخش شمالی یعنی "طرح پیشگام" باقی مانده است به همین دلیل در حال حاضر شهرداری به دنبال تامین منابع لازم برای تملک مابقی املاک موجود در طرح است.
وی افزود: اوراق مشارکت فروخته شده به منظور تامین نیاز مالی این پروژه ۳۷میلیارد تومان است که با فروش این اوراق مشارکتی
حدود ۱۴۰۰۰ الی ۱۵۰۰۰متر مربع تملک شده و حدود ۹۰ درصد معبراصلی خیابان فردین پور بازگشایی شده و تنها ۳ الی ۴ پلاک در انتهای خیابان فردین پور باقی مانده است که تملک آنها هنوز انجام نشده است.
نادری در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: پروژه فردین پور شامل ۴ بلوک مسکونی و۱ بلوک تجاری است. درابطه با این بلوک ها قراردادی با شرکت پارس مسکن الوند منعقد شده است. طبق این قرار داد ۱بلوک تجاری به علاوه ۸ درصد از بلوک های مسکونی سهم شهرداری و ۹۲ درصد از بلوک های مسکونی در اختیار شرکت پارس مسکن الوند قرار خواهد گرفت و پیش بینی می شود که این پروژه در ۳ سال آینده به بهره برداری رسد.

:
لینک اصل خبر در سایت شهرداری اراک

    منبع خبر

    شهرداری اراک

    شهرداری اراک یک شهرداری در شهر اراک می باشد

      نظرات